De in de media breed uitgemeten misstanden in de particuliere glazenwassersbranche zijn in opdracht van het Hoofdbedrijfschap Ambachten (HBA) en de OSB door bureau Regioplan onderzocht. De resultaten zijn inmiddels beschikbaar.
Zwartwerken of andere verkapte vormen van loondienst zijn schering en inslag in de particuliere glazenwassersbranche. Een ander fenomeen is de marktverdeling van glazenwassers onderling, de zogenaamde ‘erecode’, die door de meerderheid wordt onderschreven. Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat één op de zeven glazenwassers te maken heeft met een pachtsysteem. Glazenwassers betalen hierbij een bepaalde vergoeding om de ramen te mogen wassen. Misstanden worden het meest zichtbaar in de nieuwbouwwijken waar de markt nog niet “verdeeld” is. Ruim een kwart van de ondervraagde glazenwassers geeft aan dat de afgelopen twee jaar in hun werkgebied conflicten zijn geweest. Soms tussen glazenwassers onderling en soms tussen glazenwassers en hun klanten. Eén op de acht glazenwassers geeft aan dat conflicten regelmatig plaatsvinden. Dat varieert van stevige woordenwisselingen tot bedreigingen en handgemeen tussen glazenwassers.
HBA en OSB willen de problemen op de particuliere markt op drie manieren aanpakken:
Ten eerste versterking van de handhaving van de geldende regels in samenspraak met de Belastingdienst, de Arbeidsinspectie en andere toezichthouders. De reacties uit die hoek zijn hoopvol. Ten tweede goede voorlichting naar ondernemers en naar consumenten. Zij weten vaak niet wat hun rechten en plichten zijn en bij wie zij terecht kunnen als er wat misgaat. Ten derde een verdere professionalisering van de branche, bijvoorbeeld door certificering van glazenwassersbedrijven.
We benadrukken hier dat de misstanden zich voordoen in de particuliere markt, niet in de zakelijke markt .
Het rapport “De werking van de markt voor glazenwassen: naar een beter imago en een gezonde concurrentie” , HBA/ Regioplan 2009, is te downloaden via de website van het Hoofdbedrijfschap Ambachten: www.HBA.nl