Amsterdamse hotels kunnen vandaag rekenen op een bezoek van CNV Vakmensen. De vakbond deelt gouden emmers en natte dweilen uit aan hotels die de Schoonmaakcode hebben ondertekend en aan hotels die blijven weigeren om de code te tekenen.
Met de campagne getiteld ‘gouden emmers, natte dweilen’, vraagt de vakbond aandacht voor de positie van hotelschoonmakers. Volgens CNV-onderhandelaar Erik Maas is deze positie vaak belabberd: “De werkdruk is hoog en de hotelschoonmakers worden lang niet altijd volgens de cao betaald. Dat komt omdat ze – tegen de regels – vaak per kamer worden betaald in plaats van per gewerkt uur.”
Drie Amsterdamse hotels ontvangen gouden emmers
Het hotelschoonmakers-team van CNV Vakmensen bezorgt op dinsdagmiddag 2 april 2019 de eerste gouden emmers en natte dweilen bij Amsterdamse hotels. Maas: “We hebben gouden emmers voor het Amsterdam Tropen Hotel, The Albus Hotel en American Hotel. Bij de hotels die een natte dweil krijgen, gaan we onaangekondigd op bezoek.”
Weinig Code-ondertekenaars uit hotellerie
CNV Vakmensen spoort hotels aan om hun handtekening te zetten onder de Code Verantwoordelijk Marktgedrag, kortweg de Schoonmaakcode. “De Schoonmaakcode biedt hotelschoonmakers bescherming tegen uitbuiting”, zegt Maas. “Helaas zijn er tot nu toe schrikbarend weinig hotels die de code hebben ondertekend. Dat moet echt anders. Daarom voeren we nu campagne. We sporen alle hotels aan om zo snel mogelijk hun verantwoordelijkheid te nemen. Door de code te ondertekenen, laten zij zien dat ze de hotelschoonmakers op een eerlijke en nette manier willen behandelen.”
Gouden emmers, natte dweilen
De campagne ‘Gouden emmers, natte dweilen’ is vorig jaar april gestart in Amsterdam. Van de ruim 600 hotels die Amsterdam telt, zijn er sindsdien 62 benaderd met de oproep om de Schoonmaakcode te ondertekenen. Een aantal hotels heeft hier positief op gereageerd. De meeste hotels reageren afwijzend of laten helemaal niets van zich horen. De campagne gaat voorlopig door en wordt uitgebreid naar andere plaatsen in Nederland.
CNV Vakmensen heeft geregeld contact met de Inspectie SZW en met gemeente Amsterdam over de kwestie. Maas: “De gemeente heeft vorig jaar beloofd om een actieve rol te spelen in de aanpak van misstanden. Dat is een goede zaak en leidt hopelijk tot concrete en niet-vrijblijvende afspraken met de hotelsector in Amsterdam.”
Meldpunt voor hotelschoonmakers
Voor de schoonmakers heeft de bond een meldpunt, waar zij ervaringen kunnen delen.