Negen opdrachtgevers van Hago ondertekenden recentelijk de Code Verantwoordelijk Marktgedrag in de schoonmaak- en glazenwassersbranche. De bijeenkomst vond plaats op Kasteel Cortenbach in Voerendaal, het hoofdkantoor van Hago’s moederbedrijf Vebego. Inmiddels hebben 66 opdrachtgevers de code ondertekend. 24 daarvan zijn opdrachtgever van Hago of Hago Next.
Marcel Hundscheidt, Facilitair Manager Rockwool: “Met de ondertekening hopen wij de gehele branche te stimuleren om de overstap te maken van verziekte marktwerking naar samenwerking.” Voorzitter van de codecommissie, Kees Blokland, was aanwezig om de ondertekenaars te bevestigen in hun keuze. Hij claimt dat de code succesvol is. “Er is geen Facility Manager in Nederland die blind nog durft te kiezen voor de laagste prijs”. Wel is er nog werk aan de ‘achterkant’ van de branche; het verbeteren van arbeidsomstandigheden en het verhogen van het respect voor de medewerkers. Blokland doet dan ook een moreel appel op de aanwezigen om hier hun bijdrage in te leveren. Met de ondertekening van de Code is alvast de eerste stap gezet.
Zelfverklaring
Hago maakte van de gelegenheid gebruik om de aanwezigen te betrekken bij Hago’s ‘zelfverklaring’; onderdeel van het keurmerk dat OSB later dit jaar introduceert. Met een zelfverklaring maken schoonmaakbedrijven kenbaar dat ze de code volledig en serieus toepassen. Hago wil in haar zelfverklaring de toepassing van de code concreet benoemen en daarmee ook toetsbaar maken. De suggesties van opdrachtgevers voor harde bewijslast van het aantal opgeleide medewerkers, de werving- en selectiemethodiek van objectleiders, en de communicatie op de werkvloer worden daarin meegenomen.
Onder meer de volgende opdrachtgevers ondertekenden de code:
ASML Netherlands B.V., Gilde opleidingen, Gemeente Venlo, NV WML , ROC De Leijgraaf, Rockwool en Hogeschool Zuyd