Door Henk Cornelisse
Jan Van Aken, partner van Team at Work (www.teamatwork.be), adviesbureau in België heeft zo zijn bedenkingen over de handel en wandel van de adviesbureaus in Nederland. Hij zet grote vraagtekens bij hun onafhankelijkheid. Wordt eten van 2 walletjes verward met advies-makelaardij? Ethisch handelen dient bij adviesbureaus voorop te staan. Tijd voor een koffietje + wafel en een frietje met onze Zuiderbuur…
De marktproblematiek binnen de schoonmaak is genoegzaam bekend: een verdringingsmarkt, waarbij uurtje factuurtje het uitgangpunt is en liever nog meer uurtjes op de factuur dan daadwerkelijk gepresteerd (zie Laurel & Hardy in Schoonmaakland / Zembla over schoonmaak). Het inzetten van onvoldoende serieus vakbekwaam opgeleid personeel en daarbij tegen minimale meerkosten inzetten van vaak evenmin goed opgeleid leidinggevend personeel is de oorzaak van het kwaliteitsprobleem binnen de situatie waarbij schoonmaak uitbesteed is. Iedere logica ontbreekt bovendien in het aansturingmodel en logistieke processen, waarop in de ogen van Jan Van Aken ook de adviesbureaus te weinig focus leggen.
Voorts zijn de adviesbureaus weinig innovatief om bijvoorbeeld de mogelijkheid tot implementeren van meer taken binnen de low skill labour activiteiten een verdere verdieping te geven. Voeg daaraan toe dat hun focus veelal ligt om de laagste prijs voor de opdrachtgever te realiseren en de druk op de schoonmaakbedrijven om zo laag mogelijk in te schrijven en het kwaliteitsprobleem c.q. creatief invulling geven aan ureninzet is deels verklaard. Adviesbureaus in Nederland hebben hun prioriteit bij snelle deals: het accent ligt op het aantal in te zetten uren en hierbij behorend uurtarief in samenhang met hun commissie. Met andere woorden: hoe worden zij er het meest wijzer van! Inbedden van uitvoering kwaliteitscontroles en contractbeheer maken hun deal nog lucratiever. Maakt niet uit wie betaalt: opdrachtgever of schoonmaakbedrijf. Soms zelfs beiden…
oofd? Ik denk dat dit komt omdat ik hier de door mij opgetekende visie van een in België opererend adviesbureau verkondig, welke op diverse onderdelen niet geheel, soms zelfs geheel niet, aansluit bij mijn ervaringen op de Nederlandse markt. Zonder overigens te stellen dat in dit segment in Nederland alles rozengeur en maneschijn is. Het laat uiteraard onverlet dat ik mijn ogen niet mag sluiten voor de mening van anderen en met de lezer waargenomen tendensen wil delen. Waar rook is is vuur…
Reageren? redactie@acceptatie.cleantotaal.nl
Volg ook de discussie naar aanleiding van dit artikel in de OSB Club op LinkedIn.