OSB meldt dat ze geen enkele aanleiding ziet om weer met het FNV om de CAO-tafel te gaan zitten. OSB vindt het uitermate teleurstellend dat FNV geen enkele beweging maakt en vast blijft houden aan het totale eisenpakket.
FNV eist na een resultaat van 3% aan het einde van de vorige CAO-onderhandelingen in 2010 nu een pakket van maar liefst 12% met daarin onder andere een loonsverhoging van 5%, schrijft OSB. De werkgevers hebben in december jl. een bod neergelegd van 3%. Daarin veel aandacht voor een duurzaam arbeidsvoorwaardenpakket, met kwalitatieve onderwerpen als opleiding, inzetbaarheid van medewerkers en pensioen en een loonsverhoging van 2%. “Hiermee steken wij in deze economisch moeilijke tijd onze nek uit en kiezen wij voor loonzekerheid voor de schoonmakers. Daarnaast willen we van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag een succes maken om de branche structureel verder gezond te maken.” Aldus OSB.
Om samen met de vakbond door de huidige moeilijke tijd te komen, hebben de werkgevers gekozen voor een aanpak van dialoog en realisme. Om ondermeer de moordende prijzenoorlog te doorbreken is in juni 2011 gezamenlijk de Code Verantwoordelijk Marktgedrag geïntroduceerd. Daarnaast maakte OSB vorige week bekend dat zij voor nog meer transparantie en duurzaamheid dit jaar een eigen keurmerk introduceert. Daarmee wil zij trots en waardering creëren voor het belangrijke schoonmaakwerk in ons land. De huidige opstelling van de FNV maakt een constructief CAO-overleg met een onredelijk eisenpakket echter onmogelijk. OSB roept FNV daarom op tot bezinning te komen en de dialoog weer aan te gaan aan de onderhandelingstafel.
1e onderhandelaar OSB, Anton Witte: “Met de buitensporige eis van 12% gijzelt de FNV de CAO-onderhandeling en creëert zo alleen ruimte voor haar eigen acties. Hun eis is onuitvoerbaar voor onze leden en zou leiden tot het verlies van duizenden banen. Het zou in het belang zijn van 150.000 schoonmakers dat we komen tot een goede en eerlijke CAO en we samen een succes maken van de Code die structureel de branche sterk en aantrekkelijk kan maken.”