12,5 jaar geleden introduceerde Qlean-tec, onder de naam Relavit, het innovatieve reinigings- en doseersysteem Super C. Managing director Harry Vernooij en directeur procurement & logistics Leo Frings vertellen er meer over, en over hoe Super C binnen hun totaalconcepten past. MVO pur sang bij deze jubilaris!
Door Leon van den berg, redactielid Clean Totaal
“Qlean-tec is ontstaan uit een fusie van Relavit en Apex en al decennia lang, een vooraanstaand fabrikant van reinigingsmiddelen”, start Vernooij. “We houden ons bezig met drie werkvelden in B2B waarvoor we verschillende concepten hebben. De A-Clean lijn is gericht op automotive; het reinigen en beschermen van alles wat rijdt, zowel op de weg als op rails, maar wordt ook ingezet op benzinestations, shop en carwash, van grote merken zoals BP en Texaco. De R-Clean lijn is het werkveld van het oude Relavit, een speler die al 54 jaar bekend is op de markt. Hier gaat het om concepten voor de grootkeuken, horeca en zorg. Met name machinale vaatwas is een specialiteit. Tenslotte is er nog de S-Clean Lijn die gericht is op de voedingsmiddelenindustrie. Voor al deze werkvelden bieden we reinigingsmiddelen aan, en leveren desgewenst ook de bijbehorende schoonmaakmaterialen. Denk in dit geval aan speciaal ingerichte werkwagens die specifiek voor klanten worden gemaakt, maar ook aan zaken zoals hand hygiëne, desinfectie en reinigingsmaterialen. We zijn geen groothandel, maar een producent van reinigingsmiddelen en leveren alleen zaken die direct aan hygiëne gerelateerd zijn als onderdeel van ons concept.”
Wat is nu een concept in de ogen van Qlean-tec? Frings: “Het is een totaalpakket rond het begrip hygiëne. Het gaat daarbij om doseertechniek, de keuze voor en de levering van middelen en materialen en methoden. Aan die laatste zitten dan zaken zoals een implementatieplan en een werkplan (HACCP) vast. Natuurlijk verlenen we ook via een contract service op de diverse onderdelen van het concept.”
Qlean tec‘s MVO filosofie sinds 2001: overdosering geeft slechter resultaat
Tijd voor aandacht voor de ‘jarige’. Wat maakte Super C destijds zo uniek en is dat nog steeds uniek? Frings: “Super C is het gevolg van een nieuwe denktrend aansluitend op de MVO gedachte. We zagen in 2001 dat de markt zou gaan veranderen door omstandigheden van buitenaf. Ik noem bijvoorbeeld steeds meer aandacht voor geconcentreerde producten om het aantal transportbewegingen en daarmee ook de transportkosten te verminderen, maar ook bouwtechnische zaken zoals steeds kleinere werkkasten omdat die kostbare vierkante meters in een gebouw opslokken. Dat zijn trends die tot op heden opgeld doen. Ook het steeds verminderende waterverbruik en microvezeltechnieken hebben hun bijdrage daarin. Het was toen de praktijk dat een leverancier wekelijks of zelfs soms dagelijks met een grote doos met flessen schoonmaakmiddel langskwam en die namen schoonmakers dan mee om te gebruiken.”
Leo Frings (procurement & logistics) en Harry Vernooij (managing direct0r) gaan het 12,5 jaar jubileum vieren met een aantal voordeelacties voor Super C gebruikers.
Frings: “De vraag was (en is) wat ze vervolgens met zo’n fles deden. Dosering uit de hand is een lastige kwestie. We hebben dat ooit getest met de vraag om een bepaalde door ons opgegeven hoeveelheid schoonmaakmiddel in een emmer te doen. We kwamen mensen tegen die er een paar druppels in deden, maar ook mensen die dachten dat die hoeveelheid flink was en er bijna een kwart liter van doseerden. Kortom: er is geen eenduidig beeld van te gebruiken hoeveelheden bij mensen. Het gevolg is dat er al snel teveel wordt gebruikt, waardoor het schoonmaakresultaat afneemt, de schade aan het milieu onnodig groot wordt en de kosten de pan uit rijzen. Met ons systeem Super C (concentraat) zijn we op de markt van doseersystemen en milieuvriendelijk reinigen voorloper. Dat was en is een bewuste keuze. Zo hebben we de Super C al in 2007 uitgebreid met een Ecolabel lijn genaamd Rela Green.“
Super C voorkomt overdosering
“Wij wilden het anders doen”, vervolgt Frings, “en zijn met het Super C concept begonnen. Dit is een doseerunit waarin een zak hangt met hoog concentraat. De zak heeft een bepaalde beveiliging waardoor deze in het systeem niet vervangen kan worden door product van een ander merk. De gebruiker houdt nu de sprayflacon of de emmer onder de unit en trekt de doseerhandel naar voren. Als hij deze weer indrukt, is precies de juiste hoeveelheid getapt. Die moet de gebruiker dan aanlengen met water.” Het lijkt allemaal niet zo uniek als je het vergelijkt met andere doseersystemen. Waar ligt dan het onderscheid?
Vernooij: “Wij waren de eerste op de markt, maar ook zijn wij uitgegaan van de maximale concentratie in een vloeistof, minimale. opslag, significant lagere transport kosten en arbo technisch vooruitstrevendheid. Er is echter nog een belangrijk onderscheid. Een doseerunit heeft geen meerwaarde als de gebruiker gewoon kan blijven doorpompen. Dat kan bij de Super C niet. Zodra er gedoseerd is, vergrendelt de hendel gedurende dertig seconden. Dat ontmoedigt meer gebruik dan nodig is”. Frings vult aan: “Die wachttijd is natuurlijk onpraktisch als je ’s morgen meerdere gebruikers moet voorzien van nieuw reinigingsmiddel. Daarom heeft de leidinggevende een speciale sleutel waarmee de vergrendeling kan worden opgeheven.”
Leo Frings demonstreert dat zodra er gedoseerd is, de hendel gedurende 30 seconden vergrendelt.
Grote doos grote omzet?
“Onze middelen worden vaak ingezet in omgevingen waar absolute (optimale) hygiëne een absolute voorwaarde is. Dat betekent onder meer dat de gebruiker aan het einde van de dienst de flacon moet leeggooien. Stel dat je een kant en klaar middel koopt, van zeg €3,- per flacon, dan gebeurt dat niet zo snel. Onze Super C producten zijn heel zuinig in gebruik en daardoor ook heel goedkoop. Een dosering kost tussen € 0,08 en €0,10 per flacon dus dat is geen beletsel om te legen aan het einde van de dag. Uit een verpakking van 1,8 kilo gaan doseer je 360 sprayflacons van 500 ml. De kostenreductie daarbij is enorm. Eigenlijk verkoopt het systeem zichzelf. Als iemand het ziet, is hij of zij overtuigd. We hebben al heel vaak gehoord “dat moeten wij ook hebben” en de prijs is dan geen issue meer.” Maar bij zo’n lage prijs is er ook een andere kant van de medaille. Je hebt als verkopend bedrijf gewoon minder volume in omzet en marge.”
Wringt dat niet? Vernooij: “Ja dat doet het, maar daarover kun je vier dingen zeggen. Allereerst is de marge op het product inderdaad minder dan wanneer je dat vergelijkt met 360 flacons van €3,-. Als chemiefabrikant heb je echter zeker een MVO-verplichting en als je wilt dat het milieu zo min mogelijk geschaad wordt, moet je daarvoor durven investeren in de toekomst. Ons systeem levert beslist een groot voordeel op: minder CO2 uitstoot door vervoer, ruimtebesparing in opslag, minder verpakkingsmaterialen en kostenreductie. Ten tweede: het is niet zo dat iedereen een jaar doet met één verpakking. We hebben veel klanten in sectoren waar tientallen medewerkers per dag met ons product werken. Er is dus zeker een grotere doorloop dan op het eerste gezicht lijkt. We zien ten derde dat het aantal organisaties dat met onze producten werkt gestaag toeneemt. Er is steeds minder ruimte voor opslag, omdat dit kostbare vierkante meters vraagt. Klanten willen dus geen grote dozen met voorraad meer opbergen. Die voorraad hoeven ze met ons systeem nauwelijks aan te houden. Een paar zakken concentraat kun je altijd wel ergens kwijt, bijvoorbeeld in een centraal magazijn. Ten slotte maakt het system deel uit van een MVO gerelateerd totaalconcept van Qlean-tec. We komen hiermee bij een klant binnen, maar leveren aanvullende dienstverlening en producten. De huidige klant wil een one-stop-shop hebben en daaraan hangt een ander verdienmodel ”.
Feest!
Super C is een modulair systeem. Het basissysteem bestaat uit zeven, volgens de bekende kleur normering gelabelde doseerpompen: interieurreiniger, sanitairreiniger en vloerreinigers. Voor horeca en (groot)keuken zijn er dan nog drie andere producten met bijbehorende doseersystemen: keukenreiniger, ontvetter en desinfectie. Naast Super C levert Qlean-tec ook een vergelijkbaar, maar iets minder geavanceerd pompsysteem voor can-toepassingen: de Smartline. De komende maanden wordt het 12,5 jarig jubileum gevierd met een aantal voordeelacties voor Super C gebruikers. Voor de klanten van het eerste uur, die al 12,5 jaar met Super C werken, heeft Qlean-tec nog iets extra's in petto.