Op 11 oktober jl. vond onder grote belangstelling de jaarlijkse Docentendag van brancheopleider SVS plaats. Plaats van handeling was het vermaarde luchtvaartmuseum Aviodrome in Lelystad, alwaar de ruim 150 aanwezigen te midden van historische vliegtuigen een mix van informatie en entertainment geserveerd kregen.
Traditiegetrouw trapte directeur Charles Scholte het informatieve deel van de dag af. Het huidige jaar is het meest succesvolle sinds de verzelfstandiging van het instituut, dat als toonaangevende en innovatieve organisatie continu in beweging is. Het 200 man sterke docentencorps vormt hierbij een cruciale schakel.
Coördinator Productontwikkeling & Docenten Gert de Graaf lichtte onder meer de recent ontwikkelde opleidingen toe; niet alleen schoonmaakbedrijven worden bediend, maar ook onder meer eigen diensten uit de Zorg en opdrachtgevers als Nedtrain. Met zijn team is hij bovendien verantwoordelijk voor het up to date houden van de ruim 60 opleidingen en trainingen.
Elke dag kan een nieuwe lesgroep van start gaan, of dat nu in Den Helder is of Maastricht. Bij de logistiek komt echter heel wat kijken; Hans Schröder en Rob van der Steen namen een kijkje in ‘de wereld achter de rolcontainers’. Vanuit het magazijn vinden dagelijks de benodigde materialen en middelen hun bestemming, op maat geselecteerd voor de betreffende opleidingen. Manager Marketing & Sales Han Kruize stond stil bij de recente contractverleningen met enkele grote marktpartijen en het belang van samenwerkingsverbanden met opdrachtgevers. Online communiceren met de klant neemt sterk toe, zo ook voor SVS. Zo toonde hij enkele screenshots van de binnenkort te lanceren vernieuwde website www.svs-opleidingen.nl.
De eerste externe spreker was trainer en media-deskundige Lex Bergers. De expansie van social media is een feit, maar is het ook iets voor opleiders? Op enthousiaste wijze wees Bergers de toehoorders, waarvan er velen reeds vertegenwoordigd zijn op LinkedIn, op de mogelijkheden en kansen. Zo ook voor het opleidingsaanbod van SVS. Speciale gast was Kees Blokland, voorzitter van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. Op deskundige wijze ging hij in op de achtergronden van dit knappe staaltje ‘polderproduct’. Als toonaangevend opleidingsinstituut onderschrijft SVS het belang en de strekking van de code, die dan ook aansluitend werd getekend door Charles Scholte.
Ruim een uur konden de gasten genieten van een rondleiding in het museum, waarin met name De Vliegende Hollander een klassieker bleek. Ondanks de regen kon in de buitenlucht de Boeing 747 op veel belangstelling rekenen, niet in de laatste plaats door de enthousiaste gidsen van het museum. Traditiegetrouw vonden enkele break out sessies plaats, waarin recente ontwikkelingen op het gebied van HD-reiniging en chemie werden behandeld, naast het onderhoud van natuurstenen vloeren.
Specialistische opleidingen behoren dan ook tot de unique selling points van SVS. Mede door het organiseren van dergelijke workshops houdt SVS de kennis van de betreffende docenten up to date. Het team van Hago Next, dat sinds kort de schoonmaak van het SVS kantoor verzorgt, gaf een uitvoerige presentatie over dit vooruitstrevende concept. De toegevoegde waarden van de inzet van een smartphone werd overduidelijk gemaakt; transparantie en inzichtelijkheid spreken dan ook tot ieders verbeelding.
Na een uitgebreid buffet konden de bezoekers voldaan naar huis. Met de auto, maar inmiddels zonder file.