Het ‘nieuwe werken’ kan niet langer als hype worden gezien en zal wezenlijke gevolgen hebben voor het facility management van ondernemingen. Dat stelt schoonmaakbedrijf Gom in een recent verschenen persbericht.
Schoonmaakbedrijven zullen daarvan als eerste de effecten bemerken en nieuwe taken in hun pakket moeten integreren. Schoonmakers zullen als uitvloeisel daarvan op hun beurt vaker overdag aan het werk gaan als servicehost dan nu als schoonmaker in de avonduren. Dat is de belangrijkste uitkomst van een recent symposium over het ‘nieuwe werken’, georganiseerd door Gom Schoonhouden met ondersteuning van beroepsvereniging FMN.
Onomkeerbaar
Gom organiseerde het congres om beter zicht te krijgen op de maatschappelijke drijfveren achter deze nieuwe vorm van werken en vooral op de betekenis ervan voor het facilitair management en inkoop. Een eerste belangrijke conclusie was dat volgens de aanwezige facilitair managers invoering van het ‘nieuwe werken’ onomkeerbaar is. Bedrijven trachten niet alleen hun aantrekkelijkheid als werkgever ermee te verbeteren, ze omarmen het ‘nieuwe werken’ ook met het oog op duurzaamheid (minder files), aansluiting bij de business (meer snelheid) en people-strategie (effectiever werken).
Schoonmaken tijdens gebruiks- en piekuren
Daarnaast werd duidelijk dat de functie van kantoren zal veranderen: de traditionele kantoren zullen meer en meer gaan fungeren als ‘ontmoetingsplekken’ en een sociale functie krijgen. Het kantoor van de toekomst is open en transparant ingericht, met flexplekken, concentratieplekken, vergaderplekken en vooral geen ‘cellen’. Elke medewerker bepaalt zelf waar én wanneer hij of zij gaat zitten.
Volgens commercieel directeur van Gom Patricia Gehring heeft dat alles echter ook gevolgen voor de wijze van schoonmaken: dat moet beter afgestemd zijn op de (onvoorspelbare) intensiteit van het gebruik van ruimte en objecten (niet schoonmaken volgens een vaste planning, maar gebruiksgedreven) en niet meer – zoals van oudsher gebruikelijk was – na kantoortijd, maar vooral tijdens de gebruiks- en piekuren. “We gaan straks veel meer overdag werken, waarbij de zichtbaarheid van schoonmakers een toegevoegde waarde heeft in plaats van dat het verstorend werkt”, aldus Gehring.
Taakuitbreiding
Schoonmaakbedrijven zullen in de toekomst ook meer nieuwe taken in hun pakket moeten integreren. Gom voorziet in dat licht een taakuitbreiding: van schoonmaker naar servicehost. Ghering: “We zullen langzaamaan groeien naar schoonmakers die niet alleen schoonmaken, maar ook aanvullende servicetaken voor hun rekening nemen zoals het ontvangen van bezoekers. Ook zullen onze schoonmakers een rol spelen bij de BHV-organisatie als de opdrachtgever zelf niet altijd de garantie heeft dat zijn BHV-ers tijdens reguliere werktijden op de zaak aanwezig zijn. Kortom, schoonmakers die de hele dag als servicehosts aanwezig zijn. Dat vergt nogal wat van de dienstverlener.”
Gom Schoonhouden experimenteert zelf al volop met ‘het nieuwe schoonmaken’, zet dit in bij opdrachtgevers en ontwikkelt nu al concepten die beter voldoen aan de vraag van klanten die hun business volgens het ‘nieuwe werken’ concept inrichten.
www.gom.nl
Lees hier het artikel van onze eigen redactie naar aanleiding van het symposium van Gom en FMN.