Facilicom Services Group heeft couturier Mart Visser gecontracteerd om de bedrijfskleding voor ruim 30.000 medewerkers te ontwerpen. Niet eerder ontwierp de couturier voor één opdrachtgever de bedrijfskleding in deze aantallen en met zo’n publieke en maatschappelijke zichtbaarheid. Facilicom medewerkers zijn werkzaam in de schoonmaak (Gom), beveiliging (Trigion), bouw (Breijer), catering (Prorest), horeca (Tapwacht) en thuiszorg (Axxicom).
Het concern toonde gisteren samen met Mart Visser de eerste schetsen van de nieuwe bedrijfskledinglijn tijdens de jaarlijkse nieuwjaarsbijeenkomst. De modeontwerper baseerde zijn ideeën op een uitgebreide enquête onder medewerkers naar draagcomfort, representativiteit en beroepsfunctionaliteit. De eerste passessies van de kleding vinden plaats in het voorjaar van 2012. De definitieve ontwerpen worden in het najaar gepresenteerd en vanaf 1 januari 2013 nemen alle Facilicom divisies de kleding daadwerkelijk in gebruik.
Unieke opdracht
Modeontwerper Mart Visser zal bij het gehele proces van het ontwerp tot aan de uitvoering van de kleding nauw betrokken zijn. De couturier heeft inmiddels ruime ervaring in het ontwerpen van bedrijfskleding die voldoet aan de wensen en gebruikseisen van opdrachtgevers, onderscheidend is en het imago van het bedrijf versterkt. “Deze opdracht is een hele grote uitdaging gezien de maatschappelijke impact ervan. Het betreft hier 30.000 medewerkers die dagelijks zichtbaar zijn op straat, bij bedrijven op de werkvloer en bij mensen thuis. Deze opdracht is drie keer zo groot als de opdracht die ik in 2010 voor KLM verzorgde. Het is echt bewonderenswaardig dat een bedrijf met de omvang van Facilicom in deze tijd kiest voor een totale rebranding met zijn bedrijfskleding”, licht Mart Visser toe.
Hostmanship: een bewuste keuze
Voor Facilicom is de uitstraling van medewerkers al jaren een belangrijk onderdeel van de dienstverlening en de cultuur van de onderneming. Met de nieuwe kleding wil Facilicom zich verder profileren als aantrekkelijk werkgever en de professionele uitstraling naar opdrachtgevers vergroten.
Mart Visser licht toe: “Ik ontwerp geen bedrijfskleding, maar kleding voor een bedrijf. Daarom heb ik me bij de schetsen heel goed verdiept in de wensen van de Facilicom medewerkers zelf. Zij weten tenslotte als beste wat prettig is als het gaat om het dragen van materialen in verschillende seizoenen, de pasvorm, het kleurgebruik en niet te vergeten de functionaliteit.”
Volgens Geert van de Laar, concerndirecteur facilitaire bedrijven Nederland, krijgen medewerkers meer plezier en motivatie in hun werk als ze er goed uitzien, hun bedrijfskleding lekker zit en tegelijkertijd praktisch is: “Als onze medewerkers er verzorgd en professioneel uitzien, dan stralen ze dat ook uit. Opdrachtgevers, bezoekers en medewerkers zullen zich om die reden alleen al meer welkom voelen.”