• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Nieuws
    • Artikelen
    • Cao schoonmaak
    • Opinie
    • Podcasts
  • Vacatures
  • Vakpartners
    • The Legal Company
    • Schoonmaak Vakdagen
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Ontvang de gratis nieuwsbrief
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina
  • Winkelmand

Schoonmaakbedrijven blijven doelwit van oplichters

Nieuws 31 maart 2017

Oplichters proberen op sluwe wijze informatie in te winnen over schoonmaakbedrijven en hun opdrachtgevers. Bedrijven die benaderd worden moeten terughoudend zijn met het verstrekken van dit soort gegevens, zo meldt de Fraude Helpdesk.
Al eerder waarschuwde de Fraudehelpdesk dat oplichters hun pijlen op schoonmaakbedrijven hebben gericht. Vermoedelijk is het doel van de oplichters om zoveel mogelijk informatie in te winnen over bepaalde bedrijven, zodat ze hen uiteindelijk een valse factuur kunnen sturen. Deze factuur bevat dan heel specifieke informatie, waardoor deze erg betrouwbaar overkomt. Het geld steken de oplichters in hun zak.
De oplichters willen bijvoorbeeld weten welke bedrijven met elkaar zakendoen en wie de contactpersonen zijn. Ook stellen ze vragen over de omvang van een opdracht die een schoonmaakbedrijf ergens uitvoert. Deze manier van het bundelen van informatie heet ook wel social engineering.
Melding Fraudehelpdesk
Uit een recente melding die bij de Fraudehelpdesk is gedaan blijkt dat de oplichters nog altijd proberen dit soort informatie in te winnen. Bedrijven worden nu telefonisch benaderd door iemand die zegt werkzaam te zijn bij een vastgoedbeheerder. Eerder kregen deze bedrijven gelijk een e-mail waarin om de bewuste informatie werd gevraagd. Na het telefoongesprek moeten de bedrijven de gegevens via een e-mail toesturen.
Een bedrijf dat zich bij de Fraudehelpdesk heeft gemeld zag niet direct het gevaar in van het beantwoorden van deze vragen. Een medewerker stuurde een e-mail met de gevraagde informatie en kort daarna kreeg hij al een bericht terug:

‘Geachte [naam geadresseerde],
Hartelijk dank voor de aangedragen referenties. Welke zijn de drie grootste opdrachtgevers (met meerdere locaties) in termen van omzet per jaar? Wij krijgen namelijk binnenkort nog meer gebouwen in onze portefeuille en willen tot een goede beoordeling komen. Vandaar dat de referenties relevant moeten zijn.
Ik zie graag uw reactie tegemoet.
[…].’

Wat opvalt is dat de oplichters naar heel specifieke informatie op zoek zijn.
Advies
Leidinggevenden bij schoonmaakbedrijven doen er goed aan hun personeel te informeren over deze oplichtingspraktijken. Hoewel informatieverzoeken onschuldig kunnen lijken, is de uiteindelijke bedoeling van de oplichters dat niet. Op een gegeven moment zullen ze een bedrijf een valse factuur kunnen sturen met hele gedetailleerde informatie. De kans dat zo’n bedrijf tot betaling overgaat en het geld verliest, is dan aanzienlijk.

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Onderzoek diversiteit
24 mrt

Onderzoek naar diversiteit in sector van start

Compensatieregeling
24 mrt

Afschaffen compensatieregeling kost schoonmaakbranche jaarlijks ruim 11 miljoen

Eva Sack-Fopma
20 mrt

Eva Sack-Fopma benoemd tot HR directeur EW

Kärcher
19 mrt

Kärcher dik tevreden met cijfers

RVU
17 mrt

Verkennend gesprek over nieuwe RVU en uitspraak Europees Hof

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Onderzoek diversiteit

Onderzoek naar diversiteit in sector van start

Compensatieregeling

Afschaffen compensatieregeling kost schoonmaakbranche jaarlijks ruim 11 miljoen

Eva Sack-Fopma

Eva Sack-Fopma benoemd tot HR directeur EW

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren

Copyright © 2025 Prosu BV

Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Cookiebeleid
  • Nieuws
    • Artikelen
    • Opinie
  • Vakpartners
    • Schoonmaak Vakdagen
    • The Legal Company
  • Vacatures
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
  • Winkelmand