In een korte serie spreekt Clean Totaal met jonge talenten in de schoonmaakbranche. Wat heeft hen bewogen deel uit te maken van de sector en wat maakt de schoonmaak zo mooi? Hoe zorgen we er bovendien voor om andere jongeren te motiveren deel uit te maken van deze prachtige branche? Dit is het vierde deel met Roy Onstenk, 29 jaar en accountmanager bij Spectro.
Toen de nu 29-jarige Roy Onstenk voor het eerst kennismaakte met de schoonmaaksector, wist hij nog net wat een microvezeldoekje was. Laat staat wat de verschillen zijn tussen verschillende reinigingsmiddelen. Hoe anders is dat twee jaar later. “In schoonmaak is zoveel leuks te ontdekken omdat er altijd een probleem is op te lossen. Daar krijg ik energie van.”
Als Spectro-ambassadeur rijdt Roy door stad en land om groothandels te adviseren, schoonmaakteams bij te staan en specifieke schoonmaakproblemen op te lossen. Laat dat nu precies hetgeen zijn, waar Roy zich prettig bij voelt. “Bij Spectro krijg ik de kans om mezelf te ontwikkelen, werkervaring op te doen en mensen te enthousiasmeren om anders naar het vak te kijken. Iedere keer als ik de deur uitloop dan weet ik; we hebben weer wat bereikt. En dat is gaaf.”
Kwaliteit belangrijker dan kosten
Het valt de ambitieuze accountmanager op dat de meeste gesprekspartners toch al gauw de leeftijdsgrens van vijfendertig gepasseerd zijn. Sociale en technische innovatie bieden kansen om het vak ook aantrekkelijk te maken voor volgende generaties. “Schoonmaak hoeft niet saai en vervelend te zijn. We kunnen het vak zeker makkelijker en leuker maken, maar dan zal er ook naar betaald moeten worden.” Roy spreekt hier niet over de cao schoonmaak, maar over de noodzakelijke investering voor een goede schoonmaakkwaliteit. “Het is in mijn ogen ontzettend jammer dat het te vaak om geld gaat in plaats van om kwaliteit en dit staat ontwikkeling soms in de weg. Daarnaast wordt de huidige generatie minder getriggerd door gadgets en innovatie dan jongeren. Zeg nou zelf, schoonmaken met een i-Mop is toch veel leuker én beter dan met een Spaanse mop. De komende jaren gaan we nog veel ontwikkelingen meemaken die het gebruiksgemak en werkplezier van de schoonmaakmedewerker naar een volgend plan tillen. Wanneer wij als sector meer jongeren kunnen boeien, wordt er meer geïnnoveerd.”
Circulair de toekomst
Schoonmaak sluit steeds meer aan bij het maatschappelijk belang. Daarin neemt ook Spectro haar rol. “Hierin hebben wij onze verantwoordelijkheid richting de groothandel. Inmiddels nemen we verpakkingen retour waarvan wij doseerflessen maken die worden gevuld met een supergeconcentreerd reinigingsmiddel voorzien van EU Ecolabel.” Roy stelt voorts dat onderaan de streep toch de kosten de overhand hebben. “Overheidsondersteuning of opgelegde duurzaamheidseisen zouden de branche daarbij kunnen ondersteunen. Wellicht zou dit zelfs de nieuwe standaard moeten worden. ”
Op voorhand was de schoonmaaksector geen markt waar Roy zichzelf in zou willen verbreden. “Maar wat mij opvalt is dat veel mensen in de markt blijven hangen als ze van functie wisselen. Als je er eenmaal inzit, word je er blijkbaar toch mee besmet. Net als ik, toen ik er tijdens mijn stage van mocht proeven. Misschien is dat wel gewoon de trigger en moeten branche en toeleveranciers nog meer het contact met het onderwijs zoeken om het mooie van deze sector te tonen. Ik draag er in ieder geval graag mijn steentje aan bij. Er is nog een wereld te winnen.”
Over Roy Onstenk
Naam: Roy Onstenk
Leeftijd: 29 jaar
Functie: Accountmanager Spectro
Opleiding: Small Business and Retail Management bij Saxion (Enschede)