De redactie van Clean Totaal heeft al een flink aantal reacties mogen ontvangen op de Code Verantwoordelijk Marktgedrag Schoonmaak- en Glazenwassersbranche.
Ook reageren: redactie@acceptatie.cleantotaal.nl
CNV Vakmensen
- De code is opgesteld door mensen met voldoende achtergrond, ervaring en/of opleiding die zich er niet met een Jantje van l
eiden hebben afgemaakt. - Grote(re) opdrachtgevers hebben hun facilitaire partners mogelijk onder druk gezet om te komen tot uitvoering van de geraagde werkzaamheden. NS en Schiphol kunnen zich helemaal geen stakingen veroorloven en hebben al moeite genoeg met hun core business. Derhalve hebben zij de facilitaire dienst uitbesteed aan professionals.
- Indien deze opdrachtgevers een code dienen te ondertekenen wat een zekere garantie inhoudt dat zij i.g.g. op de werkvloer geen problemen meer tegen gaan komen, is dat in hun voordeel.
- Voordeel voor schoonmakers m/v is dat zij tenminste kunnen gaan werken tegen de gangbare normen.
- De samenstellers van deze code gaan er dus van uit dat alle mensen cq bedrijven in den beginnen in geen geval de goedheid zelve zijn. Een aanname die ik nooit zal durven aannemen en/of verkondigen.
- Opdrachtgevers moeten niet meer kijken naar de goedkoopste inschrijver maar naar de economisch meest voordelige inschrijving. In technische zin zie ik het verschil in beide termen niet.
- De code is tot stand gekomen door de medewerking van de top 10 opdrachtgevers en nemers. De medewerking aan deze code is geheel vrijwillig. Ik zie geen enkele mogelijkheid deze code te hanteren in het MKB en dan ook nog winst te maken.
- SMB beklagen zich dat opdrachtgevers tenders uitzetten tegen 15 euro per uur. Maar wie biedt die 15 euro aan, zou je dan mogen afvragen. Ik kan niet onder de 20 euro excl. btw werk aanbieden zonder verlies te draaien. Maar er heerst een tendens om een tender kost wat koste binnen te halen en de winst te behalen in het meerwerk. Hiervoor heb je de medewerking nodig van een opdrachtgever. Doet die niet mee aan dit spelletje, heb je als bedrijf een probleem. Mag je het dan de opdrachtgever kwalijk nemen?
- Opdrachtgevers in het MKB hebben geen enkele boodschap aan de schoonmaak CAO. Als zij van SMB wisselen wil men niet dezelfde schoonmakers m/v terug zien in een ander jasje. Dus hoe wij dan toch de CAO dwingend willen voorschrijven is een hot item voor de bonden, lijkt mij.
- Personeel verplicht zich bij het tekenen van deze code tot de maximale inspanning op elk gebied. Dus ook in de inburgering, Nederlandse taal, collegialiteit, mee werken aan een positief. beroepsbeeld etc. etc. Gelooft u dit zelf? Het merendeel van de mensen werkt omdat het moet. Hun enige interesse is hoe zij de te werken tijd zo simpel mogelijk doorkomen en voortijdig het pand kunnen verlaten.
- Waarom zou ik dan niet mee tekenen? Omdat het weer een administratie betekent die bij gehouden moet worden. In het MKB liggen de grenzen tussen klant en SMB veel vager en is persoonlijk contact meer de norm. Daarnaast dient een opdrachtgever inspecties mogelijk te maken. Als ik mijn klanten ken, zullen er weinig klanten bereid zijn daar enige tijd en moeite in steken. Ik zou dan wel met de inspectie rond mogen lopen, maar de klant zelf zal niet mee lopen. Tenzij hij denkt voordeel te behalen.
erk wordt verricht.
Ook ten aanzien van diverse uitvoeringsaspecten wordt binnen de Code aandacht gevraagd, zoals toepassing van de CAO, structureel overleg tussen opdrachtgever en opdrachtnemer, veiligheidsaspecten en een concrete opstarttermijn van een nieuwe overeenkomst. Deze aspecten verdienen blijvend de aandacht van zowel de opdrachtgever en de opdrachtnemer. Echter, vanuit V&P zien wij de Code als een eerste stap om te komen tot structurele verbeteringen. Voorkomen moet worden dat een ‘papieren tijger’ wordt gecreëerd. Betrokken partijen zijn uiteindelijk diegenen die gaan bepalen of de Code een succes gaat worden en verhoudingen kunnen worden genormaliseerd.
ATIR (facilitair adviesbureau)
De Code is een eerste stap in de goede richting! Opdrachtgevers, werkgevers, werknemers en intermediairs hebben, vanuit hun verschillende posities en verantwoordelijkheden in de schoonmaakmarkt het probleem waarmee de markt kampt onder ogen gezien. André de Reus, oprichting van ATIR, heeft namens de VMS, de vereniging van gecertificeerde makelaars in de schoonmaakdienstverlening een belangrijke bijdrage geleverd aan het ontwikkelen van de code. Helaas is gebleken dat de totstandkoming van deze code bittere noodzaak was. Op basis van gesprekken met alle betrokken partijen blijkt dat er behoorlijke scepsis bestond en bestaat over de handel en wandel binnen de schoonmaakbranche, als het gaat om betrouwbaarheid, professionaliteit en transparantie. Wat ATIR en VMS betreft waren er nog hardere eisen opgenomen in de code, zodat de kans op het ontstaan van een verantwoorde schoonmaakdienstverlening beter zou zijn gewaarborgd. Of deze code voldoende werkingskracht heeft moet in de praktijk gaan blijken. De intermediairs die zijn verenigd in VMS nemen hun taak in ieder geval serieus en zullen op volledig onafhankelijke wijze hun werk doen: deskundig, zorgvuldig en integer. Integriteit is hierbij het voornaamste gereedschap van intermediairs. Het is daarom goed dat VMS verdere stappen zet in de vorm van een erkenningsregeling en de controle op de integriteit van de betrokken bureaus.
chten hiermee een “extra” bijdrage te leveren aan betere voorwaarden en omstandigheden voor alle betrokkenen, een beter imago voor de schoonmaakbranche en verantwoord marktgedrag.
Lees ook:
Opinie: John Tabbers: Code een tragikomedie?
Artikel: Code vraagt verantwoordelijkheid over de knip heen
Nieuws: OSB blij met Code
Tekst van de Code Verantwoord Marktgedrag Schoonmaak- en Glazenwassersbranche