Wie dacht dat de ouderwetse poetslap verdwenen was, komt bedrogen uit. Uit onderzoek van Tork, fabrikant van hygiëneproducten, blijkt namelijk dat 30% van de industriële sector nog steeds een ouderwetse poetslap gebruikt om schoon te maken.
Opvallend is dat erg veel gebruikers (71%) hier allerminst tevreden over zijn. Hoewel vaak wordt gedacht dat poetsproducten niet zo belangrijk zijn, merken gebruikers op de werkvloer en professionele inkopers wel degelijk dat een goed poetsproduct een groot verschil kan maken in efficiëntie en effectiviteit.
Poetsproducten voldoen vaak niet
Uit het onderzoek blijkt dat in de industriële sector vooral gewerkt wordt met papier (37%), nonwoven* (32%) en ouderwetse lompen (31%) om materialen en oppervlakken te reinigen. De gebruikers van ouderwetse lompen zijn het minst tevreden omdat er teveel product nodig is voor een reinigingsklus, het resultaat niet optimaal is en het schoonmaken teveel tijd kost. Bij de vraag wat men zoekt in een goed poetsproduct blijkt de top 5 te bestaan uit: goede kwaliteit (58%), goede absorptie (51%), dun en flexibel (46%), geschikt voor zware taken (30%) en snel en gemakkelijk te gebruiken (26%).
Kwaliteit boven kwantiteit
Verder blijkt uit dit onderzoek dat men steeds meer op kosten en afvalbesparing let. Zo geeft
34% van de respondenten aan liever minder materiaal gebruiken. En 16% wil minder solventen of schoonmaakmiddel gebruiken als uitgangspunt bij de keuze voor een poetsproduct. Heel belangrijk blijkt de kwaliteit van het product te zijn (58%).
“Goedkoop is vaak duurkoop. Tegenwoordig is er een nieuwe generatie producten op de markt die ontwikkeld is voor specifieke poetstaken. Door hun combinatie van papier en kunststofvezels zijn deze zogenaamde ‘nonwovens’ uitermate geschikt voor allerlei toepassingen. Ze maken het reinigingswerk makkelijker, sneller en kosteffectiever*. De ouderwetse lomp is nu echt toe aan vervanging!” aldus Reneé Remijnse, Product & Market Manager bij Tork.
Over het onderzoek
Het onderzoek ‘Products used in Industrial Environment’ (2009) is uitgevoerd in opdracht van Tork door het onafhankelijke onderzoeksbureau Netigate onder 500 Nederlanders die werkzaam zijn in de industriële sector- met als doel de beoordeling en wensen over poetsproducten in kaart te brengen. Dit onderzoek liep van juni tot augustus 2009. De respondenten werd naar hun mening gevraagd over 8 onderwerpen met deels open en deels meerkeuze vragen.
*Nonwovens zijn producten die gemaakt zijn van een mix van cellulosevezels en kunststofvezel.
Over SCA
SCA is internationaal papierproducent. Zo’n 50.000 medewerkers ontwikkelen in 90 landen hygiënische producten, kartonnen verpakkingsmaterialen en grafisch papier. SCA is wereldmarktleider in incontinentiematerialen, Europees marktleider in tissue en nummer twee in absorptietissue. SCA Hygiene Products, met hoofdkantoor in München, is het grootste bedrijfsonderdeel binnen de Zweedse SCA Group. In 2007 werd een omzet van ruim 11,5 miljard euro gerealiseerd. Zie voor meer informatie www.sca.com.
Over Tork
Tork is een divisie van SCA Hygiene Products en een toonaangevende speler in Europa. De belangrijkste producten zijn gericht op de persoonlijke hygiëne, zo bestaat de range onder andere uit handdoekjes, toiletpapier en servetten. Afnemers van Tork, dat sinds 2008 wereldwijd verkrijgbaar is, variëren van kantoren, scholen en horeca tot productiebedrijven en gezondheidsinstellingen.