• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Nieuws
    • Artikelen
    • Cao schoonmaak
    • Opinie
    • Podcasts
  • Vacatures
  • Vakpartners
    • The Legal Company
    • Schoonmaak Vakdagen
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Ontvang de gratis nieuwsbrief
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina
  • Winkelmand

Prijsverhoging ca.4%: Hete winter dreigt voor schoonmaak

Artikelen 20 november 2012

December is traditiegetrouw de maand dat het merendeel van de schoonmaakbedrijven het percentage prijsverhoging aan hun opdrachtgevers bekend maakt. In een periode van weinig florissant economisch perspectief moet nu de boodschap gebracht worden dat dit maar liefst circa 4% zal zijn. Men hoeft over weinig profetische gave te beschikken om te voorspellen wat dit zal betekenen. Waar komt die forse stijging met circa 4% vandaan?
 
Door Henk Cornelisse, lid redactieteam Clean Totaal  
 
Opdrachtgevers zullen hun knip niet zo snel trekken om een prijsverhoging van circa 4% te betalen. Het magische begrip “efficiency” zal voor de schoonmaakbedrijven derhalve (wederom) het toverwoord worden om de eigen kostenstijging drastisch te matigen. Dit biedt weliswaar mogelijkheden tot het invoeren van andere concepten, maar draagt ook het risico met zich mee van ophoging van de werkdruk. Dit zou haaks staan op de ontwikkelingen met betrekking tot het maatschappelijk verantwoord ondernemen.
 
Dilemma

Wat doet het schoonmaakbedrijf als de opdrachtgever stelt: “Er is geen financiële ruimte tot prijsverhoging. Of u blijft hetzelfde werk doen tegen de huidige prijs of anders gaan we de markt op.”

 

Een dikwijls terugkomend dilemma. Natuurlijk wil het schoonmaakbedrijf haar omzet niet kwijt en zal er gezocht gaan worden naar verdergaande efficiency maatregelen. Simpel gesteld: frequenties worden wat aangepast en periodieken wat uitgesteld, paar uurtjes minder ingezet en het was opgelost. Althans, zo ging het tot dusverre regelmatig in de praktijk. Uit recente discussies blijkt echter dat de bodem in 2010/2011 al bereikt is, de rek is eruit. De werkdruk kan en mag niet verder omhoog. Maar een verhoging van 4% poets je niet zomaar weg.

 

We zullen de ontwikkelingen nauwlettend volgen. Hoe sterk staan de schoonmaakbedrijven in hun schoenen, al dan niet gewapend met de Code in de hand, om de verleidingen te weerstaan om middels onacceptabele efficiency maatregelen hun omzet te behouden? Of volgt er een stortvloed aan inschrijvingen?
 
Oorzaken prijsaanpassing

Er zijn diverse redenen die een prijsaanpassing van circa 4% rechtvaardigen:

 

-CAO
Een belangrijke oorzaak van de prijsaanpassing is gelegen in de zwaar bevochten CAO afspraken, waarbij overeengekomen is dat de lonen per 01.01.2013 et 2% stijgen.
 
-Sociale Lasten
Bovendien stijgen diverse premies sociale lasten.
 
-WUL

Hier komt voor de schoonmaakbranche echter nog bovenop de nadelige gevolgen van de Wet Uniformering Loonbegrip (WUL). Deze kabinetsmaatregel is feitelijk bedoeld als een instrument tot administratieve lastenverlichting, doch pakt voor branches waarin veel part-time medewerkers werkzaam zijn kostenverhogend uit. De schoonmaakbranche mag hier absoluut toe gerekend worden. Reden hiervan is de afschaffing van de franchise bij de WW-Awf premie. Hierdoor moet nu in tegenstelling tot voorgaande jaren opeens over het volledige loon premie afgedragen worden.

 

Voorts treden er wijzigingen op aangaande werkgeversheffing Zvw, wijzigt het premiekortingstelsel en wordt de AOW leeftijd verhoogd. De verhoging AOW leeftijd impliceert weer dat de werkgeversheffing Zvw langer doorbetaald moet worden. Grosso modo betekenen deze factoren een extra kostenstijging van rond de 1%. Plastisch uitgedrukt: Door de WUL is de schoonmaakbranche spreekwoordelijk de …

 
Hete winter
De som der delen rechtvaardigt de prijsverhoging van circa 4% zonder meer. Toch dreigt het voor de schoonmaakbedrijven een hete winter te worden om dit in alle gevallen gerealiseerd te krijgen. De aankondigen over de prijsverhoging gaan de deur uit, de gesprekken hierover zullen volgen. Ik wens de schoonmaakbedrijven hierbij veel standvastigheid toe en de opdrachtgevers veel begrip.

 

Aan beiden: Verlies hierbij het veel geprezen argument “respect” vooral niet uit het oog! Wellicht smelt de te verwachten problematiek aangaande acceptatie van deze prijsaanpassing dan als sneeuw voor de zon weg.

 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Onderzoek diversiteit
24 mrt

Onderzoek naar diversiteit in sector van start

Compensatieregeling
24 mrt

Afschaffen compensatieregeling kost schoonmaakbranche jaarlijks ruim 11 miljoen

Eva Sack-Fopma
20 mrt

Eva Sack-Fopma benoemd tot HR directeur EW

Kärcher
19 mrt

Kärcher dik tevreden met cijfers

RVU
17 mrt

Verkennend gesprek over nieuwe RVU en uitspraak Europees Hof

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Onderzoek diversiteit

Onderzoek naar diversiteit in sector van start

Compensatieregeling

Afschaffen compensatieregeling kost schoonmaakbranche jaarlijks ruim 11 miljoen

Eva Sack-Fopma

Eva Sack-Fopma benoemd tot HR directeur EW

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren

Copyright © 2025 Prosu BV

Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Cookiebeleid
  • Nieuws
    • Artikelen
    • Opinie
  • Vakpartners
    • Schoonmaak Vakdagen
    • The Legal Company
  • Vacatures
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
  • Winkelmand