In september 2009 startte de flamboyante Rob Bongenaar als directeur van de ingedutte OSB. Heel iets anders dan de telecomwereld die hij, als Vodafone marketeer, hiermee voor gezien hield. Nu, zes jaar later, vertrekt hij naar Koninklijke Horeca Nederland. Het tijdperk Simons/Bongenaar is hiermee ten einde gekomen. Hoe kijkt Bongenaar terug op zijn periode in Schoonmaakland? Wat waren de hoogtepunten en wat de dieptepunten? Heeft hij zijn doelen kunnen realiseren? Tijd voor een terugblik.
Tekst: Henk Cornelisse, lid redactie Clean Totaal
De doelstelling van Rob Bongenaar stond bij zijn aantreden in het teken van het bewerkstelligen van het nieuwe elan binnen OSB. 'De schoonmaakbranche moet naar een hoger plan getild worden', zo luidde de boodschap.
Bongenaar: “OSB was teveel naar binnen gekeerd en moest meer uit haar schaduw treden. Er was sprake van een zekere maatschappelijke miskenning. Dat boeide mij enorm en ik ben er met Hans Simons (voormalig voorzitter, red.) en het hele team vol enthousiasme aan begonnen. Iedereen was bereid de schouders eronder te zetten.”
En met succes. De ledenbijeenkomsten zijn opgepoetst en worden drukker bezocht dan ooit. Het instrument bedrijfsadviseurs is ingezet, waardoor er nu sprake is van een directe communicatie met de leden, groot en klein wel te verstaan. Last but not least, de Code Verantwoord Marktgedrag en kroonjuweel OSB Keurmerk zagen onder het bewind van Bongenaar (en Simons) het levenslicht.
Huzarenstukje
“Het succesvol doorvoeren van het OSB Keurmerk was zeker een huzarenstukje”, zo stelt Bongenaar terugblikkend. “In eerste instantie leidde dit immers tot een ledenverlies van 20%! Een ingecalculeerde en aanvankelijk hoge prijs die we moesten betalen voor de introductie van dit keurmerk. Maar doorvoering was in onze ogen onontbeerlijk om het kaf van het koren te scheiden. De economische waarde van het keurmerk wordt nu in toenemende mate erkend, zowel door schoonmaakbedrijven als opdrachtgevers. Er is instroom van nieuwe leden en zelfs oud-leden komen op hun eerdere besluit terug en meldden zich weer aan.”
Bongenaar is met dit alles erg in z’n nopjes. “Er is nu sprake is van één grote groep bevlogen en overtuigde leden. We zijn er nog niet maar we zijn hard op de goede weg. Schouder aan schouder! Nog liever had ik gezien dat het voltallige MKB segment zich verenigd zou hebben binnen OSB en er geen sprake zou zijn van een afscheiding naar het platform SieV!. Ik pleit voor één krachtige werkgeversorganisatie.”
Dieptepunt
Minder content is Bongenaar met de manier waarop het FNV met regelmaat de branche bejegend. “Het dieptepunt in mijn OSB carrière is zonder meer de wijze waarop het FNV ons tijdens de laatste cao onderhandelingen heeft behandeld. Tegen retoriek kun je je wapenen, tegen oneigenlijke argumenten niet. De opstelling vanuit het FNV, en hierbij bedoel ik vooral de laagdunkende uitspraken over de werkgevers binnen de schoonmaakbranche, waren beneden alle peil en volstrekt onterecht. We hebben binnen de schoonmaak een fantastische cao. Laten we hopen dat de vernieuwingsagenda bijdraagt aan een gezonde en oprechte manier van onderhandelen.”
Rijksschoonmaakorganisatie
Bongenaar heeft geen goed woord over voor de oprichting van de Rijksschoonmaakorganisatie (RSO): “Aan de oprichting van de RSO ligt werkelijk geen enkel rationeel argument ten grondslag. Het is puur op idealisme gebaseerd. Sterker nog, ik durf te stellen dat het een mythe is dat schoonmakers als ambtenaren beter af zijn, zoals minister Asscher stelt. De overheid moest nota bene haar arbeidsvoorwaarden bijstellen om in de buurt te komen van de arbeidsvoorwaarden binnen de schoonmaak cao! Ik verwacht dat onze klacht bij de Commissie voor Aanbestedingexperts gehonoreerd gaat worden. Daarna snel met Asscher om de tafel. We kunnen de minister dan gelijk wijzen op de enorme problematiek die de Wet Werk en Zekerheid binnen onze branche tot gevolg heeft.”
Bongenaar spreekt nog in de ‘we’ vorm, veelzeggend is over zijn betrokkenheid met de schoonmaakbranche.
Clean Totaal
Clean Totaal noemt hij een vakblad met een gezond kritisch geluid. Als één van de weinige vakbladen welke zich echt in zaken verdiept. Een vakblad dat voor publicaties terdege nader onderzoek verricht, waarbij alle betrokken partijen gehoord worden. “Misschien moet er ook een dergelijk vakblad komen in mijn nieuwe werkomgeving.”
Een dergelijke opmerking zal onze uitgever als muziek in de oren klinken.
Betrouwbare schoonmaakpartners
Bongenaar verkast per 1 december naar Koninklijke Horeca Nederland met haar 21.000 leden, wordt daar tweede directeur en gaat zich richten op de interne organisatie. Een sector ook niet vrij van problematiek gezien de recente invallen van Inspectie SZW en belastingdienst.
Tijdens de Algemene Ledenvergadering (ALV) op 3 december zwaait Bongenaar officieel af bij OSB. Hij zal dan ongetwijfeld benadrukken dat hij voor de schoonmaak een gezonde toekomst weggelegd ziet en dat hij in de horecawereld het belang van werken met betrouwbare schoonmaakpartners nadrukkelijk gaat aankaarten. Daar proosten we dan maar op, snijdt het mes aan twee kanten…
Rob, we zullen je missen. Het ga je goed!