• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Nieuws
    • Artikelen
    • Cao schoonmaak
    • Opinie
    • Podcasts
  • Vacatures
  • Vakpartners
    • The Legal Company
    • Schoonmaak Vakdagen
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Ontvang de gratis nieuwsbrief
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina
  • Winkelmand

Spitsnieuws: Code vaak dode letter

Nieuws 5 februari 2013

Spitsnieuws wijdde op 1 februari jl. een kort maar krachtig redactioneel stuk aan de Code Verantwoordelijk Marktgedrag in de Schoonmaak- en Glazenwassersbranche. Volgens het artikel wordt de Code lang niet altijd nageleefd. Schoonmaakbedrijven concurreren elkaar nog steeds uit de markt als ze de kans krijgen en knijpen daarbij soms hun werknemers uit. De code vraagt van opdrachtgevers dat zij niet alleen naar de prijs van een schoonmaakcontract kijken. Aldus Spitsnieuws.

 
Spitsnieuws schrijft dat ook de tevredenheid van het schoonmaakpersoneel, de werkdruk en waardering voor het vak van belang zijn. Maar door gekonkel en onduidelijke afspraken ziet de geinterviewde FNV-vakbondsman Herrie Hoogenboom nog steeds veel mis gaan. “De code gaat wat ons betreft dan ook niet ver genoeg. Zelfs met de beste wil van de wereld kunnen er nog dingen misgaan omdat schoonmaakbedrijven elkaar problemen toe schuiven. Opdrachtgevers nemen wel meer verantwoordelijkheid, maar dat gaat niet ver genoeg.” 
 

Kees Blokland, voorzitter van de codecommissie, benadrukt in het artikel dat er in korte tijd veel winst is geboekt. “De afspraken zijn ondertussen wel gemeengoed geworden in de branche. Maar er gaan nog steeds veel dingen slecht; daar moeten we zeker aan werken.”

 

Hago marketing manager Nanneke Zelle wordt ook geciteerd. Ze merkt op dat er nog steeds opdrachtgevers zijn die eisen stellen die niet kunnen: “Dat is frustrerend. Er zijn een flink aantal aanbestedingen waar we niet aan mee hebben gedaan omdat er te veel op de prijs werd gehamerd.”

 

Dat klinkt FNV-man Hoogenboom bekend in de oren: “De ervaring is dat iedere aanbesteding ertoe leidt dat de werkdruk omhoog gaat. Een gedragscode is een prachtig iets, maar het blijft bij woorden op papier als onze schoonmakers niet op naleving gaan staan.”
 

Uw redactie vraagt zich af of bovenstaande mogelijke voortekenen zijn van de eerste schermutselingen in aanloop naar de CAO onderhandelingen. Worden de stellingen nu reeds betrokken?  

Daarnaast, de roep om sanctionerende mogelijkheden voor de Code Commissie zal steeds luider worden. Zoals wij al vaker gesteld hebben: van het zwaaien met gele kaarten schrikt niemand meer. Van papieren tijgers evenmin. Werk aan de winkel!      

 

Bron: Spitsnieuws

Foto: Spitsnieuws

 

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Onderzoek diversiteit
24 mrt

Onderzoek naar diversiteit in sector van start

Compensatieregeling
24 mrt

Afschaffen compensatieregeling kost schoonmaakbranche jaarlijks ruim 11 miljoen

Eva Sack-Fopma
20 mrt

Eva Sack-Fopma benoemd tot HR directeur EW

Kärcher
19 mrt

Kärcher dik tevreden met cijfers

RVU
17 mrt

Verkennend gesprek over nieuwe RVU en uitspraak Europees Hof

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Onderzoek diversiteit

Onderzoek naar diversiteit in sector van start

Compensatieregeling

Afschaffen compensatieregeling kost schoonmaakbranche jaarlijks ruim 11 miljoen

Eva Sack-Fopma

Eva Sack-Fopma benoemd tot HR directeur EW

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren

Copyright © 2025 Prosu BV

Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Cookiebeleid
  • Nieuws
    • Artikelen
    • Opinie
  • Vakpartners
    • Schoonmaak Vakdagen
    • The Legal Company
  • Vacatures
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
  • Winkelmand