Halverwege het jaar presenteert Hago traditiegetrouw haar jaarbericht. Hierin maakt Hago de balans op en deelt het haar visie op de markt. Hago kijkt terug op een geslaagd jaar, waarin het over alle Hago-bedrijven heen de omzetdoelstellingen en het rendement behaalde.
De groei en professionaliseringsslag hebben zich doorvertaald in een versterking van diverse managementposities voor de volwassenheidsfase die een aantal business units zijn ingegaan, zo meldt het persbericht.
Zo trok Hago Next Frank Dobbelsteijn aan, afkomstig van Van Gansewinkel. Michel Moller nam het stokje over van Florent Meier bij Hago Rail Services en Manon Gaasbeek stapte over van ISS naar Hago Noord & Midden als regiodirecteur. Twan Voets maakte de stap van CSU naar Hago Food & Industry en recentelijk begon Rogier Vos als regiodirecteur bij Hago West.
De grootste uitdaging voor Hago was het afgelopen jaar het behoud van omzet. Mede door het verlies van klanten die op korte termijn en/of prijsgedreven inkopen, het opvangen van de krimp in – met name – de kantorenmarkt en faillissementen van bedrijven in voornamelijk de industrie.
Positief
Het schoonmaakbedrijf is positief over de toekomst en verwacht ook voor de komende jaren een lichte omzetgroei. Met name in het hogere segment, de markt waar Hago Next opereert. Deze markt vraagt om vergroting van de beheersbaarheid door het terugdringen van het aantal leveranciers. Hago Next kiest dan ook voor verdere taakverbreding vanuit dagschoonmaak en voegt nu al bestaande Vebego-brede diensten als housekeeping, receptiewerk en (klein) technisch onderhoud toe aan de werkzaamheden van de schoonmaker. Het uitbreiden van het takenpakket van medewerkers vergroot bovendien het banenaanbod in een krimpende markt en biedt daarmee antwoord op een branchebrede uitdaging.
Langere samenwerkingsverbanden
Hago stelt dat de uitdaging daarbij blijft om de investering die gemoeid is met het invoeren van deze (nieuwe) vormen van dienstverlening te kunnen realiseren, naast de vereiste optimalisatieslag voor opdrachtgevers in kosten. Dat betekent dat Hago streeft naar langere samenwerkingsverbanden met opdrachtgevers, om de investering op de korte termijn in langere contractduur – strevend naar gemiddeld zeven jaar – terug te verdienen. Waarbij de kansen voornamelijk liggen in het samen met opdrachtgevers doorontwikkelen van serviceconcepten, het kwaliteitsniveau en het verbreden van dienstverlening.
Lees hier de bladerversie van het totale jaarbericht: https://static.vebego.com/pages/HagoJaarbericht-2014/