• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Nieuws
    • Artikelen
    • Cao schoonmaak
    • Opinie
    • Podcasts
  • Vacatures
  • Vakpartners
    • The Legal Company
    • Schoonmaak Vakdagen
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Ontvang de gratis nieuwsbrief
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina
  • Winkelmand

Het toilet als belevingsruimte: Gom lanceert sanitairconcept

Nieuws 16 april 2018

Facilitaire dienstverleners zetten steeds meer in op beleving om de tevredenheid van gebouwgebruikers te verhogen. Tot nu toe bleef één ruimte in kantoren achter: de sanitaire ruimte. Met een nieuw sanitairconcept – ‘Design your senses’ – wil Gom ook het toiletbezoek tot zo’n beleving maken.
Op het toilet ruikt het onmiskenbaar naar de bossen op de Veluwe. Vrolijk fluitende vogeltjes bevestigen die indruk. En anders zijn het wel de wandvullende visuals met natuurbeelden die bezoekers van de toiletten in andere sferen brengen. Ook de sanitaire ruimte is ontdekt als ‘belevingsplek’ in het kantoor.
Technische metingen zijn lange tijd het enige instrument geweest om de contractverplichting te toetsen. Steeds vaker zien we de behoefte om die metingen uit te breiden met belevingsmetingen. Want een tevreden gebouwgebruiker werkt tenslotte lekkerder. Het concept is ontstaan vanuit de trend dat beleving steeds belangrijker wordt’, zegt Ad van Poppel, directeur kwaliteit van Gom. Waar entrees, werkplekken, bedrijfsrestaurants en meeting rooms al eerder met belevingsaspecten zijn geïnjecteerd, is het toilet in de meeste kantoorgebouwen steriel en weinig uitnodigend. Opvallend, want ook in sanitaire ruimten brengen medewerkers op kantoor veel tijd door.
‘Wow-effect creëren’
‘Ad van Poppel: ‘We willen ook in de sanitaire ruimten een ‘wow-effect’ creëren. Dat doen we door gebruik te maken van elementen waarvan wetenschappelijk is bewezen dat die de zintuigen positief prikkelen: kleuren, afbeeldingen, licht, geluid, geur, klimaat en communicatie. Daarmee beïnvloeden we het welzijn en het welbevinden van medewerkers en bezoekers.’ Het concept ‘Design your senses’ is ontwikkeld in samenwerking met CWS/Boloo.
Duurzame inrichting
Spiegels krijgen een dubbelfunctie: het worden ook screens voor corporate communicatie of interessante weetjes. De toepassing van non-touch apparatuur maakt het mogelijk om handsfree de zeepautomaat, de kraan en de droogautomaat te bedienen. Het toilet 2.0 speelt ook in op de groeiende behoefte aan een duurzame inrichting. Het verbruik van spoelwater wordt beperkt, materialen hebben een minimale footprint.
Efficiënter reinigen
Verder moet het sanitair efficiënter kunnen worden gereinigd. Daarvoor adviseert Gom het gebruik van gietvloeren, waardoor onhygiënische naden in de vloer verleden tijd zijn. Vóór de bestaande tegelwanden worden applicatiewanden gezet die net als deuren worden beplakt met folies met prints. Die folies zijn van een materiaal dat bestand is tegen water, vuil en krassen. De gekozen oplossingen maken het mogelijk om zonder grootschalige verbouwingen de toiletten te upgraden.
In het eigen hoofdkantoor in Schiedam heeft Gom – initiatiefnemer binnen Facilicom Group – de daad al bij het woord gevoegd. Een aantal verdiepingen fungeert als etalage voor het concept met een eigen inrichting in verschillende sferen. Dit varieert van duurzaamheid en corporate identity tot food op de verdieping waar het bedrijfsrestaurant is gesitueerd.

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Onderzoek diversiteit
24 mrt

Onderzoek naar diversiteit in sector van start

Compensatieregeling
24 mrt

Afschaffen compensatieregeling kost schoonmaakbranche jaarlijks ruim 11 miljoen

Eva Sack-Fopma
20 mrt

Eva Sack-Fopma benoemd tot HR directeur EW

Kärcher
19 mrt

Kärcher dik tevreden met cijfers

RVU
17 mrt

Verkennend gesprek over nieuwe RVU en uitspraak Europees Hof

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Onderzoek diversiteit

Onderzoek naar diversiteit in sector van start

Compensatieregeling

Afschaffen compensatieregeling kost schoonmaakbranche jaarlijks ruim 11 miljoen

Eva Sack-Fopma

Eva Sack-Fopma benoemd tot HR directeur EW

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren

Copyright © 2025 Prosu BV

Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Cookiebeleid
  • Nieuws
    • Artikelen
    • Opinie
  • Vakpartners
    • Schoonmaak Vakdagen
    • The Legal Company
  • Vacatures
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
  • Winkelmand