ganger. Dit bereiken we mede door dichter op het proces te zitten, sneller eventuele problemen oplossen en minder schades te veroorzaken.”
De woordvoerder van Veolia Piet van de Bos reageert nu wat behoedzamer dan de vorige keer dat wij hem spraken. Hij had een duidelijke opdracht van de directie om niet te veel inhoudelijk op vragen over deze opmerkelijke aanbesteding in te gaan. De directie van Veolia komt met een statement zodra de aanbesteding definitief is afgerond.
Van de Bos: “Het betreft een officiële inschrijving waarbij we geen partijen van inschrijving mochten uitsluiten, zonder dat dit juridische gevolgen zou kennen. Bovendien, er bestaat geen recept om te voorkomen dat bedrijven failliet kunnen gaan. Een dergelijk risico loop je met een nieuwe partij, maar ook met partijen waarmee sprake is van een langdurige samenwerking. Recent is een adviesbureau waarmee wij al 20 jaar zaken doen van de een op de andere dag failliet gegaan. Waarom dan niet in zee met een nieuwkomer op de markt? Wij zijn met de aanbesteding naar onze mening zorgvuldig om gegaan. Suit Facility is weliswaar een minder ervaren partij, maar heeft de kennis in huis gehaald door de coördinatoren en logistiek medewerker van het vorige schoonmaakbedrijf aan te nemen. Dit biedt voldoende garantie voor een juiste kwalitatieve uitvoering, want over de kwaliteit hebben we in het verleden nimmer klachten gehad. Dat ze geen lid zijn van OSB en de Code nog niet ondertekend hebben, zegt mij niet zoveel. De uitzendtak van Suit is wel lid van de NBBU en ze voldoen aan alle criteria die aan dit lidmaatschap verbonden zijn. De aanbieding was voldoende onderscheidend om met Suit Facility in zee te gaan. Momenteel zijn we het contractueel met Suit Facility nog aan het afronden, zodat ik niet op details kan ingaan. Stel er komt toch nog een kink in kabel, dan heb ik voor mijn beurt gepraat.”
ndelen als de Code getekend is.”
De vrees lijkt gerechtvaardigd dat er weer een zware wissel getrokken zal worden op de trein schoonmakers en de bus rijklaarmakers/schoonmakers. De praktijk is weerbarstiger dan wellicht gedacht.
Connexxion heeft inmiddels aangegeven de Code te gaan ondertekenen. De andere vervoerders zullen waarschijnlijk niet willen achterblijven bij Connexxion en op enig moment ook tot ondertekening overgaan. Het wordt interessant om dan te zien of zij alsdan zonder slag of stoot door de Code Commissie toegelaten worden. Het tekenen van de Code stelt ook verplichtingen aan de vervoerders. Ik ben benieuwd hoe hiermede wordt omgegaan, maar ben er gelet op de inhoud van dit artikel niet gerust op.
Henk Cornelisse (info@facility-specialists.nl) is directeur van Facility Specialists en lid van het redactieteam van Clean Totaal.
Lees ook nieuwsbericht 17-09-12 – Onbegrijpelijke keuze vervoerder EBS