Begin februari nodigde Hago Zorg bestuurders en facilitair managers in de zorg uit voor een seminair over cliëntgericht handelen en denken. Tijdens het seminar gaf een aantal vakmensen uit diverse disciplines hun visie op dit onderwerp. Zo’n 80 genodigden gaven gehoor en togen naar Kasteel Ammersoyen in Ammerzoden.
Organisatiekundige Jaap Peters ziet de sleutel van gastvrije zorg in het Rijnlands organiseren van de processen: minder managen, meer verantwoordelijkheid bij de man of vrouw op de vloer. “De stand van zaken anno 2011 is vooral goed gemanaged, slecht georganiseerd”, zo zei hij.
Marita Bossers- Naben, directeur Planetree Nederland, deelde haar visie ten aanzien van mensgerichte zorg. Bewoners, cliënten en medewerkers centraal is de boodschap.
Marcel Visser, bestuurslid van het Elisabeth Ziekenhuis in Tilburg, wist de theorie te staven. In zijn streven het ziekenhuis tot het liefste ziekenhuis van Nederland te maken. Hoe je dat in een gebouw vertaalt, met aandacht voor de cliënt tot in het kleinste detail, wist Arnold Burger haarfijn te benoemen met zijn voorbeeld over het Gemini Ziekenhuis.
Hago Zorg nam haar gasten mee in de “Straat van aandacht”. Stoelmasseuses, kleuranalyse specialisten en een aurafotograaf zorgden voor oprechte aandacht voor de gasten. Verder zorgde schoonmaakster “Toos” voor opschudding en een grote glimlach op de gezichten van de gasten toen zij haar visie op cliëntgericht denken en handelen ten gehore bracht.