Brancheorganisatie OSB heeft een lijst gepubliceerd met vragen en antwoorden naar aanleiding van de coronacrisis. Clean Totaal neemt de lijst over en vult deze -waar nodig- aan.
Om continuïteit te waarborgen wil ik aan de klanten voorstellen dat er beperkt wordt gewerkt en alleen essentiële werkzaamheden worden gedaan zoals de containers buiten zetten, entrees netjes van VvE’s en liften knap; kan dat?
Ja dat kan, zoek vooral het overleg met de klant gelet op de bijzondere omstandigheden.
Vraag of er gespecialiseerde bedrijven zijn om de kantoren schoon te maken als er sprake is van een corona-uitbraak. Volgens een leverancier zijn die bedrijven er.
Elk zichzelf respecterend schoonmaakbedrijf moet een schoonmaak kunnen doen. Virussen leven slechts korte tijd en met normale middelen is dat heel goed te doen, wellicht als de opdrachtgever dat wil toch iets aanpassen aan middelen. Belangrijk is dat contactpunten en sanitair vaker schoongemaakt worden.
Opdrachtgever vraagt hoe schoonmaakbedrijf extra gaat schoonmaken ivm corona en wat ze doen?
Gewoon goed schoon blijven maken als altijd, misschien iets vaker. Richtlijnen van het RIVM: contactpunten vaker schoonmaken, sanitaire wellicht iets vaker schoonmaken, gebruik van speciale middelen is niet nodig, zeep werkt prima, soms is gebruik van alcohol ook op zijn plaats, zorgen voor een goede (persoonlijke) hygiëne, instructies verspreiden over handen wassen, begroeten etc.
Hoeveel zin heeft extra poetsen?
Het helpt om contactoppervlakten goed schoon te houden omdat het virus kortstondig kan overleven op deze oppervlakten. Denk bijvoorbeeld aan trapleuningen, deurkrukken, kranen, telefoons etc.
Als er veel wordt gewerkt in trappenhuizen dan valt bij schoonmaak in portalen niet altijd te borgen dat de juiste afstand gehouden kan worden (minimaal 1,5 meter). Het is onvoorspelbaar wanneer bewoner deur open doet en naar buiten komt. Hoe dit af te stemmen met opdrachtgever (wel/niet werken) en hoe met werknemer?
Treed in overleg met de opdrachtgever. Maak werkafspraken over het coronavirus en vraag of dit als mededeling onder de bewoners verspreid kan worden (mededelingenbord, mededeling in het trappenhuis/op de deuren/in de lift).
Strekking van de mededeling: Het trappenhuis wordt schoongemaakt om verspreiding van het coronavirus te voorkomen. Houd daarbij rekening met de schoonmaker, door gepaste afstand te houden. Wacht even als hij/zij aan het werk is of kies een andere route. Geef als het mogelijk is de werktijden aan.
Als u beschikt over waarschuwingsborden (slipgevaar!), zet die dan neer met de corona-afspraken (wacht even, houd afstand etc.).
Mijn klant heeft zijn pand gesloten. In de tussentijd wil hij minder/geen diensten van mij afnemen. Mag ik wel gewoon factureren?
De schoonmaakwerkzaamheden die zijn vastgelegd in het contract moet de klant betalen, zelfs al verleen je de diensten niet langer, op verzoek van de klant. Het bedrijfspand staat er nog steeds en kan in principe worden schoongemaakt. Sluiting is daarmee een keus van de klant. Hij kan zich daarom niet beroepen op overmacht, tenzij er in de inkoopvoorwaarden iets anders is overeengekomen (bijvoorbeeld een uitbreiding van de definitie van ‘overmacht’). Check wel of de inkoopvoorwaarden op de juiste wijze zijn toegepast.
We adviseren om in gesprek te gaan met de opdrachtgever: is er geen andere oplossing mogelijk, bijvoorbeeld het uitstellen van werk? Neem de kosten niet zomaar voor eigen rekening; als je vrijwillig (want niet contractueel gebonden) een opdracht inlevert, kun je die niet meenemen in een eventuele aanvraag voor een werktijdverkortingsvergunning en bijbehorende deeltijd WW-uitkeringen.
Check ook of het contract de opdrachtgever toestemming geeft om het contract tussentijds op te zeggen. Is dat het geval, dan moet je afwegen of je toch niet wilt meewerken aan een tijdelijke wijziging van de opdracht. Je krijgt anders te maken met ingewikkelde contractwisselingsvraagstukken. Bovendien heb je pas bij een reële dreiging van opzegging het recht om werktijdverkorting aan te vragen voor schoonmakers die objecten niet meer kunnen schoonmaken.
Weten of jouw klant het contract tussentijds op mag zeggen? De cao-helpdesk van OSB checkt je contract en inkoopvoorwaarden gratis op de beëindigingsmogelijkheden!
Sluiting van objecten: zijn schoonmaakbedrijven verplicht om werknemers dan over te plaatsen?
Als er nog – voldoende – werk op andere objecten is, dan zou het advies zijn inderdaad laat de werknemer op een ander object werken. Houdt daarbij wel rekening met eventuele reiskostenvergoeding (art. 34 lid 3 cao) als de werknemer verder weg wordt geplaatst.
Kan een opdrachtgever zo maar opzeggen wegens het coronavirus?
Uiteraard kan een opdrachtgever altijd opzeggen om welke reden dan ook indien het contract (voor bepaalde tijd) een opzegbevoegdheid aan de opdrachtgever geeft om (tussentijds) op te zeggen. Daar kan hij ook gebruik van maken als u niet meewerkt aan de werkvermindering wegens het Coronavirus. Weten of dat ook in uw situatie wel kan, laat dan uw contract en/of verkoop- of inkoopvoorwaarden checken. Dat kan via onze cao-helpdesk!
Mocht opzegging contractueel mogelijk zijn dan wilt u dat wellicht voorkomen door mee te werken aan de tijdelijke wijziging van de opdracht tot schoonmaken. Vervolgens kunt u bezien of er dan voldoende aanleiding is om ten aanzien van die werkvermindering (waar u onder dreiging van algehele opzegging in toestemt) werktijdverkorting aan te vragen
Bestaat er een uitkering/opvangnet/compensatie voor bedrijven als klanten besluiten om bijvoorbeeld voor een maand dicht te gaan?
Op 17 maart jl heeft het kabinet een uitgebreid pakket nieuwe economische maatregelen bekend gemaakt vanwege het coronavirus. Doel is om naast de gezondheid ook banen en inkomens te beschermen en de gevolgen voor zzp’ers, mkb-ondernemers en grootbedrijven op te vangen. Dit pakket biedt, zo lang als nodig is, maandelijks voor miljarden euro’s aan steun. De maatregelen zorgen ervoor dat bedrijven hun personeel kunnen doorbetalen, bieden zelfstandigen een overbrugging en maken via versoepelde belastingregelingen, compensatie en extra kredietmogelijkheden mogelijk dat geld in de bedrijven blijft.
Het gaat om de volgende maatregelen:
Instellen tijdelijke regeling tegemoetkoming loonkosten (ministerie van SZW)
Deze regeling vervangt de Werktijdverkorting.
Een ondernemer die omzetverlies verwacht (minimaal 20%) kan bij het UWV voor een periode van drie maanden een tegemoetkoming in de loonkosten aanvragen (maximaal 90% van de loonsom, afhankelijk van het omzetverlies). UWV zal een voorschot verstrekken van 80% van de gevraagde tegemoetkoming. Hierdoor kunnen bedrijven hun personeel blijven doorbetalen. Voorwaarde is dat er geen personeel ontslagen mag worden om bedrijfseconomische redenen in de subsidieperiode. Deze Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud (NOW) wordt zo spoedig mogelijk opengesteld en is de vervanger van de huidige regeling werktijdverkorting. Hiervoor kunnen bij SZW per direct geen nieuwe aanvragen meer voor worden ingediend. Aanvragen die al zijn gedaan, maar nog niet afgehandeld, zullen worden afgehandeld in de nieuwe regeling. Ondernemers kunnen de tegemoetkoming aanvragen voor een omzetdaling vanaf 1 maart. Voor meer informatie zie: https://bit.ly/2UfBopc
WAB en WW-premiedifferentiatie
Sinds 1 januari betalen werkgevers, als gevolg van de Wet arbeidsmarkt in balans (Wab), een lage WW-premie voor vaste contracten en een hoge WW-premie voor flexibele contracten. In die regeling is ook opgenomen dat werkgevers met terugwerkende kracht de hoge WW-premie moeten afdragen voor vaste werknemers die in een kalenderjaar meer dan 30% hebben overgewerkt. Deze bepaling kan nu tot onbedoelde effecten leiden in sectoren waar door het coronavirus veel extra overwerk nodig is (bijvoorbeeld de zorg). De Stichting van de Arbeid heeft verzocht deze regeling aan te passen. Het kabinet is daartoe bereid en zal een aanpassing voorbereiden om deze onbedoelde effecten weg te nemen. De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) zal deze aanpassing, die voor kalenderjaar 2020 zal gelden, zo spoedig mogelijk uitwerken.
Werkgevers hebben eerder tot 1 april 2020 de tijd gekregen om een vaste arbeidsovereenkomst op schrift te stellen, om te voldoen aan de voorwaarden voor de lage WW-premie. Omdat het de komende weken niet voor alle werkgevers praktisch mogelijk zal zijn om aan die voorwaarde te voldoen, wordt deze periode verlengd tot 1 juli. Het coulanceregime, geldig voor werknemers die uiterlijk 31 december 2019 voor onbepaalde tijd in dienst waren, zal dus gelden tot en met 30 juni 2020.
Extra ondersteuning zelfstandig ondernemers (ministerie van SZW en gemeenten)
Het kabinet stelt een tijdelijke, versoepelde regeling in om zelfstandig ondernemers, waaronder zzp’ers, te ondersteunen zodat zij hun bedrijf kunnen voortzetten. De regeling wordt uitgevoerd door gemeenten. Zelfstandigen kunnen voor een periode van drie maanden, via een versnelde procedure, aanvullende inkomensondersteuning krijgen voor levensonderhoud. Deze vult het inkomen aan tot het sociaal minimum en hoeft niet worden terugbetaald. Er is in deze tijdelijke bijstandsregeling voor zelfstandig ondernemers geen sprake van een vermogens- of partnertoets. Ondersteuning volgens deze tijdelijke regeling is ook mogelijk in de vorm van een lening voor bedrijfskapitaal, tegen een verlaagd rentepercentage.
Versoepeling uitstel van betaling belasting en verlaging boetes (Belastingdienst)
Getroffen ondernemers kunnen eenvoudiger uitstel van belasting aanvragen. De Belastingdienst stopt de invorderingen dan direct. Dit geldt voor de inkomsten-, vennootschaps-, loon- en omzetbelastingen (btw). Eventuele verzuimboetes voor het niet op tijd betalen, hoeven niet te worden betaald. Het is bovendien niet nodig meteen bewijsmateriaal mee te sturen. Daar krijgt de ondernemer langer de tijd voor. De invorderingsrente die normaal gesproken ingaat na het verstrijken van de betalingstermijn wordt tijdelijk verlaagd van 4% naar bijna 0%. Dit geldt voor alle belastingschulden. Ook het tarief van de belastingrente gaat tijdelijk naar bijna 0%. Deze verlaging zal gelden voor alle belastingen waarvoor belastingrente geldt. Het kabinet zal de belastingrente zo snel mogelijk aanpassen.
Verruiming regeling Garantie Ondernemersfinanciering (ministerie van EZK)
Ondernemingen die problemen ondervinden bij het verkrijgen van bankleningen en bankgaranties kunnen gebruik maken van de Garantie Ondernemersfinanciering-regeling (GO). Het kabinet stelt voor het garantieplafond van de GO te verhogen van 400 miljoen naar 1,5 miljard euro. Met de GO helpt EZK zowel het MKB als grote ondernemingen door middel van een 50% garantie op bankleningen en bankgaranties, (minimaal 1,5 miljoen – maximaal 50 miljoen euro per onderneming). Het maximum per onderneming wordt tijdelijk verruimd naar 150 miljoen euro. Het Kabinet committeert zich om alle garantieruimte te verstrekken die nodig is.
Rentekorting kleine ondernemers op microkredieten Qredits (ministerie van EZK)
Microkredietenverstrekker Qredits financiert en coacht een grote groep kleine en startende ondernemers, die via de bank vaak moeilijk aan financiering komen. Te denken valt aan ondernemers in de horeca, detailhandel, persoonlijke verzorging, de bouw en zakelijke dienstverlening. Qredits stelt een tijdelijke crisismaatregel open: voor kleine ondernemers die geraakt worden door de coronaproblematiek wordt uitstel van aflossing aangeboden voor de duur van zes maanden en de rente gedurende deze periode automatisch verlaagd naar 2%.. Het kabinet ondersteunt Qredits voor deze maatregel met maximaal 6 miljoen euro.
Tijdelijk borgstelling voor land- en tuinbouwbedrijven (ministerie van LNV)
Voor de land- en tuinbouwbedrijven komt er een tijdelijke borgstelling voor werkkapitaal onder de regeling Borgstelling MKB-Landbouwkredieten (BL). Daarmee staat het kabinet borg voor de kredieten van agrarisch ondernemers. Het kabinet streeft ernaar om deze tijdelijke verruiming van de BL spoedig open te kunnen stellen.
Overleggen over toeristenbelasting (Rijk/gemeenten) en cultuursector
Het kabinet gaat in overleg met de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) over de mogelijkheid om (voorlopige) lokale aanslagen aan ondernemers stop te zetten en al opgelegde aanslagen aan bedrijven in te trekken. Het gaat hierbij in het bijzonder om de toeristenbelasting. Ook is het Rijk met de cultuursector in overleg om te kunnen aansluiten bij generieke maatregelen en eventuele verbijzondering indien dat nodig is.
Compensatieregeling getroffen sectoren (ministerie van EZK)
De gezondheidsmaatregelen van het kabinet hebben enorme consequenties voor de inkomsten in een aantal sectoren in het bijzonder. Zoals bijvoorbeeld de (verplichte) sluiting van eet- en drinkgelegenheden en annuleringen in de reisbranche. Deze inkomsten kunnen bovendien moeilijk worden ingehaald wanneer het coronavirus achter de rug is. Het kabinet komt daarom met een compensatieregeling met passende maatregelen voor bedrijven in de genoemde sectoren. Deze wordt nu uitgewerkt en met spoed voorgelegd aan de Europese Commissie voor de beoordeling op (geoorloofde) staatssteun.
Verruiming BMKB-regeling voor ondernemers versneld opengesteld
De verruimde borgstelling midden- en kleinbedrijf (BMKB)-regeling gaat versneld open. Staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken en Klimaat) heeft besloten dat ondernemers zich al kunnen aanmelden.
De BMKB kan benut worden door bedrijven voor overbruggingskrediet of verhoging van hun rekening-courantkrediet, oftewel het bedrag dat zij ‘rood mogen staan’. De verruiming is essentieel voor de liquiditeit van kleinere ondernemers die inkomsten of productie mislopen door het coronavirus.. Aanvragen van de regeling doe je niet zelf, maar je kunt een geaccrediteerde financier vragen van de regeling gebruik te maken. Meestal is dat de bank. De geaccrediteerde financiers staan vermeld op de website van RVO. Banken doen de aanmeldingen voor de verruimde BMKB bij RVO.
Hoe werkt de BMKB-regeling?
Het ministerie van EZK staat via de BMKB borg voor de kredieten aan ondernemers, zodat zij makkelijker geld kunnen lenen. Ondernemers kunnen hiervoor terecht bij kredietverstrekkers, zoals banken. In de reguliere regeling betreft het borgstellingskrediet 50% van het krediet dat de financier (vaak een bank) verstrekt. De borg van de overheid bedraagt 90% van dit borgstellingskrediet.
Wat houdt verruimingsmaatregel in?
Met deze verruimingsmaatregel wordt de omvang van het borgstellingskrediet in de BMKB verhoogd van 50% naar 75%. Bovendien is de regeling ook toepasbaar op overbruggingskredieten en rekening courant kredieten met een looptijd tot 2 jaar.
Waar kunt u terecht?
Banken kunnen aanmeldingen voor de verruimde BMKB bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland doen, de uitvoeringsorganisatie van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Ondernemers melden zich bij hun kredietverstrekker.
Meer weten?
Lees meer over de BMKB of over de impact die het coronavirus heeft op de diensten en werkzaamheden van RVO op de pagina Coronavirus.
Ondernemers die vragen hebben over de impact van het coronavirus kunnen terecht bij het KVK Coronaloket. Of tijdens kantooruren bellen met 0800-2117. Bij andere vragen over corona kunnen bedrijven kijken op rijksoverheid.nl/coronavirus of op de website van het RIVM.
Banken kunnen aanmeldingen voor de verruimde kredietregelingen (BMKB en GO) bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland doen, de uitvoeringsorganisatie van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Ondernemers melden zich hiervoor bij hun kredietverstrekker.
Voor de belastingmaatregelen kunnen ondernemers terecht bij de Belastingdienst Zakelijk via Belastingdienst.nl/coronavirus. De regelingen van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid worden zo spoedig mogelijk opengesteld.
Bij andere vragen over het coronavirus kunnen bedrijven kijken op Rijksoverheid.nl/coronavirus of op het RIVM. Of ga naar de website van de Kamer van Koophandel. Staat het antwoord op uw vraag er niet bij? Bel dan het adviesteam via 0800 – 2117.
Kunnen werknemers door opdrachtgevers worden geweigerd, bijv omdat ze uit Brabant komen? Of werknemers worden weggestuurd door opdrachtgever vanwege hoest, wat nu?
Nee dat kan niet zo maar. Ga in overleg met de opdrachtgever en leg de regels uit en bespreek hoe je de schoonmaker op een veilige manier zijn werk kan doen. Schoonmaken is niet expliciet toegevoegd aan de lijst van de cruciale beroepen, maar maakt wel onderdeel uit van de vitale processen. Zie verklaring OSB ook Veelgestelde vragen over kinderopvang (Rijksoverheid). “De lijst van cruciale beroepsgroepen is niet alomvattend. Wel geeft de lijst inzicht in de belangrijkste beroepen die de samenleving draaiend houden. Ook mensen met een onmisbare facilitaire of ondersteunende functie (denk aan schoonmaak, beveiliging, ICT) vervullen voor een van deze cruciale beroepsgroepen, kunnen hun kinderen naar de noodopvang brengen. Het is aan ouders en werkgevers om hierin juiste keuzes te maken. Het blijft een noodopvang, die alleen kan worden benut wanneer andere opties ontoereikend zijn.”
en Minister positief over schoonmaak is een vitale beroepsgroep.
Zie ook https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/cruciale-beroepsgroepen
Dit betekent dat schoonmakers thuis moeten blijven bij verkoudheid EN/OF hoesten EN koorts (is >38 graden): thuisblijven, in overleg met werkgever.
Alleen verkoudheid EN/OF hoesten is geen reden om thuis te blijven en dus ook geen reden om weggestuurd te worden door de opdrachtgever.
Ik werk in een cruciale beroepsgroep en mijn kind gaat normaal gesproken naar de kinderopvang, maar heeft nu milde gezondheidsklachten (niezen, keelpijn, loopneus, licht hoesten, verhoging tot 38 graden). Mag ik mijn kind toch brengen?
Nee, uw kind mag niet naar de opvang. Als de klachten verergeren neem dan telefonisch contact op met uw huisarts.
Ik werk in een cruciale beroepsgroep, hoe zit het dan met kinderopvang? Moeten beide ouders in cruciale sectoren werken om daarvoor in aanmerkingen te komen?
A: Het ministerie geeft aan dat 1 ouder met een vitaal beroep voldoende is voor recht op opvang!
(dit in afwijking van de oorspronkelijke regel dat als een van de ouders niet in een vitaal beroep werkt en dus thuis werkt, er geen recht op kinderopvang is.
Moet de werknemer daar toch heen?
Dat heeft geen zin, tenzij je met de opdrachtgever kunt afspreken dat er grote/extra schoonmaakwerkzaamheden kan worden gedaan.
Moet werkgever verplicht andere locaties aanbieden? En wat zijn de rechten en plichten van de werkgever als daar weerstand tegen is?
Het is van belang om mensen zoveel mogelijk aan het werk te houden in schoonmaakwerk op andere locaties. Als de werkgever nog andere mogelijkheden heeft dan zeker aanbieden c.q. de werknemer overplaatsen. De werknemer mag dat alleen weigeren als er andere werktijden gelden die niet passen.
Zo mogen bijvoorbeeld medewerkers die op hotels ingezet worden, tewerkgesteld worden op kantoorpanden; iedere werknemer moet werken voor zijn loon, als dat door omstandigheden niet kan op de plek waar dat normaal gebeurt dan op een ander object.
Dit kan door de werknemer alleen maar worden geweigerd als daar een goede reden voor is (denk aan volledig afwijkende werktijden). Artikel 8 cao is hierbij richtinggevend.
Mocht het zo zijn dat de werknemer verder weg wordt geplaatst dan heeft hij op basis van art. 34 lid 3 CAO recht op een vergoeding van de meerkilometers. Als hij weigert terwijl alles nagenoeg hetzelfde is of je betaalt vergoeding voor de zaken die afwijken van de normale situatie dan wordt het niet werken gezien als werkweigering en heeft de werknemer geen recht op loon. Er vanuit gaande dat het redelijk soortgelijke werktijden zijn, kan er nog wel een beperking zijn in reisafstand. Die is beperkt tot 30 kilometer enkele reis, als het meer is dan moeten alle kilometers vergoed worden.
En als mensen vanwege corona niet met het openbaar vervoer willen/durven te reizen. Is dat dan reëel? Het vervoer is normaal gesproken iets wat de werknemers zelf moet regelen, hij bepaalt hoe hij wil reizen. Mogelijk heb je nog een vervoermiddel staan waar de werknemer gebruik van kan maken.
Moet werkgever salaris toch doorbetalen, ook als er geen alternatief werk is?
Ja dit valt in de risicosfeer van de werkgever
Als de scholen dichtgaan, wat betekent dat voor de spaaruren?
Blijf handelen in de geest van de gemaakte afspraken in het contract en zorg zoveel mogelijk voor alternatief werk.
Als een medewerker thuis moet blijven omdat bijv. het kinderdagverblijf dicht is, moeten wij hem dan snipperdagen inhouden of krijgen ze daarvoor vrij?
Vooralsnog is het OSB-standpunt dat er verlof genomen moet worden. Calamiteitenverlof is kortdurende verlof om iets te regelen wat noodzakelijk is. Dus calamiteitenverlof kan wel om iets te regelen voor de kinderen maar verder niet. Het loon wordt dan voor 100% doorbetaald. Voor het overige is er geen regeling voor dit soort dingen. Een bedrijf gaf al aan zelf de kinderopvang voor de werknemers te willen regelen.
Let overigens op dat de schoonmaker recht heeft op kinderopvang als de schoonmaker werkt in de zgn vitale processen, zie de verklaring van OSB.
Werknemer vraagt 2 dagen calamiteitenverlof / kortdurend zorgverlof om kind op te vangen dat niet naar school mag vanwege hoesten (wg van partner heeft ook 2 dagen toegestaan). Wat te doen?
Er kan slechts sprake zijn van calamiteitenverlof om snel iets te regelen voor opvang. Lukt dat op geen enkele manier dan kan eventueel sprake zijn van kortdurend zorgverlof.
Stel een werknemer is zwanger, chronisch ziek (copd, diabetes, hart etc), hoest al wekenlang…wat dan te doen? Mag/moet een werknemer thuiswerken? En wie beslist daarover?
Het is verstandig om geen risico te nemen met de groep werknemers met een zwakke gezondheid.
Vragen die gesteld kunnen worden: Is werknemer in contact geweest met iemand die besmet is? Is hij in een gebied geweest waar het virus heerst? Als beide negatief dan is het aannemelijk dat hij niet besmet is. Geef aan dat hij telefonisch met de huisarts contact opneemt. Als die ook aangeeft dat er niets aan de hand is moet hij gewoon werken. Mocht er wel sprake zijn van arbeidsongeschiktheid dan gelden vanzelfsprekend de gebruikelijke regels (zie ook onder 21).
Als van een werknemer vastgesteld is dat deze Corona heeft, kan het zijn dat de collega’s waar deze werknemer direct mee in contact geweest is, in thuisquarantaine worden geplaatst. Is dit verplicht?
Dit bekent dat deze werknemers thuis moeten blijven, totdat zeker is dat zij/hij niet besmet is. Thuisquarantaine is alleen verplicht als de GGD dit voorschrijft. Tijdens verplichte thuisquarantaine, verplicht opgelegd door de GGD, heeft de werknemer recht op loon.
Er is sprake van thuisquarantaine als iemand die niet ziek is thuis moet blijven totdat zeker is dat deze persoon niet besmettelijk is voor anderen. Deze periode duurt maximaal 2 weken in het geval van het nieuwe coronavirus. De beoordeling en monitoring wordt door de GGD Gemeentelijke Gezondheidsdienst gedaan. De persoon in quarantaine verblijft thuis in een eigen ruimte. Samen met zijn of haar huisgenoten krijgen zij informatie over maatregelen die genomen moeten worden om eventuele besmetting te voorkomen.
Wat te doen bij een ziekmelding en wat mag ik vragen?
Wat mag ik in verband met de privacywetgeving aan mijn werknemers vragen? De specifieke situatie nu is primair een overheidsverantwoordelijkheid, niet die van werkgevers. De gebruikelijke regels rond privacy blijven dus het uitgangspunt. Voor werknemers die zelf een vermoeden van besmetting hebben, geldt dat zij de huisarts moeten bellen (niet bezoeken) en thuis moeten blijven (tot na een medische controle). De werkgever mag werknemers vragen naar welk gebied zij met vakantie zijn geweest. U mag werknemers wel vragen naar de gezondheidsklachten, maar werknemers zijn niet verplicht om hierop te antwoorden. U mag echter geen medische gegevens verzamelen en registreren, dus ook niet het antwoord van de werknemer op de gestelde vraag. En evenmin als de werknemer u spontaan een en ander vertelt. Temperatuur opnemen, een koortsscan, is niet toegestaan. Werknemers aan de poort scannen, of ingeval er een vermoeden bestaat dat de werknemer besmet is (het onderscheid met een gewone griep is door niet-artsen overigens niet te maken), mag niet, en hoeft redelijkerwijs ook niet gezien het GGD-beleid (huisarts bellen). De suggestie doen de huisarts te bellen kan uiteraard wel. Een werknemer waarvan vaststaat dat hij of zij is besmet, de toegang ontzeggen, is uiteraard geboden vanuit preventieplicht uit Arbowetgeving.
En moet ik het loon doorbetalen na een ziekmelding?
Als de werknemer ziek is, of het nu hier is of in het buitenland, gelden de normale regels bij ziekte. De werknemer moet zich ziek melden en zich aan de verdere procedures houden die bij zijn werkgever gelden. De werkgever zal in het algemeen gehouden zijn het loon tot een bepaald percentage door te betalen. Dat de ziekte het gevolg is van het coronavirus maakt dit niet anders. Hier zijn wel verschillende situaties te onderscheiden, met een verschillend antwoord op de vraag of de werkgever het loon moet doorbetalen. Het lastige is dat in een aantal situaties eigenlijk zowel de werknemer als de werkgever er niets aan kunnen doen dat de werknemer niet op zijn werk kan verschijnen. Bijvoorbeeld als de werknemer in het buitenland wordt opgehouden, of in Nederland in quarantaine gaat.
En moet het loon worden doorbetaald aan de ‘thuisblijvers’?
Voor mensen die zelf beslissen om thuis te blijven op basis van de richtlijnen van het RIVM/overheid geldt vooralsnog dat de werknemer recht heeft op loon. De werkgever bepaalt niet of de werknemer ziek is, hiervoor naar de Bedrijfsarts. VNO/NCW – Overheid zijn bezig om maatregelen te nemen om het bedrijfsleven te ontzien maar daar is verder nog niet over bekend.
Echter bij preventief thuis zitten geldt dat angst alleen onvoldoende is om thuis te blijven.
Blijft een werknemer toch thuis dan is er geen recht op loon. Probeer een gesprek aan te gaan en de angst weg te nemen. Loondoorbetaling stopzetten kan pas nadat je de werknemer gewaarschuwd hebt dat dat het gevolg is van het wegblijven.
Is er speciale schoonmaak aanpak voor corona besmetting en kunnen we voorzorgsmaatregelen treffen voor ons personeel?
Informatie over voorzorgsmaatregelen van het personeel vind je hier.
En er is informatie over preventieve maatregelen die die je in een pand kunt nemen.
Is werknemer verplicht om kamer schoon te maken waar iemand met coronavirus heeft gelegen? Wat als medewerker weigert om besmet pand schoon te maken?
In beginsel geldt er een verplichting voor de schoonmaker als onderdeel van de vitale processen. Angst alleen is in elk geval onvoldoende om thuis te blijven.
Blijft een werknemer toch thuis dan is er geen recht op loon. Probeer een gesprek aan te gaan en de angst weg te nemen. Loondoorbetaling stopzetten kan pas nadat je de werknemer gewaarschuwd hebt dat dat het gevolg is van het wegblijven.
Dus: ga gesprek aan met de werknemer. Het virus verspreidt zich via mensen en dieren. Buiten het lichaam kan het virus niet goed overleven. De kans dat je besmet kunt raken van producten of oppervlakten is erg klein. Bedenk ook dat als het pand ‘besmet’ is er voor de zekerheid 24 uur gewacht kan worden voordat de schoonmakers het besmette pand van de opdrachtgever betreden. Het virus is dan niet meer actief (is dood) en het pand kan op de reguliere manier schoongemaakt worden. Goede instructie is belangrijk alsmede goed gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen die de werkgever aan de werknemer ter beschikking moet stellen. Denk ook aan een goede hygiëne.
Werknemers die werken op verhoogd risicoplekken (ziekenhuizen, OV, internationale organisatie): hoe veilig zijn ze?
Slimme afspraken bij schoonmaken (besmet) pand: Het virus verspreidt zich via mensen en dieren. Buiten het lichaam kan het virus niet goed overleven. De kans dat je besmet kunt raken van producten of oppervlakten is erg klein. Goede instructie is belangrijk evenals goede hygiëne alsmede goed gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen die de werkgever aan de werknemer ter beschikking moet stellen.
Ga in overleg met de opdrachtgever over de tijden van de schoonmaak. Wellicht kan de schoonmaker werken als er geen of bijna geen personeel van de opdrachtgever in het pand aan het werk is? Houdt voldoende afstand van personeel dat eventueel in het pand is.
Als het pand ‘besmet’ is en schoongemaakt moet worden, wacht dan, voor de zekerheid, 24 uur voordat de schoonmakers het besmette pand van de opdrachtgever betreden. Het virus is dan niet meer actief (is dood) en het pand kan op de reguliere manier schoongemaakt worden.
Handgel en handschoenen zijn op: geen of slechte alternatieven; is dat wel veilig?
Het hangt erg af van de omstandigheden op de werklocatie of beschermingsmiddelen nodig zijn. Het is goed om van geval tot geval te bezien wat de risico’s zijn en of, en zo ja welke, beschermingsmiddelen nodig zijn voor de schoonmaker om het werk goed te kunnen doen.
Wat mag je doen als werknemer geen aangeboden preventieve middelen gebruikt?
De werknemer is verplicht om de aangeboden preventieve middelen te gebruiken.
Als een werknemer weigert om de hem ter beschikking gestelde persoonlijke beschermingsmiddelen te gebruiken, zijn er diverse stappen die de werkgever kan ondernemen
1. Een mondelinge waarschuwing geven
De werkgever kan de werknemer een mondelinge waarschuwing geven en van die waarschuwing een aantekening maken in het personeelsdossier van de desbetreffende medewerker.
2. Een schriftelijke waarschuwing geven
Blijft een medewerker weigeren om zijn PBM te dragen, dan kan de werkgever hem een schriftelijke waarschuwing geven. Daarvan gaat een kopie in het personeelsdossier van de medewerker in kwestie.
3. Schorsen zonder behoud van loon
In het uiterste geval kan een werkgever overgaan tot schorsing van de weigerachtige werknemer. Tijdens die schorsing krijgt hij geen doorbetaling van loon.
Alle voorgaande maatregelen toegepast en nog steeds gebruikt de werknemer zijn persoonlijke bescherming niet? Dan kan de werkgever een ontslagvergunning aanvragen. Daarbij zijn de gronden het niet-dragen van de PBM zoals dat een goed werknemer betaamt en het weigeren van een opdracht. Ontslag op staande voet is vaak een te zwaar middel. Dat is alleen zinvol als de handhaving van het dienstverband aantoonbaar in strijd is met het zogeheten goed werkgeverschap.
Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn als de weigering van de werknemer objectief gezien grote risico’s veroorzaakt voor de veiligheid van hemzelf en/of een ander.
Hoe te handelen op de werkvloer: zijn er voor werknemers nog veranderingen/richtlijnen afgegeven qua hoe te handelen op de werkvloer?
Speciale voorzieningen op de werkvloer in verband met het virus zijn vooralsnog niet nodig. Het RIVM geeft aan dat de belangrijkste maatregelen die je kunt nemen om verspreiding van het coronavirus te voorkomen heel simpel zijn. Deze maatregelen gelden voor alle virussen die griep en verkoudheid kunnen veroorzaken. Het is dus altijd belangrijk om deze op te volgen.
Het gaat om de volgende maatregelen:
– Was je handen regelmatig;
– Hoest en nies in de binnenkant van je elleboog;
– Gebruik papieren zakdoekjes.
Attendeer werknemers daarop, en zorg dat in toiletten (desinfecterende) zeep aanwezig is.
Het verstrekken van mondkapjes heeft geen enkele zin. De simpele papieren mondkapjes, zoals die bijvoorbeeld in China gebruikt worden, beschermen niet.