Geef mensen met een verstandelijke beperking een taak met verantwoordelijkheid en hun ontwikkeling zet een grote stap vooruit. Eenvoudige schoonmaakwerkzaamheden zijn er bijvoorbeeld ideaal voor. Die cliëntparticipatie – zoals de officiële naam luidt – krijgt bij ‘s Heeren Loo vaste voet aan de grond. In de locaties van de regio Gelderland Midden gaan cliënten Gom assisteren bij de schoonmaak.
Gom is al tientallen jaren huisleverancier van de schoonmaak op de locaties in Ermelo en Apeldoorn. Per 1 september 2018 is de samenwerking verder verstevigd met een nieuw contract voor regulier en periodiek schoonmaakonderhoud. Bijzonder aan het contract is niet de aard van de werkzaamheden. Wel onderscheidend is dat de inzet van eigen cliënten van ‘s Heeren Loo doorslaggevend was bij de selectie van schoonmaakaanbieders.
“Waar we vooral heel benieuwd naar waren, was hoe de schoonmaakbedrijven dachten over innovatie en cliëntparticipatie. Gom had die participatie al van meet af aan in de planning opgenomen. Dat vonden we een heel sterk punt, los van de andere punten die natuurlijk ook meetelden, zoals de prijs-/kwaliteitverhouding”, zegt coördinator diensten van ‘s Heeren Loo Marieke Vissers.
Cliëntparticipatie
Cliëntparticipatie is een succesvolle aanpak in omgang van mensen met een verstandelijke beperking, de doelgroep van ‘s Heeren Loo. “Als je een cliënt bij een proces zoals schoonmaak betrekt, zie je enorme groei. Ze voelen zich van waarde. Daardoor krijgen ze meer zelfvertrouwen en kunnen ze zich beter ontwikkelen.”
Er zijn meer dienstverleners werkzaam bij ‘s Heeren Loo, met activiteiten die zich lenen voor de inzet van mensen uit de doelgroep. Met name schoonmaak heeft een heel lage instap. Voor Gom kwam de vraag uit de gunning niet als een verrassing: “We zijn al langer actief om vergelijkbare doelgroepen een kans te geven. Mensen met een verstandelijke beperking blijken prima – onder leiding – vloeren te kunnen onderhouden of een zwembad of een sportaccommodatie schoon te houden.” Bij de cliëntparticipatie voor ‘s Heeren Loo kan het gaan om laagdrempelige taken (zoals een vensterbank afnemen of het legen van een prullenbak) tot aan het wassen van de ramen, het reinigen van de entree of zelfs het meedraaien in een dagtaak.
Daarmee nemen cliënten Gom een deel van het werk uit handen. Iets waar klantmanager Arjan Hartman van Gom Zorg overigens heel blij mee is. “Het is voor onze medewerkers een verdiepingsslag in hun werk. In eerste instantie blijven onze mensen schoonmaken, maar het is natuurlijk een voordeel dat zij affiniteit met de doelgroep hebben. We vragen het iedereen ook vooraf: vind je het leuk om met cliënten te werken? Zo proberen we een goede match te maken. We streven ernaar om elke cliënt een vaste medewerker te geven. Een vertrouwd gezicht is essentieel, cliënten willen vastigheid.”
Innovatie
Met het aanbod om cliëntparticipatie een centrale plek te geven op de nieuwe locaties, was ook de vraag naar meer innovatie al deels beantwoord voor ‘s Heeren Loo. “Waar we ook blij van werden was het aanbod van Gom om over te stappen naar een digitaal logboek voor de werkzaamheden. In Ermelo heeft Gom pas een test gedaan met probiotica, goedaardige bacteriën die hardnekkig vuil kunnen opruimen. Eigenlijk gaat innovatie over alle middelen en materialen die het werk makkelijker of interessanter kunnen maken. Maar vooral die cliëntparticipatie vonden we een heel goed voorbeeld van innovatie. Dat je als schoonmaakbedrijf de stap durft te nemen om anderen zó in je keuken te laten kijken, dat vind ik heel gedurfd. Dan heb je het niet meer over een relatie met een leverancier, dan ben je als Gom een partner geworden.”