Gom ZorgSupport meldt dat uit onderzoek bij haar eigen ZorgPanel is gebleken dat servicemedewerkers zorgen voor een verbetering van de kwaliteit van leven voor bewoners van zorginstellingen. Echter, onduidelijkheid over wie deze medewerkers moet aansturen en vanuit welk budget zij moeten worden gefinancierd, staat een succesvolle inzet van servicemedewerkers in de weg.
Ondanks dat de ondervraagden de toegevoegde waarde van servicemedewerkers onderkennen, worden zij veelal ad-hoc ingezet. Nog niet alle servicetaken zijn gebundeld en ondergebracht bij één persoon. Als voornaamste reden hiervoor geven organisaties aan er nog niet klaar voor te zijn of omdat zij druk zijn met andere activiteiten die inhoud moeten geven aan de opgelegde bezuinigingen.
De taken van servicemedewerkers zijn nauw verbonden met het primaire zorgproces, zoals het verspreiden van linnengoed en kleding of hulp bieden bij het voorbereiden en serveren van maaltijden. Volgens 36% van de ondervraagden uit het onderzoek zijn voedingsassistenten het meest geschikt om de functie van servicemedewerker te vervullen. Schoonmaakmedewerkers worden door 24% als geschikte functionaris gezien.
ZorgPanel
In 2008 introduceerde Gom ZorgSupport het ZorgPanel dat bestaat uit 400 professionals die actief zijn binnen de facilitaire dienstverlening in zorginstellingen. Onder deze groep wordt een aantal keer per jaar een online onderzoek uitgevoerd over actuele facilitaire onderwerpen.
De resultaten van het meest recente onderzoek naar de rol van de servicemedewerker zijn het startpunt voor workshops die Gom ZorgSupport binnenkort over dit onderwerp organiseert.