(Bedrijfsreportage)
ISSA/INTERCLEAN: Standnummer 04.327
Even word je als Meclean-bezoeker op het verkeerde been gezet. De showroom van Meclean in Terneuzen doet denken aan die van een schoonmaakgroothandel, maar schijn bedriegt volgens directeur Coen Verhelst: “Wij verkopen hier niets, maar bieden de klanten van onze ruim 150 dealers de mogelijkheid om hier al onze producten te zien en te testen. Dealers kunnen noodgedwongen vaak maar een selectie tonen.” Meclean’s leveringsprogramma is breed. In dit artikel gaan we in op de hogedruktrailers en de SteamPLUS technologie.
Door Leon van den Berg, lid redactie Clean Totaal
Terneuzen lijkt voor een Randstedeling het einde van de wereld, maar voor deze internationaal werkende onderneming is het een verrassend goede vestigingsplaats. Verhelst: “Wij zitten hier op een steenworp afstand van Gent, Brussel en Antwerpen en een stad als Parijs of Londen is net zo ver als Groningen. Wij zitten ook een uurtje van de Kanaaltunnel en vlakbij de boot naar Dover. Een ideale Europese uitvalsbasis dus voor onze producten. Daarmee stopt het echter niet. Wij leveren namelijk wereldwijd en dan zijn twee grote havens in de buurt ook interessant.” Geen grote woorden want Meclean-trailers worden bijvoorbeeld ook in de IJsland, Noorwegen diverse landen in Afrika, Slowakije en Spanje gebruikt.”
Functionaliteit en betrouwbaarheid
Wat is het succes van de hogedruktrailers van Meclean? Er is immers veel concurrentie op deze markt. De basis is volgens Verhelst een compleet ander uitgangspunt te zijn in de ontwikkeling en bouw dan gebruikelijk. “Wij kiezen voor eenvoud en robuustheid. Onze machine doet het altijd en iedereen moet hem kunnen bedienen met een minimale instructie. Simpelweg: starten, de pistoolhendel indrukken en aan het werk! Dat kan alleen als je gebruik maakt van de beste componenten en onnodige zaken zoals plc’s en touchscreens achterwege laat. Dat is een bewuste keuze voor de hogedruktrailers, want wij bouwen voor andere machines zoals schrob- of veegmachines wel degelijk zelf (stuur)elektronica.”Verhelst laat een aantal zaken de revue passeren: “Neem de hogedruktrailer zelf. Daarin hebben wij onderin, verdeeld over het gehele bodemoppervlak een watertank van 850 of 1200 liter bevestigd. Ook de Trailerjet, een compacte enkelas trailer waarvoor geen BE-rijbewijs nodig is, heeft een horizontale watertank die tussen de wielen ligt. Daardoor is bij al onze trailers het zwaartepunt laag en de wegligging uitstekend. Daarnaast kiezen wij als enige fabrikant voor een vier cilinder dieselmotor in plaats van de gebruikelijke drie cilinders motoren. Voordelen: minder geluid , minder trillingen en slijtage door een lager toerental en ook nog eens minder brandstofgebruik.”
Verhelst gaat verder in op zaken die bij Meclean trailers inclusief zijn. “Zo is een RVS brandersysteem en een anti-kalk systeem bij ons standaard. Ook integreren we als enige standaard een voordrukpomp. Daardoor wordt het gebruikelijke droog lopen van de hogedrukpomp bij het starten van de machine, voorkomen. Dat levert minder slijtage op en maakt zo’n hogedruktrailer beter en nog betrouwbaarder. De bediening is super simpel. Wij kiezen bewust voor een mechanische bediening en geen elektronica waarbij je via een menustructuur werkt. Wij helpen zo mensen die ermee werken, want zij hoeven geen ingewikkelde scholing te volgen of er dagelijks mee te werken om aan de slag te gaan. Alles wijst zichzelf. De functionele techniek en onze pragmatische, praktijkgerichte filosofie heeft ook als groot voordeel dat niet alleen de bediening naar ook service eenvoudig en goedkoper wordt.”
SteamPLUS
De eenvoudige, functionele kijk op techniek maken de hogedruktrailers al bijzonder, maar de opties zijn dat nog meer. De meest in het oog springende optie is SteamPLUS. Verhelst: “Stoom kent al een lange toepassing, maar in de schoonmaakbranche kennen we eigenlijk alleen lagedruk-stoom machines met een druk van een paar tot maximaal 10 bar. De bij SteamPLUS unieke combinatie vaneen stoomdruk die regelbaar is van 0-200 bar en een stoomtemperatuur van 150 graden maakt stoom ook bruikbaar voor gevelreiniging, graffiti- of kauwgom verwijderen en een veelvoud aan andere reinigingsklussen. Omdat de warmtegeleiding van stoom zo’n dertig keer lager is dan die van water is het risico op verbranding nihil. Bovendien zijn, omdat stoom bijna geen impact veroorzaakt, ook andere risico’s minder die er bij de water-hogedruk wel zijn. Het in vergelijking met hogedruk-water fundamenteel andere werkingsprincipe van SteamPLUS zorgt voor uitstekende reinigingsresultaten zonder dat reinigingsmiddelen nodig zijn of de ondergrond wordt beschadigd.”
De werking van SteamPLUS vindt z’n oorsprong in de enorme energie die ontstaat aan de spuitnozzle. Verhelst: Met SteamPLUS wordt per minuut 7 liter water omgezet in meer dan 10.000 liter stoom. Vuildeeltjes krijgen hierdoor een thermoshock waardoor ze uitzetten en daardoor losbreken van de ondergrond. Hierdoor verander je niets aan het oppervlak, maar haal je alleen vervuiling weg”, aldus Verhelst. “Een hogedruktrailer zonder SteamPLUS techniek daarentegen spuit hogedruk-water in plaats van hogedruk-stoom. Of dat water nu koud of 102 graden warm is, het blijft water en met water haal je reinigingsresultaat door middel van inslag (impact). Hierdoor zijn in veel gevallen sterke reinigingsmiddelen nodig, of in geval van graffiti afbijtmiddelen, en belangrijker nog, er ontstaat in bijna alle gevallen een vorm van schade aan het oppervlak.”
SteamPLUS niet verwarren met stoomfunctie
“SteamPLUS mag niet verward worden met de ‘stoomfunctie’ die op de meeste hogedruktrailers standaard is”, zo stelt Verhelst. “Die heeft een stoomdruk van slechts 30 bar en is daardoor minder geschikt voor reinigen in de openbare ruimte. Deze geeft bij lange na niet de werksnelheid en resultaten die SteamPLUS wel geeft. Maar… ik heb nog iets belangrijks niet genoemd. SteamPLUS geeft niet alleen het voordeel dat je iets kan wat anderen niet kunnen, het levert op jaarbasis ook nog eens een enorme kostenbesparing op. Niet alleen doordat een schoonmaakbedrijf minder reinigingsmiddelen hoeft in te kopen, maar ook omdat er geen milieukosten gemaakt hoeven te worden. Bij chemiegebruik moet het afvalwater namelijk in steeds meer gemeenten worden opgevangen en afgevoerd. Een andere besparing die behoorlijk oploopt en waarvoor zelfs een Energie Investerings Aftrek kan worden aangevraagd is de brandstofbesparing die kan oplopen tot 37% ten opzichte van een hogedruktrailer zonder SteamPLUS techniek. Tevens claimen we een waterbesparing die oploopt tot 60%.”
Dienstverlening verbreedt met WeedPLUS
Steeds vaker zie je dat de dienstverlening van schoonmaakbedrijven zich verbreedt. SteamPLUS speelt daarop in, maar dat doet WeedPLUS ook. Verhelst: “Met dit optionele functie die net als SteamPLUS op een hogedruktrailer of Trailerjet kan worden geïnstalleerd, kan de schoonmaker ook onkruid bestrijden. Hier is sprake van bijna kokend water dat via een sproeikop of spuitbalk over onkruid wordt gevloeid. Daarvoor is maar 2 bar druk nodig. Door de temperatuur stollen de eiwitten in de planten en raken de cellen beschadigd. De planten sterven dan na 2-5 dagen af. Overigens ook hier weer een voorbeeld van doelbewuste eenvoud. Aan- of uit zetten van deze opties gaat met een simpele druk op de knop.”
www.meclean.eu