25 september 2018, de allereerste dag van een nieuw vakevenement voor de Nederlandse schoonmaakbranche, de dag van de start van de Schoonmaak Vakdagen. Tijdens de opbouw, afgelopen maandag, waren exposanten en organisatie eensgezind: “We gaan het meemaken, we zijn zeer benieuwd.” Na dag één kijken de meeste exposanten positief terug op de dag, net als de organisatie. “We zijn tevreden over de opzet, hebben de eerste verbeterpunten voor volgend jaar te pakken en kijken nu al uit naar dag twee”, aldus beursmanager Lisanne Andeweg.
Lees ook: Schoonmaak Vakdagen voor herhaling vatbaar?
Inspirerend
De Schoonmaak Vakdagen positioneert zichzelf als nieuw evenement dat het ‘ons-gevoel’ binnen de branche moet oproepen. Andeweg: “Het is de plaats waar de schoonmaakprofessional zich thuis hoort te voelen een waar hij of zij zich verbonden mag voelen met al het moois dat de sector in zich heeft. Een bezoek moet daarnaast altijd meerwaarde leveren. Mede daarom staat de ervaring veelal centraal, kijk naar het brancheplein met EZVR, exposanten als BioFriends en het buitenterrein voor glas en gevel. Eén van de bezoekers omschreef het evenement als inspirerend en vertelde ronduit over de ideeën die hij opdeed voor zijn bedrijf, daar doen we het voor! Dat doen wij niet alleen, daarvoor wil ik onze exposanten bedanken en complimenteren.”
Prima start
Enthousiaste geluiden vanuit de organisatie. Ook de meeste exposanten laten zich positief uit over het vakevenement. Zo lijkt onder andere Wecoline de voor zichzelf gestelde doelen te halen. “Het aantal bezoekers vandaag had hoger mogen zijn, maar we zijn zeker niet ontevreden over vandaag.”
De ontwikkelaar en leverancier toonde op de Schoonmaak Vakdagen haar stijlvolle Allure microvezelconcept en verschillende schoonmaakconcepten waarbij chemie overbodig is, zoals de Bright ‘n Water pads. Deze diamantpass maken het mogelijk om vloeren te reinigen én te strippen zonder ook maar een druppel chemie te gebruiken. Duizenden microscopisch kleine diamanten reinigen en polijsten de vloer, voor een glanzend resultaat. Tijdens de tweede beursdag vertelt accountmanager Marco Vegers er meer over tijdens te Turbosessies op de Schoonmaak Vakdagen, waarvan het schema hier te vinden is.
Over de Turbosessies gesproken, de opkomst bij de verschillende kennissessies zijn wisselend te noemen. Zo was het gezellig druk bij de sessie van ISSA Chairman Michel de Bruin en bij de sessie van Militex, gegeven door Fred Homburg. Hij sprak over microbiologische reinigingsmiddelen, die steeds meer gebruikt worden in de professionele schoonmaak. Mede doordat deze middelen geurhinder bestrijden en biofilm bijna letterlijk ‘opeten’. Interessante materie tijdens een sessie die op de tweede beursdag nogmaals bij te wonen is!
Noviteiten
Ook ruim aandacht voor noviteiten van producenten en groothandels. Zo was bij schoonmaakgroothandel Hijman BioOrg te ontdekken, volgens Arjan Oostrom de revolutionaire schoonmaak methode die alle oppervlakken zeer grondig reinigt en de binnenlucht zuivert. “In principe realiseren wij gezonde binnenlucht”, aldus Oostrom enthousiast. “We vernevelen micro-organismen die vuile moleculen als fijnstof en vluchtige stoffen ‘opeten’. Bovendien bespaar je hiermee op periodiek schoonmaakonderhoud en is het op de lange termijn goedkoper.” Een interessante ontwikkeling, waar Clean Totaal dit jaar nog meer over zal publiceren.
Bij Numatic waren twee noviteiten te aanschouwen, waarbij de meeste aandacht uit ging naar Clara Clean Go!, droge voorgedoseerde disposable moppen en werkdoeken. Jeff Hicks spreekt op de stand van een doorbraak in de schoonmaak wereld. “Avet uit Zwitserland is de eerste fabrikant ter wereld die het gelukt is om chemie in droge vorm toe te voegen aan disposable moppen en werkdoeken. Over- en onderdosering is niet meer aan der orde, emmers water zijn overbodig en methodefouten zijn uitgesloten.”
Op dezelfde stand wordt de aandacht getrokken door een voor Numatic onbekende kleur op een schrobzuigmachine, namelijk groen. De groene machine is onderdeel van de Numatic Flexifleet, de Numatic verhuurservice voor korte projecten. Vier Numatic Twintec schrobzuigmachines en een ride-on NuSweep veeg-zuigmachine zijn per dag te huren om, wanneer dan ook, een schone vloer te garanderen.
Schoon met stoom
In de categorie opvallend op de Schoonmaak Vakdagen stuitten we vandaag op The Clean Experience, specialist in stoomreiniging. Samen met exposant SteamteQ Nederland, aan de andere kant op de beursvloer, wordt ingezet op de meerwaarde van stoom. Directeur van The Clean Experience Tjibbe de Boer vertelt: “Met stoom krijg je daadwerkelijk alles schoon. Stoomstofzuigers anno 2018 reinigen grondig, effectief en zijn milieu-vriendelijk door het extreem lage waterverbruik. Alles tussen plafond en vloer is te reinigen, dat geldt overigens ook voor interieurs van bijvoorbeeld auto’s en bussen.” De mogelijkheden zijn blijkbaar eindeloos.
S-methode terug van weggeweest?
Moppen met de S-methode of met de M-methode, het is sinds jaar en dag voer voor discussie. Jan van Triest van BioFriends Nederland tracht al jaren af te rekenen met de discussie en toont op de Schoonmaak Vakdagen de Reflex methode waarbij de S-methode wordt gebruikt. De redactie van Clean Totaal is overtuigd van de effectiviteit, net als veel retailers in Nederland en extern onderzoek. De Reflex methode met ultra microvezel levert namelijk de beste hygiëne op de vloer, aldus onafhankelijk onderzoek onder verschillende gangbare mopsystemen. “Het onderzoek is duidelijk, we rekenen af met de concurrentie”, aldus Van Triest. Nu de RAS nog overtuigen..
Iets verderop vinden we Prochemko Chemtec, ontwikkelaar van reinigings- en conserveringsmiddelen. Op de stand staat de kunststof reiniger Easy-Wax R centraal. Deze reiniger is speciaal ontwikkeld om alle soorten (verweerde) plaatmaterialen en harde kunststoffen te reinigen en te beschermen. Enthousiast wordt teruggeblikt op de eerste dag: “De aanloop was goed, wellicht is onze plaat aan de rechterzijde van de hal niet geheel logisch. Aan de andere zijde staat meer voor glas en gevel, maar we mogen niet klagen over het resultaat van vandaag.” Toch een punt van kritiek: “De koffie is wel prijzig.” Het parkeren is daarentegen wel gratis.
Goed zichtbaar is BOMA Nederland, door de hoge constructie is de stand vanuit de hele beurshal te bekijken. BOMA maakt de schoonmaak circulair, efficiënt en leuk, zo luidt de boodschap, en doet dat o.a. met de prebiotische reinigingsmiddelen van Greenspeed. Daarnaast wordt het Spraywash-systeem tentoongesteld, in wezen vergelijkbaar met de Fantomat, maar dan een stuk simpeler, aldus Marketing Manager Raimondo Otten. “Iedere slang met een Gardena-koppeling is geschikt voor Spraywash. Het is een kwestie van aansluiten, reinigingspil erin en reinigen maar!” Inderdaad simpel, in de praktijk te testen op de stand.