Daar is ‘ie dan! Eerder (zoals hier) kon u lezen over de ontwikkelingen bij de diverse fabrikanten van hogedruktrailers. Meclean zegt de primeur te hebben met de eerste operationele batterij-aangedreven hogedruktrailer die niet onderdoet voor de variant die met fossiele brandstoffen wordt aangedreven. “En daar zijn we dan ook apetrots op”, aldus Meclean directeur Coen Verhelst.
Het zat er al een tijdje aan te komen. De elektrificatie van personenauto’s neemt de laatste jaren een vlucht en in de schoonmaak zijn accu’s niet meer weg te denken. Al heeft de accu nog wel vaak een imagoprobleem. Meestal doen apparaten op accu onder voor de variant met een stekker. Meclean bewijst hiermee het tegendeel. Verhelst: “We zijn niet de allereerste. Een aantal jaar geleden zag je de eerste varianten al geïntroduceerd worden. Maar zo snel als ze er waren, zo snel waren ze alweer weg. Ze voldeden niet aan de eisen die de gebruiker stelt. Wij hebben een machine ontwikkeld die hier ruimschoots aan voldoet, voorzien van alle bekende technieken als SteamPLUS 2.0, WeedPLUS en het nieuwe AquaPLUS.”
Klaar voor de toekomst
De huidige batterij-aangedreven hogedruktrailer is voor pioniers, bedrijven die hun nek durven uit te steken of voornamelijk voor (semi-)overheden werken. Verhelst: “Overheden hebben zichzelf doelstellingen omtrent emissies opgelegd, op de korte termijn. In 2025 moeten de grote gemeenten emissieloos zijn. Omdat de gemiddelde trailer financieel wordt afgeschreven in vier à zes jaar, is dit het goede moment voor introductie.”
De trailer is (uiteraard) duurder in aanschaf, daartegenover staat dat deze in gebruik stukken goedkoper is. Na uitgebreid testen durft Verhelst te claimen dat na pakweg duizend draaiuren per jaar de trailer in vier à vijf jaar is terugverdiend. “Dat komt door de besparing op brandstofkosten en de besparing in onderhoud. Daarmee is deze trailer al gauw lucratief. En dan heb ik het nog niet gehad over het winnen van aanbestedingen in stedelijke omgevingen vanwege de lage emissie en de geluidsreductie. Je kunt je voorstellen als je je bij een willekeurige gemeente met zo’n ding meldt, dat je een voorsprong hebt op de concurrentie.”
Altijd operationeel
De nieuwe trailer blinkt uit op het gebied van autonomie. Afhankelijk van de gekozen setting draait de machine tussen de zes en zestien uur, zonder tussenladen. Verhelst noemt dit “revolutionair”. De machine is eenvoudig op te laden via het reguliere stroomnet (230V of 400V) en kan bovendien aan de laadpaal voor de auto worden aangesloten. Zo is bijladen tijdens de lunch ook een eenvoudige mogelijkheid.
Fossielvrije waterverwarming
Wat de trailer naar eigen zeggen uniek maakt is de 100% fossielvrije waterverwarming. Verhelst: “In vergelijking met een reguliere trailer realiseren we een emissiereductie van ruim 90 procent. Als de dieselaandrijving van de huidige hogedruktrailers wordt meegerekend komen we zelfs boven de 95 procent uit. Een zeer interessant feit als je weet dat dienstverleners steeds vaker worden afgerekend op emissie.” De trailer weegt overigens niet veel meer dan gebruikelijk. Er is ruimte voor een watertank van minimaal 700 liter tot maximaal 1.000 liter. Doordat de trailer gebruik maakt van een elektromotor is ook de geluidsreductie aanzienlijk, zoals Clean Totaal in de praktijk heeft ondervonden.
Nauwelijks onderhoud
De trailer is voorzien van een nieuw type elektromotor (PMS-IPM) die de hogedrukpomp aandrijft en met een efficiëntie van 97% minstens 10% efficiënter is dan huidige elektromotoren. Qua onderhoud en service kan- èn hoef je niets doen aan deze motor en omdat de brander geen last heeft van vervuiling door roet. In vergelijking met de huidige branders wordt hier door ook voor minimaal zestig procent aan onderhoud gereduceerd”, stelt Verhelst. “Dit is een inschatting waarmee we aan de conservatieve kant zitten, want in feite blijft alleen de hogedrukpomp over die standaard onderhoud nodig heeft. Om ervoor te zorgen dat kalk zich niet afzet in het systeem voegt Meclean een nihil promillage product toe dat het kalkmolecuul bindt aan het water. Zodoende hoeft er niet ontkalkt te worden. “Dit is overigens geen sterk zuur, maar een enzymatisch product dat biologisch afbreekbaar is en nagenoeg pH-neutraal is.”
Palet aan mogelijkheden
Zoals we van Meclean gewend zijn, is ook deze trailer uit te rusten met de SteamPLUS 2.0 technologie, WeedPLUS én AquaPLUS. Daarmee doet deze trailer niet onder voor de reguliere variant. De nieuwe plus, AquaPLUS is het vermelden waard. Wanneer met hogedruk/water wordt gereinigd, zorgt de impact-energie voor het verwijderen van de vervuiling. Maar omdat de impact zodanig hoog is, kan het te reinigen oppervlak beschadigen. Met SteamPLUS wat bestaat uit 90% stoom en 10% water, creëer je een thermoshock in de vervuiling. Die verpulvert en wordt door het water afgevoerd, zonder de ondergrond te beschadigen.
AquaPLUS een nieuwe PLUS
De nieuwe techniek “AquaPLUS” zit precies tussen hogedruk/water en SteamPLUS in. Door het water tot een gestabiliseerde temperatuur van 110 graden Celsius te verwarmen, krijg je een verhouding van 90% heet water en 10% stoom. Je krijgt dus een thermoshock-effect zoals bij SteamPLUS in combinatie met de impact-energie van hogedruk/water. Zodoende win je aan snelheid ten opzichte van SteamPLUS. Maar dezelfde impact-energie maakt AquaPLUS minder geschikt voor reinigen van schadegevoelige oppervlakken. AquaPLUS wordt net als SteamPLUS door middel van een druk op de knop ingeschakeld en geeft professionals de mogelijkheid om nog specifieker te kiezen welke methode het best passend .
Zelfde prestaties als huidige hogedruktrailers
Meclean is er in geslaagd om alle technieken, die hun machines bijzonder maken, te implementeren in de gloednieuwe variant. “En dat was een uitdaging. Onze bottom line was dat we een machine wilden ontwikkelen die niet onder zou doen voor de fossiel-aangedreven variant. Kijk, het is niet heel moeilijk om een batterij-aangedreven variant te produceren. Maar een batterij-aangedreven variant die één-op-één hetzelfde kan als het diesel aangedreven broertje, daar zijn we met vlag en wimpel in geslaagd. De trailer heeft als specificatie 250 bar/15 liter, een specificatie waar hopelijk veel gevelspecialisten naar uitkijken.”
De meeste trailers die worden verkocht in Nederland hebben de specificatie 350 bar/18 liter. “Maar die draait misschien in tien procent van de hele werktijd op 350 bar, zeker bij reiniging in stedelijk gebied. Dat zal iedere gevelreiniger beamen”, stelt Verhelst. Die voorts aangeeft dat 250 bar in bijna alle situaties ruim voldoende is. En daarmee is deze trailer voorlopig de nieuwe standaard voor de toekomst.
Meer weten over de mogelijkheden van de elektrische hogedruktrailer of de andere producten van Meclean? Bekijk dan vooral de website.