Naast een aangename temperatuurstijging kenmerken de zomers zich helaas ook door een stijging van schoonmaakklachten. Landal GreenParks verzon hiervoor een creatieve oplossing, door een schoonmaakwedstrijd te organiseren. Doel was om de kwaliteit van de bungalowschoonmaak gedurende te zomervakantieperiode expliciet te monitoren vanuit het gastenperspectief.
“Al jaren zien we zomers een stijging van de schoonmaakklachten. Dat komt niet alleen doordat er veel uitzendkrachten worden ingezet, aldus Hans Meijer, Manager Operations van Landal GreenParks en initiatiefnemer van de schoonmaakwedstrijd, waaraan door alle 48 parken van Landal GreenParks in Nederland werd deelgenomen. “Ook tijdens de zomervakantieperiode verwachten gasten dat zij in een luxe omgeving kunnen verblijven, waar de accommodaties spic en span zijn. Schoonmaakbedrijven worden in deze periode eveneens geconfronteerd met vakanties van een aanzienlijk deel van hun vaste personeelsbezetting.” Het initiatief is nieuw binnen de recreatiebranche. Tijdens de zomervakantieperiode werden de gasten negen weken lang verzocht het onderdeel Schoonmaak te beoordelen. Met behulp van een objectief digitaal systeem werden deze reacties in scores uitgedrukt. Ieder park werd tijdens deze negen weken op de hoogte gehouden van alle scores en hun positie op de ranglijst.
Enthousiasme voert boventoon
Hoewel het nieuwe initiatief aanvankelijk door de schoonmaakbedrijven met de nodige scepsis werd ontvangen, maakte dit al snel plaats voor enthousiasme en een gezonde ‘strijd’. De bezieling en drive van de schoonmaakmedewerk(st)ers was daarbij doorslaggevend. Immers de schoonmakers van het schoonste park in de eindklassering werd een verblijf in een park van Landal in het vooruitzicht gesteld; niet om er te werken, maar dit keer om als gast ontvangen en behandeld te worden! De tweede plaats was goed voor een compleet verzorgde barbecue voor het voltallige schoonmaakteam en als derde was er een aanmoedigingsprijs.
Alle veertien schoonmaakbedrijven van Landal GreenParks hebben aan de competitie deelgenomen. Zij organiseerden zelf motivatiegesprekken, er werden posters gemaakt en andere initiatieven ontwikkeld: met als doel: Het schoonste park binnen Landal te zijn!
Winnaars
Het schoonmaakteam van GCA Special Events uit Amsterdam is op Landal Ameland State mocht zich verheugen op de eerste prijs. Het resultaat van een prima prestatie van dit schoonmaakteam in samenhang met optimale betrokkenheid vanuit het parkmanagement en het schoonmaakbedrijf.
Aardig detail hierbij is dat Landal de kwaliteitsbewaking, uitbesteding etc. van een aantal parken, waaronder Ameland State, in handen heeft gegeven van schoonmaakexpert Facility Specialists te Drunen. De barbecue is gewonnen door het Asito team op Landal Vitamaris (Schiermonnikoog). De aanmoedigingsprijs is voor de medewerkers van Asito op Texel die verantwoordelijk zijn voor Landal Vogelmient.
Initiatief verdient navolging
De schoonmaakwedstrijd is succesvol geweest. Het heeft bijgedragen aan schone Landal parken waarbij de gasten het zomerverblijf positiever hebben gewaardeerd! Hulde aan alle schoonmaakmedewerk(st)ers! Hans Meijer: “Ik ben zeer onder de indruk van de inzet van alle schoonmaakmedewerkers en verheugd hoe de schoonmaakbedrijven hierop hebben geanticipeerd. Ik ben blij met de hoge tevredenheid van de gasten. Deze schoonmaakwedstrijd is een initiatief dat komend jaar zeker herhaald gaat worden.”
Over Landal GreenParks
Landal GreenParks maakt deel uit van Wyndham Worldwide. Landal beheert en exploiteert ruim 60 bungalowparken in Nederland, België, Duitsland, Tsjechië, Oostenrijk en Zwitserland met in totaal ca. 11.000 vakantiebungalows. Daarnaast beschikt Landal over 1.500 campingplaatsen. Op jaarbasis realiseren 2 miljoen gasten 11 miljoen overnachtingen. Op de parken en de diverse kantoorlocaties werken ca. 2.500 medewerkers.