Klantenbinding is in deze moeilijke economische tijden belangrijker dan ooit. Uit recent onderzoek van Tork in Nederland blijkt dat het kleinste kamertje voor een groot deel de totaalindruk van een bedrijf bepaalt.
Meer dan 88% van de bezoekers en werknemers houden bij hun beoordeling rekening met hun indruk van het toilet. Het toilet is dus nog steeds hét visitekaartje. Deze en andere meningen van bezoekers over toiletten werd door Tork (*1) onderzocht in o.a. kantoren, horecagelegenheden en de gezondheidszorg.
Toilet is nog steeds het visitekaartje
Bovenvermeld onderzoek toont aan hoe belangrijk een net en verzorgd toilet is. Zo belangrijk dat meer dan 26% van de respondenten aangeeft een restaurant te zullen verlaten als ze een vies toilet aantreffen. Niet verwonderlijk volgens Reneé Remijnse, Market Manager bij Tork: “De hygiëne op het toilet is voor 66% van de Nederlanders namelijk ook een graadmeter voor de hygiëne in de keuken”.
Daarnaast word het toilet door meer dan 95% van de respondenten genoemd als onderdeel bij het vormen van een totaalindruk van een hotel of een restaurant. Bij kantoren ligt dit percentage op 88%. De uitstraling van een toilet mag dus niet onderschat worden.
Top 6 van grootste ergernissen
Bij de vraag wat het ergste is, dat men kan overkomen op een openbaar toilet, antwoordden de respondenten:
1 Het toiletpapier is op
2 Het toilet spoelt niet door
3 Het ruikt vies
4 De deur gaat niet op slot
5 De zeep is op
6 Er zijn geen papieren handdoekjes beschikbaar
Toiletbezoekers zijn bovendien erg bang voor het oplopen van infecties en ziekten. Met een grote meerderheid van stemmen wordt vooral het aanraken van en/of het zitten op de toiletbril gezien als grootste infectiebron. De deurknop volgt op de tweede plaats.
Een verzorgd toilet leidt tot betere hygiëne
Niet alleen is een verzorgd toilet goed voor klantenbinding. Uit hetzelfde onderzoek blijkt ook, dat men vaker de handen zal wassen als de voorzieningen goed zijn. Het kiezen voor papieren handdoeken als droging zorgt er, volgens een studie van de Universiteit van Westminster (*2), tevens voor dat bacteriën beter verwijderd worden en minder snel zullen toenemen als met andere systemen. Daarnaast loont het zeker de moeite om wat extra aandacht aan het interieur van het toilet te besteden. Een mooi design van materiaal en voorzieningen blijkt namelijk het gevoel van hygiëne sterk te verhogen: dit geldt voor gemiddeld 38% van alle ondervraagden en zelfs 58,3% bij de jongeren.
Over het onderzoek
Ad *1:
Onderzoek uitgevoerd in opdracht van Tork door het onafhankelijk onderzoeksbureau Intermetra onder 845 Nederlanders en Belgen, met als doel de beoordeling en wensen over openbare toiletten in kaart te brengen. Dit onderzoek liep van augustus tot oktober 2008. De doelgroep bestond uit Nederlanders en Belgen van 18-65 jaar. De respondenten werd naar hun mening gevraagd over 29 onderwerpen met deels open en deels meerkeuze vragen Hetzelfde onderzoek werd ook bij 2500 andere respondenten uit Europa uitgevoerd.
Ad *2:
‘A comparative study of three different hand drying methods: paper towel, warm air dryer, Jet-air dryer’ werd geleid door Keith Redway en Shameem Fawdar van de School of Biosciences, University of Westminster, London, eind 2008. Dit onderzoek is aangevraagd door ETS ( European Tissue Symposium) . Het onderzoek vergelijkt het gebruik en de hygiëne van verschillende handdrogingsystemen op basis van wetenschappelijke normen.
Voor het onderdeel van het experiment over bacteriën op de handen, telden de onderzoekers het totaal aantal van verschillende bacteriën op de vingertoppen van beide handen en op de handpalmen van een testgroep.
Over Tork
Tork is een divisie van SCA Hygiene Products en een toonaangevende speler in Europa. De belangrijkste producten zijn gericht op de persoonlijke hygiëne, zo bestaat de range onder andere uit handdoekjes, toiletpapier en servetten. Afnemers van Tork, dat sinds 2008 wereldwijd verkrijgbaar is, variëren van kantoren, scholen en horeca tot productiebedrijven en gezondheidsinstellingen.