Romaro Schoonmaakgroep uit Ridderkerk gaat als de spreekwoordelijke speer, niet in de laatste plaats door de overname van Meerwijk Schoonmaak en Meerwijk Asbestsanering uit Utrecht. Daarmee groeit de jaaromzet van 13 naar 22 miljoen. Een grote prestatie in een tijd dat de branche vooral klaagt over teruggang. Directeur Rogier Mazurel legt uit dat bedrijfsovernames zeker passen binnen het bedrijf, maar geen doel op zich zijn.
“Mijn vader begon in 1984 met het bedrijf en wij bestaan dus nu 32 jaar. Ik heb in 2007 het bedrijf overgenomen. Sindsdien zijn er meer bedrijven overgenomen. Inmiddels bestaat Romaro Schoonmaakgroep naast Meerwijk uit de bedrijfsonderdelen Romaro Schoonhouden Gebouwen, Romaro Industriële Service, Sir Schoonmaak en Baak Facilities. Bij elke overname gaan wij bij Romaro echt niet over een nacht ijs. Wij hebben hiervoor een sterk overnameteam ingericht waarmee we een weloverwogen keuze kunnen maken en een netwerk met DGA’s hebben gecreëerd met kwalitatief en kwantitatief goede bedrijven waarvan de bedrijfsculturen passen bij die van ons. Daarbij bedoelen we dat een bedrijf past binnen onze opvattingen, visie en manier van werken. We zijn erg voorzichtig met bedrijven die teveel hangen aan één directeur. Als die namelijk wegvalt zou het bedrijf mee om kunnen vallen”.
Tevreden klant basisvoorwaarde
Over de visie van Romaro is Mazurel duidelijk. “Het gaat ons om maximale klanttevredenheid die we creëren door onze mensen centraal te stellen. Een klant betaalt een marktconform bedrag voor onze diensten en mag van ons verwachten dat wij die veilig, gezond naar eer en geweten uitvoeren met de juiste en gediplomeerde mensen, middelen en met het oog op een hoge efficiency. Als wij een methode vinden die beter bij een klant past en die ook nog voordeliger is profiteert de klant hier ook van. Dat wordt gewaardeerd, net als onze kernwaarden. Wij hebben die in vier woorden samengevat: menselijk, duurzaam, dynamisch en no-nonsense. Voor ons zijn dat geen loze woorden. Wij hebben inmiddels achthonderd mensen in dienst. Jammer genoeg kan ik die niet meer allemaal persoonlijk volgen, maar het is wel Romaro’s doel dat zij zich binnen het bedrijf en binnen hun mogelijkheden verder kunnen ontwikkelen en alle aandacht krijgen. Bij medewerkers zien wij inmiddels dat binnen één familie een tweede generatie bij ons komt werken. We steken veel tijd, geld en energie in het opleiden van medewerkers. Datzelfde geldt voor de materialen waarmee gewerkt wordt. Die moeten aan onze normen voldoen en zo duurzaam mogelijk zijn. Beide zaken hebben invloed op de tevredenheid van onze mensen. Als medewerkers het naar hun zin hebben, wordt dat uitgestraald in de contacten met klanten. Ook de inzet en de motivatie is dan hoger en dus ook de schoonmaakkwaliteit. Dat zal een klant zeker merken en diens tevredenheid over onze diensten zal op zijn minst behouden blijven. Bij zowel klant als medewerkers investeren wij in de relatie. Daarom hebben wij maar weinig verloop in beiden. Klanten raken wij eigenlijk bij uitzondering alleen maar kwijt als de persoonlijke relatie door een inkoopafdeling ondergeschikt wordt gemaakt aan een lage prijs.
Alles onder één dak
Overigens zou je kunnen denken dat de afgelopen jaren louter uit succes hebben bestaan, maar dat is niet zo. “Toen ik het bedrijf overnam, stonden wij aan de vooravond van de recessie. Mijn vader had een wijze raad: ‘zelfs als het economisch slecht gaat, kun je nog geld verdienen’. Zakelijk geluk kun je afdwingen als je gelooft in wat je doet en een flexibele houding hebt. Zo besturen wij Romaro ook. In ons bedrijf denken wij niet in bedreigingen, maar in kansen en eigen kracht. In een economisch mindere tijd moet je risico spreiden en streven naar een breed klantenbestand en dat ook de totale dienstverlening op het gebied van schoonmaak bieden. Onze slogan is ‘Romaro maakt schoon’ en dat is exact wat wij doen. Wij bieden onze klanten een totaalpakket aan schoonmaak en daarmee samenhangende facilitaire diensten. Wij gaan daarbij uit van de principes dat je moet doen waar je goed in bent en ‘schoenmaker houd je bij je leest’. Vooralsnog doen wij dus geen beveiliging, hovenierswerk of catering. Ons totaalpakket met alle specialistische diensten verzorgen wij geheel met eigen medewerkers. Mede daardoor worden wij door onze klanten heel vaak gezien als een echt kenniscentrum. Je ziet bijvoorbeeld vaak dat een schoonmaakbedrijf in kantooronderhoud een onderaannemer inhuurt voor glasbewassing. Bij ons gebeurt dat niet, want wij hebben zelf glazenwassers, gevelreinigers, vloerspecialisten en industriële reinigers in dienst. Binnen het reguliere schoonmaakonderhoud hebben we een verdeling in kantoorachtige gebouwen en openbare ruimte zoals trappenhuizen en winkelcentra. Daarnaast verlenen wij hand- en spandiensten bij interne verhuizingen, afvalmanagement maar ook huismeesterdiensten. Een andere tak binnen ons bedrijf is de industriële reiniging. Dat gaat veel verder dan het reinigen van bijvoorbeeld snijmachines voor groente, fruit en vleeswaren. Wij nemen de totale fabriek onder handen en kunnen desgewenst ook tijdelijke ondersteuning bieden in de productie. Onze afdeling specialistische reiniging reinigt vloeren, wanden en plafonds, maar ook zonwering en lampen of desinfecteert sanitaire ruimten. De asbestsanering spreekt voor zich en is een groeiende markt. Ondanks een slechte economische tijd zijn wij toch gegroeid. Dat komt denk ik omdat wij alle schoonmaakspecialismen in huis hebben, inzetten op lange termijn relaties en er voor de volle honderd procent voor gaan. Daarmee onderscheiden wij ons op de markt.”
Meer namen
Opvallend is dat de overgenomen bedrijven gewoon verder gaan onder de oorspronkelijke naam. “Dat is een weloverwogen keuze. Wij treden wel naar buiten met één huisstijl, een gezamenlijk logo en slogan. De bedrijfsnaam is echter direct verbonden met de goodwill, met de positieve gevoelens die klanten hebben en met de bekendheid. Het zou heel dom zijn om die naam opeens niet meer te gebruiken. Pas op het moment dat klanten zelf aandragen dat de oude bedrijfsnaam de waarde heeft verloren en het bedrijf herkennen als Romaro, kunnen wij misschien eraan denken om de oude naam te laten vallen. Dit heeft echter absoluut geen prioriteit. Die ligt namelijk in het binden van de medewerkers van het overgenomen bedrijf aan Romaro. Medewerkers zijn ons voornaamste bedrijfskapitaal en ik wil graag dat iedereen zich uiteindelijk een onmisbaar onderdeel van onze schoonmaakgroep voelt. In heel veel gevallen lukt dat en dan geniet ik. Dat is overigens een belangrijke drive. Ik ben trots op dit schoonmaakbedrijf en heb er veel lol in om mijn bedrijf in deze branche te mogen leiden. Het is een belangrijke persoonlijke keyfactor. Daardoor kan ik enthousiast mijn bedrijf verder ontwikkelen en worden alle staf- en lijnmedewerkers gemotiveerd om ook het beste uit zichzelf en hun medewerkers te halen en zo gezamenlijk verder te blijven ontwikkelen.”
www.romaro.nl