Hago en Yask hielden op 19 maart jl. voor relaties in Studio12 te Bunnik een themadag 'De dag van de vooruitgang en verbinding'. Het programma startte met een live paneldiscussie onder leiding van Harm Edens (bekend van onder meer het tv programma ‘Dit was het nieuws'). In de uitnodiging werd beloofd dat een ieder in elk geval met minimaal één goed idee naar huis zou gaan.
Door Henk Cornelisse, lid redactie Clean Totaal
Bij de opening noemde Harm Edens een paar voorbeelden over innovatie en vooruitgang, zoals een sensor in schoenen van demente mensen, zodat ze altijd via GPS traceerbaar zijn. Edens toonde speels ook een gadgetwerkwagen (smartcar) met sensor die de vochtigheid, stofdichtheid en dergelijke aangeeft. Maar vooruitgang en verbinding mogen niet alleen in de techniek tot uiting komen maar vooral in de samenwerking tussen mensen, zo stelde de presentator. Hij gaf zijn gehoor mee dat vooruitgang niet in één keer te realiseren valt.
Een paar oneliners uit Eden’s betoog en filmpje:
“Alles wat groot is, is klein begonnen”
“Minimaal veranderen is maximaal presteren”
“Kies je voor het kleine, dan heb je het grote steeds voor ogen”
Aan de paneldiscussie namen deel: Steph Feijen (Vebego), Ruud Danklof (Hago), Bart Voortman (Achmea), Eduard Schaepman (Tribes), Bram Adema (CFP) en John Dommelholt (Hospitality Consultants).
We pikten de volgende uitspraken op:
Eduard Schaepman: “Wij creëren huiskamers. Over een aantal jaren bestaan er geen klassieke kantoren meer. Duurzaamheid is hierbij van belang.”
”Mijn kostuum is vervaardigd van gerecycled materiaal en het zit lekker en staat mij prima. ”
Bram Adema: “Er moeten geen kantoren meer gebouwd worden, maar oude kantoren dienen gerenoveerd te worden. Rekening houdend met de circulaire economie. Veel dingen kunnen hergebruikt worden.”
”Dromen zijn mooi, maar er hoort wel een plan bij.”
Ruud Danklof: “Vooruitgang doe je samen. Transparantie geven en verder gaan dan je eigen dienstverlening vereist vertrouwen en investeren.”
“Sociale innovatie betekent dat je over je eigen schaduw heen durft te stappen.”
”De factor mens moet gestimuleerd worden: geen high-tech , maar high-touch.”
Steph Fijen: “Het kruipen in de huid van de opdrachtgever en je dienstverlening hierop aanpassen is belangrijk. Evenals het doorvoeren van taakdifferentiatie om het werk interessanter en afwisselender te maken.”
“Ik prefereer kwalitatieve groei boven kwantitatieve groei.”
Bart Voortman: “Wij werken bij Achmea met een redelijk vernieuwend concept.”
”Bij alle veranderingen maak je vooraf steeds de afweging : wat brengt het ons? Waarom zou je het anders doen?”
”Verandering zit in je hoofd. Het is een proces dat daadkracht en concrete plannen vergt. Een olifant vel je niet met propjes watten.”
John Dommerholt: “Het leveren aan een bijdrage inzake het verlagen van het ziekteverzuim bij de opdrachtgever en een bijdrage leveren aan het vergroten van de omzet van opdrachtgever zijn nieuwe aspecten waarop de dienstverlener de focus moet leggen. Dit weegt niet op tegen een paar dubbeltjes meer of minder in het uurtarief.”
“Mijn droom is dat de oude conciërge weer terug komt.”
Alle sprekers waren het er over eens dat betrokkenheid van en echte aandacht voor de mens achter het product doorslaggevend zijn om onderscheidend te zijn. Harm Edens noemde als concreet voorbeeld dat vakkenvullers bij Albert Heijn op stille momenten huiswerkondersteuning krijgen.
Na de ronde tafel discussie hield Paul Rulkens, high performance expert, de aanwezigen aan de hand van aansprekende praktijkvoorbeelden (uit andere segmenten dan de schoonmaak) voor hoe zij kunnen excelleren. Beter kunnen worden zonder ziek te zijn, zo noemde hij dit. Hij hield in een vlotte toedracht de aanwezigen voor dat ietsje beter presteren het verschil maakt. Het durven denken en handelen buiten bestaande kaders maakt het verschil. Als je voldoet aan de norm dan doe je normaal, om te excelleren moet je derhalve abnormaal handelen. Het verschil kun je maken op het gebied van marketing. Innovatie en strategie. Hoor je tot de 3% die dit abnormale kan of tot die andere 97% die voor die 3% werken?
Hierna volgde nog een spreker en enkele workshops maar uw redacteur had zijn beloofde goede idee al te pakken en verdween op de dag van de vooruitgang stilletjes en vroegtijdig via de achter uitgang. Geniet u nog even na met de video impressie die Hago zelf maakte.