Op 21 maart jl. organiseerde Hago in het Achmea Congrescenter haar Dag van het Vakmanschap. Onder het thema “Innovatie door verbinding, waargemaakt in de praktijk” kwamen 240 mensen bij elkaar, een mix van opdrachtgevers, leveranciers en medewerkers. Met elkaar bespraken zij praktische schoonmaakvraagstukken en oplossingen hiervoor. Achmea is overigens de grootste opdrachtgever van Hago Next.
In de ochtend stond interne kennisdeling op het programma. Algemeen directeur Ruud Danklof meldde dat Hago dit jaarlijks terugkerende evenement aangrijpt om vakkennis te delen en te vergroten, en de Hago medewerkers te trainen in de nieuwste specialistische diensten en concepten.
’s Middags zocht Hago de verbinding met de opdrachtgevers door acht workshops te organiseren over uiteenlopende thema’s. Veel in trek waren de workshops over Hago’s belevingsconcept 3D, duurzaamheid, afvalmanagement en de Twisterpad methode.
De kersverse eindverantwoordelijke van Hago Next, Frank Dobbelsteijn (afkomstig van EcoSmart) nam de bezoekers mee in de laatste wapenfeiten van Hago Next. Aansluitend presenteerde online specialist Roy Ploum de ontwikkeling die Hago’s app @lly doormaakte. De app is inmiddels doorvertaald naar de zorg, een cleanroomtoepassing, industrie, transport en retail. In 2014 presenteert Vebego ook de @lly voor flexwerkers.
Forse stijging belevingskwaliteit met 3D
Rayonmanager René de Wit lichtte 3D toe, het belevingsconcept van Hago dat de klant- en medewerkertevredenheid bij opdrachtgever DSM met ruim 2,5 punt deed stijgen. “De technische kwaliteit was hier altijd op orde, maar zo ervaarden de medewerkers van DSM dit niet. Het bedrijf koos voor 3D: driedimensionale dienstverlening met dagschoonmaak, dialoog en direct resultaat. Door 3D te introduceren, waarbij de schoonmaker overdag werkt en in direct contact staat met de eindgebruikers, was het mogelijk hier persoonlijk maatwerk af te leveren: iedere eindgebruiker geeft zijn persoonlijke wensen aan die de basis voor het werkprogramma van de schoonmaker vormen. Het resultaat was dat de belevingskwaliteit met zo’n 2,5 punten steeg bij gelijkblijvende, goede technische kwaliteit.”
Duurzaamheid drukst bezocht
Ook druk bezocht was de workshop duurzaamheid. Onder het motto ‘durf te verduurzamen’ maakten contactpersonen afspraken op onderwerpen als afvalmanagement, social return, dagschoonmaak, de inzet van duurzame middelen en opleiding van medewerkers, waar zij in de nabije toekomst direct mee aan de slag gaan. Partner EcoSmart lichtte in een afzonderlijke workshop het afvalvrije kantoor toe.
Specialistisch vloeronderhoud, glas- en gevelreiniging en geurbestrijding
Zusterbedrijf Alpheios toonde de chemievrije Twisterpad methode waar op deze site al meerdere malen uitvoerig over is gesproken. Fortron toonde haar visie op totaalgevelmanagement, met als onderdeel haar innovatieve Facade brushes I en II.
Uniek was ook de geurabsorberende folie die partner Fleetshield presenteerde. De folie absorbeert nare geur en leverbaar met aantrekkelijke fotoprints. Hago en Fleetshield boekten hiermee al goede resultaten bij bijvoorbeeld Ahoy Rotterdam.
Op het marktplein presenteerden ook partners CWS, Initial, SCA, Fusernet, Speed Clean Mobile en zusterbedrijven Tence, Yask en Vebego Innovations hun innovaties.