Stel je hebt net jouw schoonmaakbedrijf opgezet. Het is dan belangrijk om een marketing strategie op te zetten om zo klanten te werven. Maar hoe kun je dit nu het beste aanpakken? Het is vooral belangrijk om jouw bedrijf op een unieke manier te positioneren op de markt. Unieke marketingstrategieën kun je gebruiken om zowel er op de huidige markt uit te springen als je huidige klantentevredenheid te laten stijgen. We geven je drie tips hoe je dit kunt doen.
Zorg ervoor dat jouw marketing strategie anders is dan die van anderen
In de wereld van digitaal, zullen veel bedrijven ervoor kiezen om een online-marketingcampagne op te zetten. Natuurlijk een goed idee, maar met offline marketing valt een bedrijf nog wat meer op. Een goed voorbeeld van een marketing strategie die eruit springt, is bijvoorbeeld het uitdelen van T-shirts bij een volgend evenement in het lokale dorp. Een mooi geprint shirt is misschien wel iets om aan een aantal bewoners te geven tijdens de volgende georganiseerde wandeltocht of marathon. Op deze manier laat je zien dat je de lokale evenementen en bewoners steunt en vergroot je de naamsbekendheid van je bedrijf via een mooi prominent T-shirt.
Richt je op de klant dichter bij huis
In het geval van een schoonmaakbedrijf, zullen jouw meeste klanten redelijk dicht bij jouw bedrijfspand wonen. Er zijn namelijk schoonmaakbedrijven door het hele land te vinden. Door je te richten op dit potentiële lokale klantenbestand, heb je een goede kans om het aantal klanten te laten toenemen. Je kunt dit doen door bijvoorbeeld banners of spandoeken te plaatsen langs de provinciale weg of door het sponsoren van het lokale voetbalteam. Ook een poster of flyeren bij de lokale supermarkt kan wat meer aandacht vestigen op jouw schoonmaakbedrijf.
Vergeet ook niet je nieuwe klanten te behouden zodra ze bij je langs zijn geweest. De klantentevredenheid kun je laten stijgen door goed naar hun feedback te luisteren en deze te implementeren in je bedrijf. Stuur een follow-up mail of brief nadat ze van jouw diensten gebruik hebben gemaakt. Zo kom je erachter wat ze van jouw diensten vonden en hoe ze eventueel nog verbeterd kunnen worden.
Stimuleer de mond-tot-mondreclame
Mond-tot-mondreclame is de meest belangrijke reclame die een bedrijf kan hebben. Vooral bij een schoonmaakbedrijf, waar toch wordt schoongemaakt bij mensen thuis, is het belangrijk om een goede betrouwbare reputatie te hebben. Mond-tot-mondreclame kan deze reputatie bevestigen en versterken. Mensen zullen alleen over jouw geleverde diensten doorvertellen als ze er tevreden over zijn. Mond-tot-mondreclame is daardoor moeilijk om zelf te creëren, maar je kunt het wel een beetje stimuleren. Denk bijvoorbeeld aan een verwijs een vriend door programma waarbij de klant korting krijgt als ze jouw bedrijf aanbevelen aan kennissen.
De juiste marketing maakt voor jouw schoonmaakbedrijf het verschil
Zeker als je nog in de beginfase van jouw bedrijf zit, is marketing uiterst belangrijk. Door reclame te maken via lokale initiatieven en het stimuleren van mond-tot-mondreclame, kun je misschien wel een geheel nieuw klantenbestand aanboren. Goede offline marketing zet jouw bedrijf echt op de kaart.