Opdrachtgevers (waaronder AWVN, Rijksoverheid, NS, Schiphol en UWV), opdrachtnemers, vakbonden en bemiddelaars hebben op 1 mei jl. de Brede Code Verantwoordelijk Marktgedrag ondertekend. Daarmee vindt de Code Verantwoordelijk Marktgedrag Schoonmaak- en glazenwassersbranche nu navolging binnen de catering- en beveiligingsbranche.
De verhuisbranche (Erkende Verhuizers en Erkende Projectverhuizers, PPV) heeft zich bij dit initiatief aangesloten. De verhuisbranche heeft de intentie de code binnenkort eveneens te ondertekenen. Ook met de uitzendbranche (ABU) wordt gesproken over aansluiting bij de code.
De verbrede code heeft tot doel de kwaliteit van de diensten alsmede de werkomstandigheden en sociaal werkgeverschap te waarborgen en zo de neerwaartse prijsspiraal te doorbreken. Daarnaast bevordert de code de scholing van werknemers, zowel in vakopleidingen als in de Nederlandse taal en trainingen in veilig en gezond werken. De Brede Code Verantwoordelijk Marktgedrag is, net als bij OSB, één van de lidmaatschapseisen van de Veneca. De Veneca vertegenwoordigt 85% van de bedrijven in de catering.
De thans deelnemende partijen zijn: OSB, Veneca, Nederlandse Veiligheidsbranche, CNV Vakmensen (schoonmaak en catering), CNV Dienstenbond (beveiliging), FNV Bondgenoten (schoonmaak en beveiliging), FNV Catering, vakbond De Unie, De Unie Security, VESA, AWVN, NS, Schiphol, de Rijksoverheid en UWV.
OSB trots
OSB is uiteraard verguld met het feit dat aangrenzende branches de Code Verantwoordelijk Marktgedrag gaan gebruiken. Voorzitter OSB Hans Simons: “ Ik ben ontzettend trots dat het succes van onze Code Verantwoordelijk Marktgedrag steeds meer enthousiaste volgers krijgt bij aangrenzende branches in de dienstverlening. Opdrachtgevers, overheden, schoonmaakondernemers en schoonmakers die de code gebruiken ervaren het succes van de code. Alle partijen die de afgelopen jaren het goede voorbeeld hebben gegeven om de Code te onderteken en hiermee het voortouw hebben genomen, verdienen dan ook veel waardering hiervoor. Zij hebben baanbrekend werk verricht en aangetoond dat deze vernieuwende en eerlijke manier van omgaan met uitbesteding- en inleningsbeleid succesvol kan zijn voor alle partijen. Hopelijk volgen meer branches in de nabije toekomst.”
Code Verantwoordelijk Marktgedrag
De code doet een moreel appèl op opdrachtgevers, opdrachtnemers, inleners, werkgevers, vakbonden en tussenpersonen om sociaal verantwoord en met respect voor de kwaliteit van de dienstverlening opdrachten uit te zetten, aan te nemen en uit te voeren. Daarmee geeft de Code Verantwoordelijk Marktgedrag een impuls aan de verbetering van het uitbestedings- en inleningsbeleid in Nederland. Ze maakt duidelijk wat gewenst marktgedrag is en biedt partijen een concrete leidraad hoe te handelen om daarmee naast de sociale ook de zakelijke opbrengst te realiseren.
www.codeverantwoordelijkmarktgedrag.nl