De commissie Code Verantwoordelijk Marktgedrag Schoonmaak- en Glazenwassersbranche heeft Schmersal Nederland B.V. een gele kaart gegeven. Deze opdrachtgever heeft zich niet opgesteld als een marktverantwoordelijke partij.
Ook na herhaald verzoek, bleef Schmersal weigeren om de naam van het verwervende schoonmaakbedrijf aan te geven. De opdrachtgever negeerde het verzoek van Menges, het verliezende schoonmaakbedrijf bij deze contractswisseling, om de naam van het verwervende schoonmaakbedrijf door te geven. Hierdoor kon Menges de informatie over de werknemers niet doorgeven en liepen de werknemers een aanbieding op basis van artikel 38 CAO mis. Door deze handelwijze frustreert Schmersal een juiste toepassing van artikel 38 CAO. Vanuit de Code commissie is, nadat hierover een klacht was ontvangen, herhaalde malen verzocht om te reageren, en in elk geval de naam van het verwervende schoonmaakbedrijf aan te geven. Op geen van deze verzoeken is gereageerd.
Aanvullende afspraken
In het verleden zette het nieuwe schoonmaakbedrijf na contractwisseling vaak andere werknemers in. Dit leidde tot de ongewenste situatie van uitstroom van werknemers uit de branche. In artikel 38 van de CAO zijn daarom aanvullende afspraken gemaakt waarbij het behoud van werkgelegenheid van de werknemers betrokken bij een contractwisseling, centraal staat. In de Code is opgenomen dat partijen zich dienen te houden aan bestaande wet- en regelgeving, de CAO en de eisen van goed werkgeverschap. Door het nalaten van Schmersal wordt de CAO niet nageleefd.
Na het ontvangen van de gele kaart heeft Schmersal de gelegenheid om zaken anders, conform de Code, aan te pakken. Wanneer een bedrijf wederom de Code-regels negeert, volgt een rode kaart en royement als ondertekenaar.