Wim Ledder, voorzitter van Facility Management Nederland (FMN), uit zijn zorgen over de verschraling van de schoonmaakkwaliteit en de invloed daarvan op de kwaliteit van de geïntegreerde facilitaire dienstverlening aan ondernemingen. Als er niet snel een oplossing komt voor het cao-conflict in de schoonmaakbranche, ontstaat het risico van verslechtering van het imago van Facility Management in het algemeen.
Facility Management bestaat uit diverse disciplines zoals huisvesting, gebouwonderhoud, hospitality, catering, beveiliging en schoonmaak. Facility Management is vooral het integraal managen van deze disciplines zodat bedrijven zich kunnen richten op hun kerntaken. Schoonmaak is een van de primaire disciplines binnen Facility Management waar al jaren op wordt bezuinigd. Dit leidde tot het huidige cao-conflict en kan leiden tot een negatief beeld van de totale facilitaire sector. Zodra schoonmaak aan kwaliteit inboet, komen de klachten hierover terecht bij de facilitaire dienst of haar externe dienstverlener.
Niet zichtbaar
‘Is men bereid weer eens te gaan betalen voor kwaliteit?’, vraagt Ledder zich af. Hij constateert dat bij bijvoorbeeld catering en beveiliging dit meer het geval is: ‘Die disciplines hebben meer het karakter van business to consumer. Gezonde voeding is een trend. Medewerkers zijn bereid ervoor te betalen.
‘Ook op beveiliging, een actueel thema, zie ik opdrachtgevers niet of nauwelijks bezuinigen. En tegen maatschappelijk verantwoord ondernemen bestond eerst weerstand, maar niemand kan er nog omheen. Schoonmaak is minder zichtbaar en is vooral nog een business-to-businessdienst, die op productniveau en materiaalgebruik al jaren voldoet aan de duurzaamheidsprincipes. Zonder kwalitatief goede schoonmaak komt de openbare orde en veiligheid, en de gezondheid van mensen in het gedrang.’
Duurzaam ondernemen
Net als gezonde voeding en maatschappelijk verantwoord ondernemen, zou schoonmaak een thema moeten zijn voor opdrachtgevers en schoonmaakbedrijven, om verdergaand gezamenlijk duurzaam in te investeren. Ook in de arbeidsvoorwaarden. Ledder: ‘De werkdruk voor schoonmaakmedewerkers is de laatste jaren alleen maar toegenomen. Maar laten we niet alleen denken aan het welbehagen van die medewerkers maar ook aan dat van de eindgebruikers. Ik zou een appèl willen doen op opdrachtgevers en schoonmaakbedrijven om dit in het aanbestedingsgeweld in gedachten te houden. Een langdurig conflict levert economische schade op en dat terwijl duurzame integrale kwaliteit van facility management juist kan bijdragen aan de efficiency en effectiviteit van de core business. Hoe krijgen we iedereen weer blij als de aanbesteding achter de rug is?’, vraagt Ledder zich af.
Over FMN
FMN is dé beroepsvereniging voor het facilitaire domein dat als platform bindt en verbindt. Een actieve vereniging, een netwerk van professionals, die kennis en ervaring haalt uit de markt en dit onder de leden verspreidt op tal van manieren. Bijna 2400 leden zijn aangesloten bij het FMN netwerk .