Na ruim een jaar rust komt er dit jaar een editie ‘nieuwe stijl’ van de Golden Service Awards. De organisatie is vernieuwd en ook de uitvoer is in een ander jasje gekomen. Achter de knoppen zit nu, naast Bureau Broekman, Vakmedianet (o.a. uitgever van Service Mamangement). De Nederlandse en Belgische juryleden van de Golden Service Awards hebben echter voor de eer bedankt om nog langer hun medewerking te verlenen aan het evenement. Commercie voert de boventoon en de onpartijdigheid is in het geding, aldus de vertrekkende jury. Gaat de verkiezing 2015 nog wel door?
Door Henk Cornelisse, redactielid Clean Totaal
De Golden Service Awards is een initiatief van Kimberly-Clark Professional. De awards bekronen opmerkelijke prestaties in de schoonmaakbranche en willen een bijdrage leveren aan kwaliteitsbewustzijn en imago. Naast een award voor het best schoongemaakte object is de verkiezing van schoonmaker van het jaar het onbetwiste hoogtepunt. De uitreiking vond in Nederland voor het eerst plaats in 2002. In oktober 2013 kondigde de initiatiefnemer een jaar pauze aan om tijd te nemen voor vernieuwing van het evenement. Onder deze vernieuwing noemde de initiatiefnemer destijds ook het aanscherpen van de jurering. Hoe bizar.
Juryleden
De Belgische jury bestaat uit Els Nijs, Marcel Lion, Frans van Akelijen en Cor van der Velden. De Nederlandse juryleden zijn Stijn Krol, Pieter van Leijen, Patrick Stoffer, Mees Weststrate, Coen Verhoeven, Rob Reitsma en eveneens Cor van der Velden.
Deze juryleden hebben in een door hen gezamenlijk ondertekende brief op niet mis te verstane wijze hun bezwaren geuit tegen de gang van zaken rondom de Golden Service Awards editie 2015. De juryleden adresseerden hun bezwaren richting organisatoren Vakmedianet en Bureau Broekman. Een ongeïnteresseerde reactie – in de ogen van de juryleden niet meer dan ‘vaststelling van een constatering’ – was de druppel die de emmer voor de voltallige jury deed overlopen. Zij besloot zich en masse zowel uit de jury als uit de organisatie terug te trekken.
Bezwaren
De bezwaren van de jury zijn samengevat:
- Zeer gebrekkige communicatie;
- Onduidelijkheid over deelnemers stichting bestuur;
- Duidelijke deelname van schoonmaakbedrijven (partijtijdigheid);
- Switch van ideële beweging naar vercommercialisering van dit fenomeen.
Deze onderbouwde argumenten laten niets aan duidelijk te wensen over. De organisatie lijkt er, ter eer en glorie van de eigen portemonnee, een commercieel feestje van te willen maken. Dat pikt de jury dus niet.
Uiteraard vroegen we Vakmedianet (Service Management) en Kimberly-Clark Professional om een reactie.
Kimberly-Clark Professional
De woordvoerder van Kimberly-Clark Professional, Ingrid Das, bleek van de kwestie niets af te weten en liet weten dat de jury nog in tact was en het evenement gewoon doorgang zou vinden. Na toelichting van uw redacteur liet zij weten het één en ander nader intern te onderzoeken en ons terug te bellen. Haar reactie bleef echter uit.
Na nog een aantal pogingen van onze kant kwamen we uit bij Geoffrey Fimmers (Kimberly-Clark Professional België). Hij bleek inmiddels door zijn Nederlandse collega op de hoogte gebracht te zijn. Fimmers: “Het klopt dat de jury is opgestapt. Wij betreuren dit, maar kunnen nu eenmaal niet iedereen te vriend houden of tevreden stellen. Er zal wel een nieuwe jury benoemd worden, daar zijn we positief over. Verder willen we niet te diep op de materie in gaan. We hebben het traject immers niet voor niets uitbesteed aan Vakmedianet in samenwerking met Bureau Broekman. Wel kan ik zeggen dat we er kort op zullen blijven zitten. We hebben dan ook alle vertrouwen in een goede afloop.”
Reactie Vakmedianet en Bureau Broekman
Aan onze gewaardeerde collega Ronald Bruins van Service Management verzochten wij ook om te reageren op de bezwaren van de juryleden. Of moesten we deze vraag maar voorleggen aan uitgever Vakmedianet?
De reactie ontvingen we echter van Wim Broekman, reputation and corporate communication consultant van Bureau Broekman. Broekman is, samen met collegadirecteur Cecile Janssen, al vele jaren betrokken bij de Golden Service Awards. Broekman bekommert zich nu met name om het ingezette vernieuwingstraject. Voorts is hij voorzitter van de Stichting Golden Service Awards i.o. Janssen is al 20 jaar communicatie adviseur van Kimberly-Clark Professional.
Broekman: “De bestaande jury van de Golden Service Awards haakt af bij de nieuwe opzet. Dit is recent aan de organisatie kenbaar gemaakt. The Golden Service Awards zijn vanaf dit jaar verzelfstandigd om zo ook een breder platform in de branche te kunnen creëren. Het hele operationele traject van de Golden Service Awards is ondergebracht bij Vakmedianet. Via het vakblad Service Management is deze uitgeverij al sinds het prille begin, zo’n 15 jaar geleden, bij de uitreiking betrokken. Zij hebben de awards mede groot gemaakt. Nu in de vernieuwde opzet zal, zeker de eerste jaren, fors geïnvesteerd moeten worden. Er komen gedurende het hele jaar verschillende activiteiten. Onderwerpen als MVO en Innovatie staan naast de ‘Schoonmaker van het Jaar’ in de schijnwerpers. Opzet was dat de bestaande juryleden hierin een rol zouden blijven spelen, maar dat blijkt dus niet te lukken. Dat is buitengewoon jammer en wordt door de organisatie betreurd.”
Broekman gaat inhoudelijk niet in op de toch niet malse onderbouwing van de juryleden waarom zij tot het drastisch besluit van collectief aftreden zijn gekomen. Gewoon een paar andere juryleden benoemen en klaar is Kees? Of juist werk aan de winkel voor een andere Kees? (Kees Blokland van de Code Commissie wel te verstaan). Hier lijkt het wel op want Broekman besluit met: “De organisatie staat nu voor de uitdaging een nieuw jury team te formeren. De onafhankelijkheid en deskundigheid staan hierbij, zoals altijd, onmiskenbaar hoog in het vaandel.”
Te mooi om waar te zijn?
Het initiatief Golden Service Awards is iets moois.
De woorden die de organisatie laat horen klinken weliswaar mooi maar gaan inhoudelijk niet in op de bezwaren van de vertrekkende jury.
Die vertrekkende jury zegt iets moois: ”Wij, als juryleden hebben het al die jaren met plezier en in oprechtheid gedaan en blijven in diverse hoedanigheden warmte koesteren voor deze mooie branche.”
Er ligt, na het voltallige vertrek van de jury, een smet op de toekenning van de Golden Service Awards. En dat is niet zo mooi.
Is een dergelijk uitverkiezing anno 2015 dan te mooi om waar te zijn?
De redactie kijkt uit naar uw mening.