Biofriends hield zich oorspronkelijk bezig met het ontwikkelen van schoonmaakconcepten. Kortweg: voor een klant of klantengroep werden alle facetten van een goed werkend onderhoudsprogramma in kaart gebracht. Tegenwoordig gaat men zelf de boer op om een revolutionair nieuw schoonmaakconcept op de markt te brengen.
Eigenaar Jan van Triest is erg enthousiast over het Finse Reflexsysteem.
Het systeem bestaat uit een vloerwisser, enkele soorten microvezeldoeken in de kleuren blauw, rood, groen en geel. Deze zitten per 10 of 20 in afsluitbare emmertjes/boxen van dezelfde kleur. Het eventueel bijbehorende schoonmaakproduct zit in gelijkgekleurde tapflacons. De hoeveelheid schoonmaakmiddel is per druk op de knop afgestemd op het doel en de emmer. Het enige dat moet worden gedaan is hooguit drie liter water toevoegen.
Het Reflexsystem werkt prima en dus zou je verwachten dat potentiële gebruikers ervoor in de rij staan. Een misrekening, want de branche is extreem behoudend en reageert volgens Van Triest panisch op innovaties: “Veel mensen geloven het zelfs niet als we het demonstreren. Ze blijven denken dat plenzen met veel water schoonmaken is. Je moet, als klant, een bepaald denkpatroon doorbreken om je vooroordeel opzij te zetten. Je ziet dat met name de retailketens openstaan voor vernieuwingen. Daar slaat ons concept aan. Bedrijven zoals de Hema, Bouwmaat, Intergamma, Servex, Xenos en vele individuele klanten zien de enorme besparingen in tijd, materiaal en personeel die ze met ons systeem bereiken. Daar is schoonmaken ondersteunend om de hoofdactiviteit -verkoop- in een goede omgeving mogelijk te maken.
Lees het complete artikel in Clean Totaal nr. 1