• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Nieuws
    • Artikelen
    • Cao schoonmaak
    • Opinie
    • Podcasts
  • Vacatures
  • Vakpartners
    • The Legal Company
    • Schoonmaak Vakdagen
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Ontvang de gratis nieuwsbrief
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina
  • Winkelmand

Slim besparen op water en schoonmaak met 'domme' Toiletverklikker

Artikelen 31 juli 2019

Naast dag in dag uit zorgen voor schone objecten door heel Nederland, wordt er bij Hago constant gewerkt aan oplossingen die bijdragen aan een positieve impact op mens en milieu. Ook als het gaat om het kleinste kamertje. Zo blijkt uit de introductie van de Toiletverklikker waarmee praktisch, low-tech en duurzaam water wordt bespaard. Wellicht is de vinding zelfs een volgende stap in resultaatgerichte schoonmaak.
Bij Hago (Next) staat men niet stil als het innovaties betreft. Zo maken nano coatings, data gedreven schoonmaak en de inzet van robotica deel uit van de oplossingen die streven naar meer efficiëntie. Jaren geleden werd al het concept kijken-denken-doen al ingevoerd, met als doel om alleen schoon te maken wat vies is. Hago Innovator Yannick de Roos: “Dat concept, resultaatgerichte schoonmaak, blijven we natuurlijk verdiepen om steeds betere resultaten te boeken.”

Toiletschoonmaak nog niet optimaal efficiënt

De Roos stelt dat het nog steeds lastig is om op een toilet in te schatten of het nog hygiënisch is, omdat de vervuiling soms onzichtbaar is. “Tijdens toiletrondes maken we dan ook nog steeds, niet optimaal efficiënt, alle toiletten schoon. Dat kost niet alleen meer werk, maar ook al gauw twaalf liter water per toilet. Zonde natuurlijk. We gingen dan ook terug naar de tekentafel. Om iets te bedenken waarmee we praktisch en low-tech kunnen aantonen of een toilet is gebruikt of niet.”
De Toiletverklikker toont de schoonmaker in één oogopslag of een toilet gebruikt is of niet. Het werkt als volgt: schoonmaakmedewerkers laten toiletdeuren altijd open tijdens toiletrondes. Zo kan de ruimte luchten. Daar houdt de Toiletverklikker rekening mee. De vinding klikt pas als de deur ver genoeg opengaat. De Roos: “dat ‘ver’ genoeg betekent nog steeds dat de toiletbezoeker niet naar binnen kan zonder dat de verklikker valt. Zo ziet de schoonmaker welk toilet is gebruikt en weet hij wat hij wel en niet moet schoonmaken. Zo besparen we twaalf liter water per toilet.”

Niet smart, wel slim

Het bedenksel is uiteindelijk niet meer dan een kunststof verklikker die met een stukje tape onder het deurscharnier wordt bevestigd. Hiermee is deze op iedere locatie in Nederland te bevestigen. Eenvoudig, snel en relatief goedkoop. De Roos: “Dat is het grote voordeel ten opzichte van sensoring en data gedreven schoonmaak. Peoplecounters bevestigen, koppelen en communiceren naar objectleiding of schoonmaker kost te veel om zomaar even te proberen. Met een domme Toiletverklikker kunnen we toch slim aantonen of toiletten of toiletgroepen niet worden gebruikt. Daarnaast was het een ontzettend leerzaam traject om als organisatie te kijken hoe we dingen anders kunnen organiseren en aanpakken in plaats van door te gaan op de manier hoe we het altijd al deden.”
Hij doelt op de uitdagingen die overwonnen moesten worden, zo moet de vinding hufterproof zijn en tegen openslaande deuren kunnen, niet te forceren zijn en relatief goedkoop te produceren en te plaatsen zijn. Door gebruik te maken van de 3D printer i.c.m. Hago’s Ecozuil wordt hieraan voldaan en wordt nog eens extra de nadruk gelegd op circulariteit en duurzaamheid. In theorie leveren de eindgebruikers de grondstoffen voor de te plaatsen Toiletverklikkers, mede door de zichtbaarheid is er ook meer bewustwording.

Toiletverklikker verdient zichzelf terug

De Roos: “om efficiëntie te behalen met de Toiletverklikker, moet per dag gemiddeld 15 à 20 procent van de toiletten ongebruikt blijven. Je kunt de Toiletverklikker ook gebruiken om te ontdekken of de specifieke toilet of toiletgroep wel of niet wordt gebruikt.” Op deze manier kan de toiletschoonmaak nog efficiënter worden uitgevoerd en kunnen toiletten wellicht ook resultaatgericht worden schoongemaakt.
Overigens lijkt dat een stap te ver. De Toiletverklikker is een leuke gimmick die wordt geplaatst wanneer er vragen zijn vanuit de operatie. Feit is wel dat de vinding bijdraagt aan slimmer en efficiënter schoonmaken, iets wat iedere schoonmaakorganisatie toch zou aanspreken.

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Onderzoek diversiteit
24 mrt

Onderzoek naar diversiteit in sector van start

Compensatieregeling
24 mrt

Afschaffen compensatieregeling kost schoonmaakbranche jaarlijks ruim 11 miljoen

Eva Sack-Fopma
20 mrt

Eva Sack-Fopma benoemd tot HR directeur EW

Kärcher
19 mrt

Kärcher dik tevreden met cijfers

RVU
17 mrt

Verkennend gesprek over nieuwe RVU en uitspraak Europees Hof

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer artikelen

Schoonmaakbedrijven en verplichte duurzaamheidsrapportages (ESG en CSRD): Wat zijn mijn juridische verplichtingen?

Van onze partner The Legal Company

Wat zijn mijn juridische verplichtingen bij duurzaamheidsrapportages (ESG en CSRD)?

Ziekteverzuim in de schoonmaak: hoe doorbreek je de vicieuze cirkel?

Ziekteverzuim in de schoonmaak: hoe doorbreek je de vicieuze cirkel?

Verplichte aanwezigheidsregistratie in België

Verplichte aanwezigheidsregistratie in België

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren

Copyright © 2025 Prosu BV

Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Cookiebeleid
  • Nieuws
    • Artikelen
    • Opinie
  • Vakpartners
    • Schoonmaak Vakdagen
    • The Legal Company
  • Vacatures
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
  • Winkelmand