Al ruim een eeuw maakt Johannes Kiehl KG uit het Duitse Odelzhausen bij München chemische producten. Professionele schoonmaak is daarbij het sleutelwoord waarbij belangrijke aandachtspunten vloeronderhoud en carwash zijn. Exclusiva heeft sinds enige tijd de distributie van Kiehlproducten in Nederland krachtig ter hand genomen. Kiehl komt daarmee in één klap in de schappen van één van de grootste schoonmaakgroothandels van Nederland. En dat zou zo maar eens tot de langverlangde doorbraak in Nederland kunnen leiden.
(Bedrijfsreportage)
Door Leon van den Berg, redactielid Clean Totaal
Samen met Exclusiva's Dick (jr.) en Simon (sr.) van Dijk (2e en 3e van links op de foto) bezocht Clean Totaal onlangs de productiefaciliteiten van Kiehl. We werden er vakkundig rondgeleid door exportmanager Hermann Fehle (links op de foto), Johannes Kiehl sr. en huidige eigenaar Johannes Peter Kiehl (rechts op de foto).
Duurzaamheid
Duurzaamheid staat hoog in het vaandel bij het familiebedrijf Kiehl. Het gaat daarbij niet alleen om een productie met een zo klein mogelijke ecologische voetafdruk, maar ook om duurzaamheid in relaties met klanten en medewerkers en om een actieve levensstijl.
Kiehl sr. geeft daarvan voorbeelden en verwijst naar een gepolijste steen in de ontvangstruimte. “Dit is onze familiesteen. Het is een prijs die we hebben ontvangen van onder meer de vakbonden en de KvK voor onze inspanningen om medewerkers goed te behandelen en groeimogelijkheden te bieden. Wij hebben hier veel vrouwen die in deeltijd werken en houden rekening met zaken zoals schooltijden of bijzondere omstandigheden. Wij zouden naar ploegendiensten kunnen overstappen om onze groei te versnellen. Dat zou echter een grote druk leggen op het gezinsleven van onze medewerkers. Zolang dat niet absoluut noodzakelijk is, zullen wij deze stap niet nemen.”
Ook op het persoonlijke vlak is Kiehl duurzaam. Kiehl sr. is 83 maar beweegt en oogt jonger: “Het is belangrijk om zowel geestelijk als lichamelijk actief te blijven. Daarom sport ik nog regelmatig en blijf ik ook werken. Mijn zoon Johannes Peter heeft inmiddels de dagelijkse leiding, maar is ook sportief. Wanneer het mogelijk is komt hij met de racefiets naar het werk. Mijn dochter Marina is Olympisch skikampioene geweest op het onderdeel Afdaling Dames in de winterspelen van Calgary in 1988.”
Duurzaam produceren
De productie is omgeven door strenge veiligheidsmaatregelen. Kiehl heeft niet alleen de juiste normeringen voor een veilige productie en productkwaliteit, maar wil ook tijdens het maken van die producten het milieu zoveel mogelijk ontzien. “Kwaliteit en duurzame productie staan bij ons voorop”, stelt Kiehl sr. Als producent is het niet meer dan vanzelfsprekend dat je goede eindproducten levert die voldoen aan wat de klant verwacht. Dat is de grondslag van je bedrijf, maar dat vinden wij niet voldoende. Je moet er ook voor zorgen dat je productie aan hoge eisen voldoet. Het proces is zoveel mogelijk computer gestuurd en het lab controleert elke batch. En wij hebben overal ervoor gezorgd dat bij een eventuele lekkage de chemicaliën binnen het gebouw blijven. Daarnaast hebben wij een eigen waterzuiveringsinstallatie.
Kiehl heeft ook technologieën die restafval tegengaan bij de productie voor een optimaal gebruik van grondstoffen. Het bedrijf heeft een Tüv certificaat en ‘umweltpakt Bayern’-award. Bepaalde productgroepen zijn voorzien van het bekende Ecolabel en Nordic Swan. Naast de chemie levert Kiehl ook diverse doseermaterialen om deze middelen toe te passen. In het logistieke centrum maakt men gebruik van bodemwarmte waarmee men 's winters het gebouw verwarmen en zomers koelte aan het grondwater onttrekken. Alleen als de temperatuur buiten onder de min 15 graden komt verwarmen men bij met een palletkachel voor de cv-installatie.
Relatie Kiehl en Exclusiva
Kiehl was al langer in Nederland vertegenwoordigd, maar vond in Exclusiva een bedrijf dat beter bij de eigen opvattingen past. Simon van Dijk: “Kiehl staat voor kwaliteit en duurzaamheid in productie en klantenrelaties. Zo staan wij ook in de markt. Eigenlijk hebben wij bij elkaar aan een half woord genoeg als het gaat om wensen en verwachtingen. Voor ons was de breedte van het productaanbod en de specialiteiten daarin een extra stimulans om met deze topfabrikant in zee te gaan.”
Kiehl stelt zich overigens wat dat laatste betreft wat (te) bescheiden op. Fehle: “Wij behoren qua omzet niet tot de top van de twee grootste fabrikanten voor schoonmaakchemie, dit komt omdat Kiehl een voornamelijk Europees bedrijf is en er momenteel ook geen focus op consumenten producten is. In het professionele segment hebben wij zeker het grootste aandeel. Als je kijkt naar ons bedrijfsonderdeel Carwash zijn wij daarin wel degelijk marktleider. Met technologie en knowhow loopt Kiehl hier ver voorop. Op specifieke productlijnen heeft Kiehl een unieke positie ook ten opzichte van bedrijven die algemeen als marktleider worden beschouwd. ”Ik denk bijvoorbeeld aan onze strippers en vloerbehandeling voor –houten- vloeren. Als je kijkt naar onze producten voor huidverzorging en -reiniging, willen wij onze positie nog wel verder uitbouwen. Wij voeren deze producten momenteel omdat wij een compleet assortiment willen aanbieden.”
Kiehl sr. geeft nog aan dat de strijd om marktleiderschap harder lijkt dan dat deze feitelijk is. “Wij zitten met iedereen aan de overlegtafel, respecteren elkaar en helpen elkaar ook als dat nodig is.” Dick van Dijk stelt dat dit ook bij Exclusiva past. “Je komt verder als je inzet op goede onderlinge verhoudingen en een gezamenlijke inzet op goede prijs/kwaliteit. Concurrentie is gezond, vooral als klanten voornamelijk kiezen voor kwaliteit. Ik denk dat wij daar goed op inspelen.”
Fehle: “De focus ligt op de kwaliteit en R&D. Daarnaast is het belangrijk te kijken naar de werkelijke kosten in het gebruik. De effectiviteit van het in te zetten reinigingsmiddel en de dosering spelen hier ook een duidelijke rol. Dat geldt niet alleen in Nederland, maar in toenemende mate ook voor Duitsland. Er is ook nog steeds vraag naar niet geconcentreerde producten om bijvoorbeeld overdosering tegen te gaan. Deze ontwikkeling is niet positief en hier wordt met een zo goed mogelijk systeem op ingespeeld. Overigens zal de markt op den duur steeds minder spelers krijgen, door de kosten van certificering, schaalvergrotingen op de grondstoffen markt en marketing. Als familiebedrijf zit Kiehl niet in de gevarenzone vanwege onze focus op de lange termijn, maar er zijn al kleinere fabrikanten van het toneel verdwenen.”
App
Overigens is in Nederland de overstap van Kiehl naar Exclusiva nog niet overal doorgedrongen. Dick van Dijk: “De omzet van Kiehl producten kan in ons land veel hoger worden. Het vraagt de nodige tijd om iedere Kiehl gebruiker te informeren. Wij zien een groei van gebruikers die aan de Kiehl producten trouw zijn, dit vertaalt zich in een stijgende vraag. De gestage groei heeft ook met de mindere gerichtheid van Kiehl op marketing te maken”.
Fehle beaamt dit: “Veel bedrijven hebben een sterke focus op marketing, bij Kiehl ligt deze focus vooral op de kwaliteit en R&D. Maar het betekent dus niet dat wij er helemaal geen aandacht voor hebben. Dit onderwerp wordt zo goed mogelijk ingevuld met lokale partners zoals Exclusiva.” Dick van Dijk toont op zijn smartphone een indrukwekkende Kiehl-app waarin het complete productgamma toegankelijk is via diverse zoekvragen. In deze app zijn ook alle instructies en veiligheidsbladen ondergebracht. Het is echt een geweldige en super complete app die zijn waarde in de praktijk zeker dagelijks bewijst. Het is zelfs mogelijk om via een foto een concreet advies te vragen voor de behandeling van bijvoorbeeld een bepaalde vloer of productinformatie op te roepen door de barcode te scannen.
De app is verkrijgbaar voor alle gangbare besturingssystemen en binnenkort ook volledig in het Nederlands. Er is beloofd dat hier snel werk van wordt gemaakt. Deze app is handig, temeer omdat het productgamma dermate breed is, dat overzichtelijkheid in de combinatie probleem en oplossing een uitdaging is. Kiehl levert namelijk een uitgebreid programma met middelen voor schoonmaak en onderhoud van industrievloeren en schrobmachines, strippers en beschermers voor linoleum-, kunststof- en houten vloeren, hygiëne voor keuken en food, sanitair, welness en toilet, kunststofreiniging, steenonderhoud en -impregnering, onderhoud voor metaal en meubels en tapijtreiniging en autowaschemie.”
Productie
Een bezoek aan de productiehallen is onder leiding van Kiehl sr. een genoegen. De trots op voorheen zijn bedrijf en het enthousiasme ervoor zijn duidelijk merkbaar. Volgens directeur Johannes Peter Kiehl is dat een optelsom van wat er op de schoonmaakmarkt speelt: “Aanknopingspunten komen vooral van de mensen uit onze eigen servicedienst die de schoonmaakvraagstukken in de praktijk zien en van gebruikersinformatie van partners zoals Exclusiva. Die signaalfunctie lijkt Exclusiva op het lijf geschreven gezien de functie in de keten en het uitgebreide team met 25 specialisten in Nederland.”
Enkele Kiehl innovaties uitgelicht:
Kiehl-Eco-Refresher | Filmvormende hout-onderhoudsolie op water basis
Een wereldwijd vernieuwend onderhoudsproduct met eco-label voor onderhoud van bijna alle houtsoorten. Voor basis in-oliën en na-oliën van alle echte houten oppervlakken zoals parket of trappen. Het betreft een wereldwijde unieke en nieuwe ontwikkeling waarvoor het patent is aangevraagd. Dit product accentueert de kleur al naar gelang de houtsoort en is eenvoudig te verwerken.
Ceradur-eco | Metaalzoutvrije onderhoudsdispersie
Ceradur-eco is een zelfglanzende, metaalzoutvrije onderhoudsdispersie met een zeer goede filmvorming en een Nordic Ecolabel. Dit levert een glijweerstand die voldoet aan de eisen voor sporthallen, dus uitermate geschikt voor reiniging en onderhoud daarvan. De onderhoudsbeschermlaag lijkt op een harde waslaag en blijft onveranderd elastisch. Beschadigingen kunnen eenvoudig geëgaliseerd worden.
Oxycal | Sanitairreiniger met frisse lucht effect
Oxycal is een product gemaakt uit state-of-the-art ingrediënten. De moderne zurenmenging in combinatie met zuurstof-afsplitsende-inhoudstoffen zorgen voor een snelle reiniging met bleekwerking. Hierdoor verdwijnen bij regelmatig gebruik donkere vlekken en verkleuringen. Door de oxiderende werking van de zuurstof worden onaangename geuren geneutraliseerd en de luchtkwaliteit verbeterd, vergelijkbaar met een luchtverfrisser-effect. In het bijzonder geschikt voor drukbezochte locaties.
www.exclusiva.nl
www.kiehl.de