Clean Totaal bezocht recentelijk de kantoren en productiefaciliteiten van Werner & Mertz, beter bekend als Tana Professional, in Mainz. Hans Sinnige bericht.
Enige tijd geleden gaf ik in op deze site mijn mening over groene marketing die zich vaak beperkt tot een paar claims op tante Betje niveau. Ik schreef toen: “Men wil best een politiek correcte keuze maken maar dan wel op basis van een simpele, positief/negatief lijst. Genuanceerd nadenken over alle duurzaamheids aspecten en dan tot de conclusie komen dat er weinig verschil is tussen de producten van verschillende aanbieders wordt als ongeloofwaardig of moeilijk ervaren.”
Enige tijd geleden gaf ik in op deze site mijn mening over groene marketing die zich vaak beperkt tot een paar claims op tante Betje niveau. Ik schreef toen: “Men wil best een politiek correcte keuze maken maar dan wel op basis van een simpele, positief/negatief lijst. Genuanceerd nadenken over alle duurzaamheids aspecten en dan tot de conclusie komen dat er weinig verschil is tussen de producten van verschillende aanbieders wordt als ongeloofwaardig of moeilijk ervaren.”
Lees hier het artikel: Groene reinigers bestaan niet.
Ik heb daar meerdere reacties op gehad en niet iedereen was het met me eens. Maar daarvoor had ik het verhaal ook niet geschreven. Een reactie die er positief uitsprong was die van Werner & Mertz (Tana professional). De uitgever van dit blad en ondergetekende werden uitgenodigd op het hoofdkantoor in Mainz om daar kennis te nemen van de duurzaamheidspolitiek van dit familiebedrijf. Met de nodige scepsis zijn we op 2 maart naar Mainz gereden.
Echt onderscheidend
Samenvattend kan ik stellen dat het een zeer leerzame trip is geweest. De eindconclusie was dat Werner & Mertz zich echt onderscheidt t.o.v. collega bedrijven als het gaat om duurzaamheid. Het beste compliment dat je van een Groninger als ik in zo’n geval kunt krijgen is “het kon slechter”. Daarmee wil ik aangeven dat de “kikkerclub” me totaal heeft overtuigd. Deze firma beleidt duurzaam ondernemen niet alleen verbaal maar het hele bedrijf is doordrenkt van de duurzaamheid filosofie. Toch is men ook realist genoeg om niet dogmatisch te worden. Een voorbeeld is hun visie op het gebruik van hernieuwbare grondstoffen. Daar waar het kan worden grondstoffen gebruikt gebaseerd op planten, dit mag echter niet leiden tot monocultuur, kappen van tropisch bos of het onttrekken van grondstoffen uit de voedsel keten. De titel van mijn verhaal lijkt op die van een sprookje. Het symbool van de firma is een van oorsprong rode kikker. Ik heb vastgesteld dat de kikker nu echt groen is, niet alleen van buiten maar in alle geledingen.
Basisfilosofie van Werner & Mertz is cradle to cradle
De ontwikkelings leider van Werner & Mertz, Dr.Andreas Brakemeier, is duidelijk als hij het heeft over zijn leidraad. Dat is het Cradle to Cradle concept van William McDonough en Michael Braungart beschreven in hun boek “Cradle-to-Cradle: Remaking the Way We Make Things”.
De kern van Cradle to Cradle principe ligt in het concept; afval is grondstof. Alle gebruikte materialen zouden na hun eerste gebruik in het ene product, nuttig moeten kunnen worden ingezet in een ander product. Alle restproducten moeten hergebruikt kunnen worden of milieuneutraal zijn. Ik heb hiervoor ook al eens het fraaie begrip “urban mining” gehoord. Heel duidelijk komt deze filosofie tot uiting in het nieuwe hoofdkantoor dat in de herfst van 2010 in gebruik werd genomen. Op het dak van dit kantoor staan windmolens en zonnepanelen. De airco wordt gekoeld met water van 12 graden dat zich bevindt in een bron waaruit ook het productiewater wordt onttrokken. Het binnenklimaat wordt gezond gehouden door zeer veel groene planten die ook nog eens zeer decoratief zijn. Dit hoofdkantoor heeft een positieve energie balans. Er wordt zo’n 7% minder energie verbruikt dan wordt gegenereerd. De rest energie wordt elders in het bedrijf gebruikt.
Bij de inrichting van dit kantoor is gebruik gemaakt van producten die voldoen aan het cradle to cradle principe.
Sustainability
Ik zal niet het uitgebreide en fraai uitgevoerde Sustainabilty report van de firma gaan overschrijven. Ik wil wel een aantal punten die me opvielen kort behandelen aan de hand van afbeelding 1 (Tana professional: duurzaamheids politiek in 1 oogopslag).
Ecologie
Ecologie
- Constante optimalisatie van productieprocessen zodanig dat producten milieu ontziend worden geproduceerd. Alle medewerkers worden via het PFG project gestimuleerd om verbeter punten aan te geven. PFG staat voor Proces-Feedback-Gesprekken.
- Reduceren van bijproducten, reststoffen en afvalstoffen alsmede van energie- en waterverbruik. Iedereen die reinigingsmiddelen produceert kent het begrip “tapverliezen”. Een vaag iets waarmee wordt aangegeven welke hoeveelheid van een product niet in de fles belandt en dus waarschijnlijk in het milieu. Bij W&M wordt de leiding leeg gedrukt met een kunststof prop. Daardoor wordt een groot deel van het product uit de leiding nog afgevuld. De leiding wordt daarna gespoeld en het spoelwater ingedampt. Het residu wordt als brandstof gebruikt.
- Gebruik van geconcentreerde, efficiënte formuleringen.
- Waar mogelijk produceren in een gesloten stofkringloop. Bevordering van gebruik van hernieuwbare energie en grondstoffen. Waar mogelijk wordt gebruik gemaakt van hernieuwbare grondstoffen maar wel op een realistische en verantwoorde manier.
- Hergebruik van materiaal (verpakking). Bij W&M wordt in de PET flessen > 60% echt hergebruikt (post consumer) materiaal verwerkt. Men gebruikt daarvoor o.a. PET flessen waarin ooit frisdranken hebben gezeten. Terecht wordt opgemerkt dat de meeste aanbieders de claim 100% recycleerbaar materiaal misbruiken voor PE flessen. In de verpakking die ze gebruiken zit echter 0% hergebruikt PE. Simpel weg omdat er geen systeem is dat PE zodanig uit de afvalstroom haalt dat het kan worden hergebruikt. Alle flessen van W&M worden geproduceerd op het eigen terrein door de firma Alpla. Het is duidelijk dat dit een groot aantal transport kilometers van lege flessen scheelt.
(Eco)Toxicologie
- Afzien van “gevaarlijke” ingrediënten (geen giftige, schadelijke en milieugevaarlijke grondstoffen zoals R20, R21, R 50/53, R 51/53-stoffen).
- Totale afbreekbaarheid van reinigings actieve ingrediënten. Dit gaat verder dan dat wat de wet voorschrijft. Werner & Mertz gaat zelfs zover dat ze hun producten testen op afbreekbaarheid van alle grondstoffen. Het totale product wordt aan het afbreekbaarheids onderzoek onderworpen.
- Continue verbetering van de ecotoxicologisch profielen.
Sociaal
- Maatschappelijk verantwoord produceren door prestatiegerelateerde beloning, passende arbeidsomstandigheden, veilige werkplek, voortdurende scholing. Opgemerkt werd dat de gemiddelde contract duur bij W&M meer is dan 16 jaar.
- Zorgvuldige afweging van het nut en de risico’s van een product.
- Selectie van duurzaam werkende leveranciers.
- Transparantie: totale productinformatie. Uitgebreide / complete ingrediëntendeclaratie.
Prestatie
- Uitgebalanceerde, marktconforme, product prestaties.
- Geen concessies aan de vereiste product eigenschappen.
- Constante kwaliteit.
- Extern bewijs van deugdelijke kwaliteit (verslagen en certificaten). Op de afbeelding “Tana professional: duurzaamheids politiek in 1 oogopslag” is te zien dat de W&M green care lijn gecertificeerd is voor zowel product criteria (Nordic Swan en EU Ecolabel) als voor milieu verantwoord ondernemen (AISE charter, ISO 9001 en ISO 14001 alsook voor het gerenomeerde Emas label. In dit verband moet worden opgemerkt dat de AISE charter 2 labels kent, 1 puur ondernemings gebonden label en een label met een rozet, dat alleen mag worden gebruikt op producten die aan bepaalde milieu eisen voldoen.
- Continu optimaliseren van de product prestaties.
Economie
- Redelijk rendement
- Realistische prijs-prestatie verhouding
Conclusie
Het gevaar bestaat dat men mij, na dit verhaal te hebben geschreven, gaat verwijten dat ik een wel heel rooskleurig beeld van de firma Werner & Mertz heb geschilderd. Feit is dat ik de eerste keer bij een bedrijf ben geweest waar ik ervan overtuigd ben geraakt dat ze alles doet om haar producten te maken op basis van de 3 duurzaamheids pijlers. Wat ook duidelijk wordt bij het lezen van het duurzaamheids verslag is dat de eigenschappen van de gebruikte grondstoffen, dus van het product, maar een heel klein deel uitmaken van het duurzaamheids profiel van het totale proces. Certificeren volgens EU ecolabel of Nordic Swan is maar heel beperkt, nog afgezien van de kritiek die je kunt hebben op hun criteria. En zo gezien krijg ik dan toch weer gelijk: groene reinigers bestaan niet, groene kikkers wel.
Hans Sinnige is vertegenwoordiger van MKB bedrijven in de reinigingsmiddelen branche in verschillende overleg structuren. Hij is tevens directeur van Chemisch Adviesbureau Kievit en lid van de redactieraad van Clean Totaal.
Reageren? Redactie@acceptatie.cleantotaal.nl
Hans Sinnige is vertegenwoordiger van MKB bedrijven in de reinigingsmiddelen branche in verschillende overleg structuren. Hij is tevens directeur van Chemisch Adviesbureau Kievit en lid van de redactieraad van Clean Totaal.
Reageren? Redactie@acceptatie.cleantotaal.nl