Uit onderzoek van de Commissie Code Verantwoordelijk Marktgedrag blijkt dat aanbestedingen langzaamaan steeds beter en verantwoorder worden uitgezet, ‘met oog voor kwaliteit en de mens die het werk doet.’ Volgens het onderzoek, uitgevoerd onder 228 organisaties, lopen opdrachtnemers voorop. Bij opdrachtgevers moet de grote omslag nog komen.
Een aantal jaar geleden was de trend dat bij uitbesteding van diensten puur op prijs werd geselecteerd. Zo werd kwaliteit en het menselijke aspect nogal eens vergeten, met als dieptepunt de schoonmakersstaking. Inmiddels hebben ruim 1.250 organisaties de Code Verantwoord Marktgedrag ondertekend en de effecten worden nu zichtbaar.
Kees Blokland, voorzitter van de commissie: “Een omslag in de markt was hard nodig. Alleen op prijs beoordelen is irreëel, daar gaat de markt aan ten onder. Mensen zijn bepalend voor de kwaliteit van een dienst. Opdrachtnemers incorporeren kwaliteit en sociaal beleid inmiddels concreet in hun beleid. Opdrachtgevers vinden het belangrijk, maar gaan nog niet echt tot actie over. Wij doen bij deze dan ook moreel appèl op hen.” Van alle ondertekenaars van de Code is 25% opdrachtgever.
Sancties voor niet naleven Code
Bijna een kwart van de respondenten van het onderzoek vraagt om concretere handhaving. Door sancties op te leggen, steekproefsgewijs te controleren, of zelfs door een ondertekenaar uit de Code te kunnen zetten. Blokland: “Wij merken een toename van klachten over de onjuiste toepassing van de Code. Ik vind dat positief; het betekent dat het speelt en men zich verantwoordelijk voelt. Wij ondernemen op een gefundeerde klacht dan ook direct actie.”