Het kon natuurlijk niet uitblijven. Bezorgdiensten overwegen om met drones pakketten, boodschappen of het avondeten aan huis te bezorgen. In het buitenland wordt hier zelfs al mee geëxperimenteerd. Een nadeel: je moet wel zelf thuis zijn. Kärcher pakt juist op dat punt door met Swarm cleaning drones, een serie schoonmaakrobots die het schoonmaakwerk uitvoeren wanneer men niet thuis is. Wie de deur dan open doet? Een deur openen op afstand is tegenwoordig geen punt meer, sluiten overigens nog wel.
Tekst: Leon van den Berg, redactielid Clean Totaal
Drones anno 2018
Hoewel ze ons nog niet om de oren vliegen, is bezorging door drones het stadium van sciencefiction echt voorbij. Amazon, Google, UPS en DHL investeren er fors in, terwijl Domino’s in het buitenland al pizza’s op deze manier bezorgt en al vaker heeft beloofd er ook in Nederland mee te beginnen. Ook Albert Heijn is ermee bezig. In alle gevallen gaat het om kleinere leveringen tot zo’n 2,5 kilogram. De voordelen zijn best groot. Levering via drones is de goedkoopste bezorgmethode en maakt levering binnen een dag de standaard.
Nadelen zijn er ook. Zo zijn er vragen over de veiligheid. Weliswaar kunnen de meeste drones veilig landen bij motorpech of storing, maar als alle motoren het begeven valt zo’n ding net als een helikopter als een baksteen uit de lucht en mogelijk dus op iemands hoofd. Natuurlijk kunnen de zendingen ook gehackt worden en dus ontvangt u uw pakje nooit. Niet zo’n probleem, want er verdwijnt ook met enige regelmaat een truck of fiets met poststukken. Die worden vrijwel altijd weer teruggevonden, maar bij drones is die kans waarschijnlijk een stuk kleiner.
En wat gebeurt er als u niet thuis bent? Wordt de zending dan -net zoals soms nu ook gebeurt- simpelweg op de stoep achtergelaten? Bovendien werkt de overheid niet mee. De regelgeving voor het vliegen met drones is al redelijk streng en lijkt juist aangescherpt te worden. En dan hebben wij het nog niet eens over zelfstandig vliegende drones. In China is bezorging via drones al veel normaler. Zo laat Webshop JD.com artikelen daar al bezorgen door drones en robots. In Nederland gaat Kippie ermee aan de slag. Tot dusver was in Nederland dronebezorging niet toegestaan. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) gaf Kippie de ruimte om de bezorgdrone te testen. Nadat deze testen succesvol en veilig bleken, ontving Kippie als eerste commerciële organisatie een ontheffing om vanaf dit voorjaar in het Nederlandse luchtruim te vliegen met bezorgdrones. De kip-fastfoodketen start voorzichtig met 10 drones. Het plan is om uit te breiden naar 30 drones. Walmart maakt binnenshuis gebruik van drones om de voorraad in magazijnen te tellen. Die doen in een dag waar mensen een maand over doen.
Vliegensvlugge schoonmaakdiensten
In de toekomstvisie van Kärcher is gekozen voor een ander uitgangspunt. Het gaat in het ontwerp van industrieel ontwerper Anna Hing uit München niet om het leveren van producten maar van diensten. De enige overeenkomst is het vliegen vanuit een centraal punt naar de klant. Kärcher Swarm bestaat uit een team van nu vier autonome cleaning robots die schoonmaken zonder menselijk toezicht. Op dit moment bestaat het voorgestelde systeem uit een transportdrone waarin plaats is voor maximaal vier reinigingsrobots: voor stofzuigen, glasbewassing, stoomreiniging en harde vloeren. Deze transportdrone is groter dan die voor leveringen omdat hij een grotere last moet dragen. Bovendien laadt deze de schoonmaakrobots onderweg op of bij. Kärcher Swarm is gemakkelijk oproepbaar via een app of een functie binnen Smart Home. De klant selecteert de gewenste schoonmaakdiensten overeenkomstig zijn of haar wensen, (financiële) mogelijkheden en leefomstandigheden. Eenmaal aangekomen bij de klant ontkoppelen de robots en gaan hun weg om de schoonmaaktaak uit te voeren.
Hoe de toegang tot een pand is geregeld, wordt niet duidelijk, maar Kärcher kennende zal daar vast wel een oplossing voor komen. Het systeem is flexibel, want alleen de schoonmaakrobots die nodig zijn worden bij de klant gebracht of ontkoppeld. De niet gebruikte robots kunnen eventueel elders worden afgeleverd. Het is ook flexibel in opzet. Als er in de toekomst andere robots nodig zijn voor schoonmaaktaken, kunnen die betrekkelijk eenvoudig worden ontwikkeld en aan het systeem worden toegevoegd. Kärcher laat die mogelijkheid nadrukkelijk open. Ook op een derde gebied is het systeem flexibel. Iedere robot is feitelijk ook een kleine drone, waardoor ze van de ene naar de andere verdieping kunnen vliegen.
Tijd is geluk
De schoonmaakrobots zijn gemaakt om de meest voorkomende huishoudelijke taken uit te voeren. Hoewel wij in de branche steeds beweren dat schoonmaken een leuke en mooi vak is dat veel voldoening kan geven, is de huishoudelijke praktijk anders. Daar is schoonmaak eerder een last dan een lust, vooral omdat het tijdrovend is en juist die tijd een kostbaar goed is in bijvoorbeeld gezinnen met tweeverdieners of bij alleenstaanden. Denk daarbij ook aan het groeiend echelon van senioren die misschien wel zelf zouden willen schoonmaken, maar dat fysiek niet meer goed genoeg kunnen. Het uitbesteden van schoonmaaktaken aan interieurverzorgers zoals dat nu nog gebeurt kan een prima oplossing zijn, maar goede zijn niet gemakkelijk te vinden, ook niet via thuiszorg waar men bovendien vaak geen vaste kracht meer krijgt en waarmee een band kan worden opgebouwd.
Inhuren wordt soms ook als een risico ervaren. Wie geef je de sleutel en wat doet die in je huis? Op internet zijn helaas voldoende videobeelden te zien van mensen die misbruik van het vertrouwen maken. Machines zijn amoreel en objectief. Ze hebben geen mening, staan niet bloot aan verleidingen en doen alleen hun taak. Schoonmaakrobots dus ook. De tijd die mensen kopen door de inzet van schoonmaakrobots kunnen zij besteden om iets leuks te gaan doen met elkaar of de kleinkinderen, of om bijvoorbeeld fulltime te gaan werken of om te studeren.
Dit artikel is verschenen in vakblad Clean Totaal 6 – 2018. Wilt u een gratis proefnummer ontvangen? Vraag deze GRATIS aan!
Hoe realistisch?
Ga nu niet Kärcher’s idee meteen als lachwekkend bestempelen. U bevindt zich dan wel in goed gezelschap want zo beweerde de voorzitter van IBM in 1943 dat er een markt is voor maximaal vijf computers. De voorzitter van DECC zei nog in 1977 dat er geen enkele reden is waarom een gewoon mens thuis een computer zou moeten hebben. Ook de televisie kwam eind jaren ‘40 in ons land niet bepaald in een warm bad. Ook de telefoon werd aanvankelijk niet als nuttig gezien. Je had immers de telegraaf en wie wilde nu iemands stem horen? Terugkijkend op lachwekkende redeneringen en nu vooruitkijkend zou Kärcher’s concept best wel eens realiteit kunnen worden. Wij vroegen de mening van een paar mensen die binnen en buiten de branche bezig zijn met innovaties. Dit zijn: Jan van Triest (Creative Cleaning Consultant bij Nordiccleaning & BioFriends), Erwin Vos (manager marketing & communicatie bij CSU), Rutger Kerkdijk (product expert bij Facility Trade Group) en Randall van Poelvoorde (Oprichter van Robot Xperience).
Wij stelden de volgende vragen:
Is dit concept te realiseren in de nabije toekomst? Waarom wel/niet?
Van Triest: “Nabije toekomst? Tja als dat over twintig jaar is, dan zou het wel kunnen werken, maar of het dan ook operationeel is?” Van Poelvoorde: “Dit is in mijn ogen overduidelijk een leuke maar nog vrije toekomstvisie. Je kunt dat gewoon zien aan de techniek in het filmpje. Ik noem bijvoorbeeld de grootte van de propellers. Die zijn echt niet in staat om een dergelijk gewicht te dragen. Ook de accu’s om een dergelijk gewicht over grotere afstanden te vervoeren zijn er nog niet. Maar op zich is het allemaal niet echt onmogelijk. Je kunt nu al via GPS-coördinaten en beeldherkenning een drone op pad sturen, maar daar houdt het voorlopig ook wel mee op.” Kerkdijk: “Het Swarm-project is natuurlijk erg vooruitstrevend en interessant. Ik ben echter benieuwd in hoeverre dit in de nabije toekomst al toepasbaar is. Een concept als Swarm is in mijn oogpunt technologisch realiseerbaar binnen nu en drie jaar. Echter is het de vraag of onze infrastructuur, regelgeving, woningen, gebouwen en de mens dan ook al zover zijn. Ik ben heel nieuwsgierig in welk tempo deze zaken zich gaan ontwikkelen. Je ziet wel ontwikkelingen in de logistiek op dit gebied en wij hebben al een zelfbouw-drone voorbij zien komen die ramen op hoogte probeerde te wassen” Vos: “Mooi filmpje dat helpt bij imagineren van de toekomst. Kärcher werkt dagelijks met ik geloof 100 mensen aan ontwikkeling dus er gebeurt heel veel. Dit is een concept dat te realiseren is in de toekomst, maar niet in de nabije toekomst. De ontwikkelingen gaan hard, maar het is niet te verwachten dat drones en robots (en met name de wetgeving daaromtrent) in de komende vijf of mogelijk zelfs tien jaar dusdanig geïntegreerd gaan worden in onze samenleving dat dit concept spoedig uit te rollen is.”
Welke zaken staan de uitrol van Kärcher Swarm in de weg?
Van Triest ziet best veel obstakels. Hij noemt de Luchtverkeerswet, maar het verschaffen van toegang tot de objecten en ruimte/plaatsen om te landen. Van Poelvoorde geeft aan dat je je boerenverstand moet gebruiken: “Er kan veel, maar de laatste meters zijn nu nog een onoverkomelijke hindernis. Hoe landt zo’n drone veilig in bijvoorbeeld een drukke stad? Hoe krijg je zonder dat er iemand is toegang tot een huis? Dat is wel digitaal op te lossen, maar hoe voorkom je dat er dan ongewenst bezoek meekomt? Of hoe voorkom je dat iemand de drone en robotjes wel een leuke vangst vindt en ze dus spoorloos verdwijnen?” Kerkdijk en Vos: “Zie mijn eerder voorbehoud.”
Dit concept is gericht op de particuliere markt, maar zou het ook iets kunnen zijn voor de professionele schoonmaak, bijvoorbeeld voor toepassing bij mkb-bedrijven?
Van Triest denkt eigenlijk van niet: “Dan moeten ze ‘s nachts werken. Overdag verstoort het de mkb-er”. Overigens doet een schoonmaker van vlees en bloed dit ook, maar die zal waarschijnlijk op minder weerstand stuiten en is ook flexibel om even een andere klus aan te pakken als schoonmaken ergens even niet uitkomt. Van Poelvoorde ziet geen toepassing van Swarm voor bedrijven. “Voor kleine bedrijven is het zinloos omdat er weinig oppervlak is en de schoonmaak daar ook lastig is. Je spreekt hier over een business-case. Kan een mens het beter, sneller en goedkoper, dan kies je niet voor een robot. Voor grote bedrijven met zeer grote vloer– en raamoppervlakken is robotisering wel interessant. Denk bijvoorbeeld aan entrees van ziekenhuizen of hallen en gangen op luchthavens. Daarvoor is dit systeem echter niet geschikt. Je hebt daar zware apparatuur voor nodig en die kun je niet laten vliegen. Ik zie wel toepassingen voor zeer moeilijk bereikbare plaatsen zoals het reinigen van verstopte dakgoten. Iemand de ladder op sturen of een hoogwerker huren is dan duurder.” Kerkdijk: “Ik denk niet dat het volledig laten reinigen door een robot of drone de oplossing is voor de professionele markt. Wel krijgen robots, of zoals ik liever zeg ‘cobots’ in de nabije toekomst een steeds prominentere rol in de professionele markt. Denk hierbij niet alleen aan de reeds bekende schrobzuigrobots, maar zeker ook aan een breder inzetbare variant als service cobot, die het (saaie) repeterende werk en logistieke zaken voor de mens kan invullen.”
Kärcher reageert
Frank Bauer, Sales Manager Target Group Sales, stelt dat de grote R&D-afdeling van Kärcher in Duistland voortdurend bezig is met innovatie, maar dat daarvan zelden iets naar buiten komt. “Dat dit bij Swarm nu wel gebeurt wijst erop dat het een serieuze gedachte en geen wild idee is. Je ziet dat er met drones steeds meer mogelijk is, maar voordat wij dit in de praktijk kunnen brengen moeten er nog de nodige stappen worden gezet. Haastige spoed is zelden goed. Je kunt ook te vroeg zijn met een ontwikkeling. Toen ik bij Kärcher begon vond ik in een kast op Schiphol een nagelnieuwe robot van ons merk. Dat was meer dan 20 jaar geleden en dat ding had zo’n 70.000 gulden gekost. Helaas voldeed hij niet in de praktijk omdat de technologie nog niet ver genoeg ontwikkeld was. Dat apparaat staat nu in het museum in Duitsland. Je ziet inmiddels dat schoonmaakrobots aan een opmars bezig zijn omdat ze nu technologisch wel zeer goed zijn. Neem bijvoorbeeld onze KIRA (Kärcher Intelligent Robotic Application). Nu nog alleen een autonome schrobzuigmachine, maar een autonome veger of stofzuiger gaat er vast en zeker komen.
Met drones zijn wij nog wat in de beginfase. Er kan al heel veel maar het is nog niet goed genoeg voor onze standaard. De ontwikkelingen gaan echter razendsnel. Het zal zeker geen twintig jaar duren voordat de eerste Swarm de lucht in gaat. Ik denk eerder aan een periode van enkele jaren. Er zijn echter nog best wat zaken die moeten worden opgelost om tot een veilige en ook werkbare toepassing te komen. Deels ook zaken buiten onze directe invloedssfeer zoals wetgeving. Als het eenmaal zover is, denk ik dat het Swarm-concept niet alleen geschikt voor huishoudelijk gebruik zal worden, maar op den duur ook voor de professionele markt.”
Dit artikel is verschenen in vakblad Clean Totaal 6 – 2018. Wilt u een gratis proefnummer ontvangen? Vraag deze GRATIS aan!