Washroom leverancier Tork (onderdeel van SCA) heeft uit eigen onderzoek een aantal statistische gevens verzameld over hygiëne op scholen. Onderstaand de belangrijkste bevindingen:
- Hygiëne van toiletten op scholen is onder de maat en moet meer aandacht krijgen (66%).
- Slechte hygiëne op scholen beïnvloedt de prestaties van kinderen (47%).
- 45% van de respondenten vindt dat kinderen op scholen en kinderdagverblijven te weinig leren over hygiëne.
- 57% van de respondenten vindt dat het waarborgen van hygiëne één van de belangrijkste taken van een school of kinderdagverblijf is.
- 12% van de respondenten vindt dat het personeel van scholen onvoldoende kennis heeft van hygiëne en gezondheidsvraagstukken.
Om te zorgen voor een positieve invloed op de persoonlijke hygiëne van leerlingen heeft Tork enkele tips voor toiletten op school:
- Leerlingen moeten naar toilet kunnen als het nodig is.
- Er moeten voldoende toiletten en toilethokjes zijn voor jongens en meisjes.
- Toiletten moeten deuren hebben die op slot kunnen.
- Voor leerlingen met speciale eisen moeten er aangepaste toiletten zijn die ze eenvoudig kunnen gebruiken.
- Toiletten moeten naar behoren worden gereinigd.
- Er moet warm water en zeep zijn en ook papieren handdoeken of een andere mogelijkheid om handen te drogen.
- Er moet altijd voldoende toiletpapier zijn.
- In toiletten voor meisjes vanaf acht jaar moeten hygiëne producten en afvalbakken voor maandverband beschikbaar zijn.
- Scholen moeten een protocol hebben voor het schoon en in goede staat houden van toiletten.
- Leerlingen moeten helpen bij het zorgen voor en verbeteren van hun toiletten.
- Alle klachten over toiletten moeten serieus worden genomen.
Over het Hygiene Matters onderzoek
Het ‘Hygiene Matters’ onderzoek van Tork bestaat uit vier verschillende thema’s: ‘Everyday life in the wake of the pandemic’, ‘Hygiene in the school environment’, ‘Hygiene information for the masses’ en ‘Hygiene and health information of tomorrow’. Het onderzoek is in het voorjaar van 2010 in opdracht van Tork uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau PanelWizard. Er zijn 500 respondenten geselecteerd op geslacht, leeftijd (vanaf 16 jaar), opleiding, arbeidsparticipatie, gezinssituatie en inkomen.