• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Nieuws
    • Artikelen
    • Cao schoonmaak
    • Opinie
    • Podcasts
  • Vacatures
  • Vakpartners
    • The Legal Company
    • Schoonmaak Vakdagen
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Ontvang de gratis nieuwsbrief
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina
  • Winkelmand

“Microvezel is natuurlijk niet echt sexy”

Artikelen Microvezel 31 januari 2020

In een korte serie spreekt Clean Totaal met jonge talenten in de schoonmaakbranche. Wat heeft hen bewogen deel uit te maken van de sector en wat maakt de schoonmaak zo mooi? Hoe zorgen we er bovendien voor om andere jongeren te motiveren deel uit te maken van deze prachtige branche? Dit is het tweede deel met Yannick de Roos, 25 jaar en innovator bij Hago Next.

In het tweede jaar van zijn opleiding Facilitair Management kreeg de nu 25-jarige Yannick de Roos een gastles van Ton Goedmakers jr. en Roy Ploum van Vebego. “Een van de twee had een Google Glass op zijn hoofd en ik dacht gelijk, daar wil ik werken.”
En zo geschiedde. Op 22-jarige leeftijd ging Yannick stage lopen bij Hago Next, een dochterbedrijf van Vebego, waarna hij in dienst trad. Een verademing, volgens de jonge carrièremaker. “Mijn eerdere stage voltooide ik verplicht in het buitenland, bij Universal Music. Dat klinkt nogal stoer en spannend, maar dat was het allesbehalve. Ik moest voornamelijk dozen sjouwen. Een stage bij een schoonmaakbedrijf – zo vonden ook mijn vrienden – klonk minder vet, maar was dat juist wel.”

Thuisvoelen

Bij Hago Next mocht Yannick naar eigen zeggen ‘gelijk meedoen’. “Er werd naar mijn mening gevraagd. Ik voelde me er meteen thuis. In deze branche liggen kansen en die worden je ook geboden. Daarbij doe je elke dag je best voor andere mensen. Schoonmaak is echt mensenwerk. Dat is mooi.”
Buitenstaanders hebben vaak geen idee wat het werk van Yannick inhoudt. “Als innovator moet ik constant schakelen tussen praktijk en strategie. Ik hou me vooral bezig met innovaties en probleemoplossingen.” Als Yannick zijn vrienden vertelt dat hij bezig is met uitdagingen en toekomstontwikkelingen, zoals robotica en data-gedreven sturing, vinden ze het gelijk een stuk interessanter. “Het gaat om bewustwording. Men mag best wel wat meer te weten komen over onze mooie branche. Als we het hebben over innovatie in de schoonmaak, begint iedereen meteen over microvezel, terwijl we zoveel meer doen.”

Kelders

Volgens Yannick bevindt de schoonmaak zich nog te vaak in de kelders van de klant. “Ik vind dat we daar over moeten nadenken. We gaan gelukkig steeds vaker van klant naar partners. Ik hoop dat dit zich doorzet. Het zal namelijk ook de kijk op schoonmaak veranderen. Schoonmaak heeft immers een ontzettend grote impact op de corebusiness.”

Super interessante branche

Zoals Yannick de Roos op school enthousiast is gemaakt voor het vak, zo zouden veel meer jongeren bereikt kunnen worden. “Als we met z’n allen laten weten wat schoonmaak inhoudt, dan ziet de buitenwereld ook dat schoonmaken niet alleen een doekje over een wc-bril is. Hiervoor moeten we als branche de jongeren wel uitnodigen om verder te kijken dan het doekje. We werken met z’n allen in een super interessante branche.”
Lees ook deel 1 met Linda van de Bunt van Ami Facility: “De schoonmaak is een leerzame branche”

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Onderzoek diversiteit
24 mrt

Onderzoek naar diversiteit in sector van start

Compensatieregeling
24 mrt

Afschaffen compensatieregeling kost schoonmaakbranche jaarlijks ruim 11 miljoen

Eva Sack-Fopma
20 mrt

Eva Sack-Fopma benoemd tot HR directeur EW

Kärcher
19 mrt

Kärcher dik tevreden met cijfers

RVU
17 mrt

Verkennend gesprek over nieuwe RVU en uitspraak Europees Hof

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer artikelen

Schoonmaakbedrijven en verplichte duurzaamheidsrapportages (ESG en CSRD): Wat zijn mijn juridische verplichtingen?

Van onze partner The Legal Company

Wat zijn mijn juridische verplichtingen bij duurzaamheidsrapportages (ESG en CSRD)?

Ziekteverzuim in de schoonmaak: hoe doorbreek je de vicieuze cirkel?

Ziekteverzuim in de schoonmaak: hoe doorbreek je de vicieuze cirkel?

Verplichte aanwezigheidsregistratie in België

Verplichte aanwezigheidsregistratie in België

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren

Copyright © 2025 Prosu BV

Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Cookiebeleid
  • Nieuws
    • Artikelen
    • Opinie
  • Vakpartners
    • Schoonmaak Vakdagen
    • The Legal Company
  • Vacatures
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
  • Winkelmand