Desgevraagd geeft Van der Griend toe dat het systeem niet helemaal de beloften waarmaakt. “We zijn altijd geïnteresseerd in innovaties en ook bereid daarin te investeren. Een paar jaar geleden kwamen we op het spoor van een klein bedrijf in Heerenveen dat een wasrobot op de markt bracht om industriepanden te wassen. Dat was een nogal primitieve uitvoering van wat we nu de SkyBrush noemen. De borstelinstallatie werd op een heftruck gemonteerd en daarmee kon je tot een meter of acht buitengevels reinigen. Wij wilden dat systeem wel voor hoogbouw doorontwikkelen en hebben de helft van de aandelen gekocht. Uiteindelijk hebben we het bedrijf helemaal overgenomen en hebben we het merk SkyBrush als product van de markt gehaald. We brengen het nu als aanvullende reinigingsmethodiek, die binnen de beperkingen van het systeem onze klanten geld en ons betere arbeidsomstandigheden oplevert. Toen we met deze innovatieve techniek begonnen, hoopten we dat deze uiteindelijk een derde van onze omzet zou gaan genereren. Die verwachting is bij lange na niet uitgekomen. We hebben in de praktijk leergeld betaald, maar weten nu ook heel goed wanneer deze methodiek interessant is. Dat blijkt dus minder vaak dan we dachten. Op onze omzet spreek je van nog geen 10 procent aandeel.”