Zeist, 2018 – Verstedelijking is in opkomst en meer mensen leven on-the-go. Hierdoor neemt het belang van sanitaire ruimten in openbare gebouwen toe. In het verlengde daarvan worden foodtrucks ook steeds populairder. Echter, als de hygiëne niet in orde lijkt te zijn door bijvoorbeeld een gebrek aan zeep, ontsmettingsmiddelen of servetten, slaat 43%* van de mensen een foodtruck liever over. Tork deed daarom een experiment met de allereerste ‘Soap Truck’ op een foodfestival in Rio de Janeiro.
Tork experimenteert met ‘Soap Truck’ op festival in Rio
Mede door de snelle leefstijl van stedelingen groeit de populariteit van foodtrucks de laatste jaren exponentieel. Echter kan een gebrek aan hygiëne een gevaar vormen voor het succes ervan. Om het effect van goede handhygiëne op foodfestival bezoekers te testen, experimenteerde Tork met een ‘Soap Truck’. Midden op een drukbezocht foodfestival in Rio de Janeiro parkeerde Tork de truck vol met zeep en handdoekjes uit het Tork Skincare assortiment. Vrijwel direct vormde zich een menigte rondom de truck om de handen te wassen alvorens eten te bestellen bij de foodtrucks. Het experiment bewees dat goede handhygiëne zowel voor meer comfort voor de bezoekers én een betere kwaliteit van het voedsel.
“Een groot deel van het on-the-go food-aanbod wordt met de hand gegeten en mensen zoeken vanzelfsprekend ook naar een snelle en goede oplossing voor handhygiëne “, aldus Stefan Bruckmann, Regional Brand Activation Manager bij Essity.
Hygiënetips voor foodtrucks
- Zorg dat producten voor handhygiëne toegankelijk zijn voor personeel en gasten. Plaats de producten op een zichtbare plek zodat mensen er niet naar hoeven te vragen.
- Besteed ten alle tijde aandacht aan goede hygiëne. Bespaar niet op producten, zorg dat er altijd voldoende producten zijn. Denk daarnaast ook vast na over hoe je het afval van deze producten kan verwerken.
- Wat heeft de gast nodig voor en na de aanschaf van on-the-go food? Denk na over de behoeften van de gasten en zorg dat ze tevreden zijn met het aanbod van hygiëne producten.
Over het experiment:
- Tork gaf opdracht aan het onafhankelijke bedrijf United Minds om de enquête uit te voeren.
- Het onderzoek werd gepland, gemonitord en geanalyseerd door United Minds en de gegevens werden verzameld met de hulp van survey provider CINT.
- In totaal deden 15.530 respondenten uit 15 markten mee aan de enquête. Nationale quota zijn gebruikt om een nauwkeurige weergave van leeftijd en geslacht te verkrijgen.
- Gegevensverzameling vond plaats van 20 november tot 4 december 2017.