In december 2015 maakten wij melding van de verkoop van het verlieslatende ISS Specialistische Cleaning Services (SCS) aan Osius. Een dreigend faillissement van Osius nauwelijks een jaar later leidde tot een kort geding en een faillissement kon vooralsnog afgewend worden. De lonen over periode 12/2016 konden via het betalen van openstaande facturen door ISS aan Osius alsnog betaald worden. Partijen beloofden koortsachtig te werken aan een structurele oplossing. Tevergeefs zo lijkt het.
Door Henk Cornelisse, redactielid Clean Totaal
In ons artikel in december 2016 over deze opvallende transactie maakten wij reeds melding dat Osius het eenmalige bedrag van € 800.000,- van ISS ontving om de onderneming te continueren en te verbeteren. De verkoopprijs werd op 1 euro vastgesteld. Bovendien garandeerde ISS bij de verkoop vier jaar lang een jaaromzet van 7 miljoen aan Osius, totaal derhalve 28 miljoen omzet. Partijen vallen nauwelijks een jaar later over elkaar heen over de oorzaken aangaande de verlieslatendheid van de overgedragen omzet. ISS spreekt in het artikel in december 2016 onder meer over management issues bij Osius. Laatstgenoemde houdt het op een vooraf door ISS bedachte sterfhuisconstructie.
Overleg
Beide partijen zijn het er wel over eens om samen met CNV Vakmensen de dialoog op te zoeken en met elkaar te zoeken naar een oplossing. ISS zei hier vorige maand over: “Op dit moment zijn wij nog altijd constructief in gesprek met de directie en bestuurders van Osius en met de CNV om tot de best mogelijke oplossing te komen voor alle betrokkenen. ISS is zich daarbij sterk van de belangen van de werknemers van Osius en haar klanten bewust.” Osius liet weten: “We hopen dat de gesprekken met CNV en ISS tot een goede uitkomst leiden. Daar zetten we ons volledig voor in.”
CNV komt op voor haar vakmensen
Een maand later blijkt hier helaas weinig tot niets van terecht zijn gekomen. De medewerkers van Osius Noord en Osius Oost hebben hun loon niet betaald gekregen.
In een bijeenkomst tussen de directie en CNV met alle medewerkers van Osius Noord en Osius Oost komt naar voren dat een faillissement nagenoeg niet afwendbaar is. Osius directeur Erwin Ravensbergen zegt geen andere keuze te zien dan een faillissement. Osius overweegt naar verluidt dit faillissement zelfs deze week nog aan te vragen.
Volgens CNV bestuurder Jan Kampherbeek rest CNV niet anders dan dat zij dit faillissement aanvragen, tenzij ISS nog de helpende hand biedt. Kampherbeek: “De werknemers zijn de grootste schuldeisers .Onze inzet is er eerst op gericht om er voor te zorgen dat mensen inkomen hebben en vervolgens op het behoud van hun werk. Bij een faillissement maken de medewerkers immers aanspraak op een uitkering nu zijn geen loon ontvangen. De directie van Osius komt niet verder dan met de beschuldigende vinger richting ISS te wijzen. Zij hebben echter zelf de moeite niet genomen om voor de koop van ISS Specialistische Cleaning met de mensen te praten. De medewerkers hebben veel kennis van zaken en hadden Osius kunnen waarschuwen voor de slechte marges. Deze medewerkers zijn zeer aangeslagen over wat er nu is gebeurd.” Kampherbeek heeft zijn hoop gevestigd op het gesprek wat hij een dezer dagen voert met de directie ISS: “Hopelijk laat ISS blijken van haar sterke bewustzijn voor wat betreft de belangen van de medewerkers.”
Osius zwijgt
Erwin Ravensbergen reageert niet op de herhaaldelijke verzoeken, per mail en telefoon, van onze redacteur om openheid van zaken te geven. Weinig professioneel gedrag. En dat voor iemand die zichzelf nota bene via Linkedin als overname-specialist affichieert via een andere werkmaatschappij (Globalworkpoint).
ISS maakt zich grote zorgen
ISS reageert wel professioneel. Via haar woordvoerder Marcel Kalmeijer laat zij weten: ”ISS maakt zich grote zorgen over de laatste ontwikkelingen rond Osius. We hebben kennis genomen van het bericht dat de lonen van werknemers van Osius Oost en Osius Noord niet (tijdig) zijn betaald. Dit verrast ons in onaangename zin.“
Kalmeijer vervolgt: “ISS zal op zeer korte termijn met Osius en CNV overleggen of, en zo ja, in welke vorm de werkzaamheden, die in opdracht van ISS worden uitgevoerd, kunnen worden voortgezet. Daarbij zal ISS zich maximaal inspannen om ook de belangen van de werknemers en klanten van Osius te dienen, maar dit zal wel binnen een bedrijfseconomisch en juridisch verantwoorde bedrijfsvoering moeten plaatsvinden.” De tekst heeft weg van een herhaling van zetten, immers een maand geleden tekenden we vanuit ISS min of meer soortgelijke teksten op.
Grootste klant
De grootse klant van Osius is feitelijk ISS zelf. Immers vanuit ISS komt bij benadering 90% van de omzet van Osius. Met het dienen van belangen van klanten zoals ISS stelt dient zij indirect ook haar eigen belang.
De personele gevolgen blijven niet uitsluitend beperkt tot Osius medewerkers. Ook de onderaannemers en hun medewerkers worden geraakt. Facturen zijn na de bouwvakantie niet meer aan hen betaald.
Hoe het ook is: het belang van de medewerkers dient boven alles gesteld te worden. Zij mogen niet het kind van de rekening worden van deze onbegrijpelijke transactie en de gevolgen hiervan. Hun lot ligt in handen van ISS. Hun werkgever waar zij zich jarenlang loyaal voor ingezet hebben.