Groveko is in beweging en dat is geen understatement. Met de recente overnames van een aantal branchegenoten gaf de groothandel al het signaal af ernst te maken met de zoektocht naar extra omzet, naast autonome groei. Want groeien zullen ze daar in Ede. De komende jaren moet de onderneming verder uitgebouwd worden tot een groothandel met een omzet van 30 tot 40 miljoen euro, een verdubbeling ten opzichte van 2015. Dat zijn voorwaar ambitieuze doelstellingen die niet bereikt kunnen worden met het opslokken van kleine visjes. En in (te) grote happen kun je je lelijk verslikken…
Door Koos van der Lei, uitgever Clean Totaal
Voor alle duidelijk eerst maar even een kort chronologisch overzicht van de (recente) ontwikkelingen.
Groveko was eigendom van ondernemer Coen Blees, zelf ooit eigenaar van een MKB schoonmaakbedrijf dat hij verkocht aan een investeerder. Met de opbrengst kocht Blees in 2004 schoonmaakgroothandel Groveko in Ede (omzet destijds 3 miljoen euro) waar hij zelf de grootste klant was.
In 2011 en 2012 lijft Blees, die zich laat typeren als ‘een doener, geen manager’ branchegenoten Masso (Den Bosch) en Brochemie (Oss) in, en voegt ze samen onder de noemer Groveko Zuid.
De overnamejacht gaat door en begin 2014 wordt Romac (Leiden) ingelijfd en getransformeerd tot Groveko West. De meest recente overname is het Zwolse Ewepo dat zich nu Groveko Oost mag noemen.
Gelijktijdig met de Ewepo overname vind er achter de schermen een aandelentransactie plaats. Blees verkoopt ruim 70% van zijn aandelen aan MKB Fonds, een investeringsfonds uit Amsterdam en stelt daarmee een deel van zijn opgebouwde vermogen veilig.
Als onderdeel van de Ewepo verkooptransactie participeren Ewepo eigenaren Bram Karels en Marcel van Amen mee in Stergro BV, de overkoepelende holding waar ook MKB Fonds en Blees aandeel in hebben. Binnen de nieuwe Groveko organisatie wordt Marcel van Amen benoemd tot algemeen directeur en Bram Karels tot commercieel directeur. Coen Blees wordt toezichthouder en blijft in ieder geval nog drie jaar aan als adviseur.
Uitdagingen
We zitten genoeglijk achter een verse kop koffie in Zwolle als de kersverse algemeen directeur Marcel van Amen (foto boven) uitlegt hoe de deal met zijn Ewepo en Groveko tot stand is gekomen. “Bram (Karels, red.) en ik zijn ooit zelf in 2007 met Ewepo begonnen. We hebben de crises overleeft en de bank de deur uit kunnen werken. Twee jaar geleden zijn we zelf op overnamepad geweest. We zaten op een slordige 5 miljoen euro omzet en in deze branche heb je volume nodig. We konden echter niets van onze gading vinden. April dit jaar benaderde Coen Blees ons met zijn plannen, we hadden een klik en alles viel samen. Dat wil niet zeggen dat als je alles bij elkaar schuift zaken automatisch goed gaan lopen. Onze grote uitdagingen liggen nu bij het scheppen van duidelijkheid in taken binnen de organisatie, het afbakenen van het productenpakket en dat de automatisering goed staat. We hoeven de voet niet tussen de deur bij de top 5 schoonmaakbedrijven om te verworden tot een veredeld transportbedrijf. Alles daaronder is wel onze markt.”
Private label chemie
Qua chemie zal Groveko nadrukkelijk inzetten op de eigen private label lijn die als ‘Ewepo by Groveko’ door het leven zal gaan. Van Amen: “Het bedrijf Ewepo komt van oorsprong uit de chemie en we hebben daar een sterke naam en positie in opgebouwd. We bieden een complete lijn ecolabel aan en daar houden we aan vast. We ontwikkelen deze samen met onze vaste producent Spectro en hebben eigen inbreng in hoe we middelen samengesteld willen zien worden. Waar we aanvulling nodig hebben zullen we dit betrekken van anderen.”
Ook wat betreft middelen en materialen zal een nieuwe line-up samengesteld gaan worden. “Het is bekend dat Groveko veel merken voerde en met de overname van Ewepo is dit nog groter geworden. We zullen keuzes moeten maken maar gaan door met A merken omdat dit bij onze filosofie past. We stoppen met het importeren van ICE machines uit China, blijven wel dealer overigens. We willen ons concentreren op onze rol als groothandel, we zijn geen importeur.”
Toegevoegde waarde
Als we het over filosofie hebben, wat is dan die Groveko filosofie? Van Amen: “We moeten af van de gedachte dat alles om prijs draait en dat als het product aan de voordeur voor een dubbeltje goedkoper ingekocht wordt de slag geslagen is. Praktijk leert namelijk dat door de achterdeur nodeloos en moeiteloos euro’s verdwijnen. Veel schoonmaakbedrijven hebben absoluut onvoldoende inzicht wat er aan middelen en materialen doorheen gaat. Ik zie het als onze taak om dit inzichtelijk te maken en uit te leggen waar slagen gemaakt kunnen worden. Dan zitten we op onze plek. Dat betekent ook hier constante aandacht voor opleiding en training. Daarnaast moeten we bijvoorbeeld ook de voordelen van leasen meer onder de aandacht brengen. Laatst hebben we voor een grote klant een paar honderd stofzuiger op locatie geleverd voor een vast maandbedrag van 5 euro. Bij storing wordt deze door ons direct vervangen. Het enige wat aan variabele kosten rest voor deze ondernemer zijn de stofzuigerzakken. Hetzelfde geldt voor fleet management als je het hebt over reinigingsmachines. Tijdelijke contracten bieden enorm veel voordelen. Koop is niet altijd de beste optie. Vanuit bedrijfsvoering weet je waar je machines staan, hoeveel uur ze gedraaid hebben en wanneer. Moderne technologie brengt al deze eenvoudig informatie onder handbereik. Misschien overvalt dit gemak ons en moeten we er domweg aan wennen dat het voor een luttel bedrag op een presenteerblaadje aangeboden kan worden.”
Ook fabrikanten die met Groveko willen samenwerken zullen een vooruitstrevende blik moeten hebben. “Als het niet bij onze filosofie past nemen we afscheid. Fabrikanten die rechtstreeks gaan zullen daar de consequenties van moeten inzien. We hebben elkaar nodig. Alle lijnen snijden elkaar ergens.”
Groeien
Van Amen en Karels kunnen de borst maar nat maken met de groeiambities en een investeringsfonds met een stevige vinger in de pap. Een verdubbeling van omzet de komende jaren is geen sinecure. Met opslokken van kleine visjes zal dit niet lukken en de grote vissen zijn op de vingers van één hand te tellen.
Van Amen maakt er geen geheim van in de regio Rijnmond de voetafdruk te willen verstevigen met een overname van een groothandel die past binnen de Groveko bedrijfsfilosofie. Ook regio Amsterdam is interessant.
Over een 'exclusieve' deal met Kärcher gonzen de geruchten. Ewepo is reeds Kärcher centre en hoe voor de hand liggend is het voor Kärcher om met Groveko in zee te gaan. Van Amen lacht behoedzaam, een teken aan de wand?