Op Schiphol worden vliegtuigen gedesinfecteerd met middelen die verboden zijn in Nederland. Het gebruik van deze desinfectiemiddelen kan risico’s opleveren, maar wordt oogluikend toegestaan. Dat schrijft Het Parool.
Het gaat volgens de krant om desinfectiemiddelen die worden ingezet om de vliegtuigen coronaproof te maken voor vertrek. De Europese toezichthouder Easa heeft luchtvaartmaatschappijen verplicht om hun toestellen naast de reguliere schoonmaak te desinfecteren. Dat moet na iedere dag of na elke vlucht van zes uur of langer.
Verboden desinfectiemiddelen
De maatschappijen mogen niet van ieder desinfectiemiddel gebruik maken. Alleen producten van bepaalde merken die na langdurig testen door de toezichthouders en vliegtuigfabrikanten zijn toegestaan mogen hiervoor worden gebruikt. Volgens Het Parool zijn dat de biociden die in Nederland en de rest van Europa soms al decennia verboden zijn.
Deze middelen worden echter massaal op Schiphol gebruikt, zo schrijft de krant op basis van onderzoek dat de Inspectie Leefomgeving en Transport uitvoerde na een tip. Veel luchtvaartmaatschappijen zijn in overtreding en vliegtuigfabrikanten schrijven louter desinfectiemiddelen voor die niet in Nederland zijn toegestaan.
Tijdelijke toelating desinfectiemiddelen
Drie verboden desinfectiemiddelen hebben een tijdelijke toelating gekregen van het ministerie van Infrastructuur. Zij baseren zich op het advies van het Ctgb dat gaat over de toelatingen in Nederland. Volgens Het Parool erkennen zij dat er geen tijd is om de middelen gedegen te beoordelen. Omdat er sprake is van een crisis kunnen de middelen veilig gebruikt worden mits de voorschriften worden nageleefd, zo luidt de visie van het ministerie van Infrastructuur.
Persoonlijke bescherming
Milieuchemicus van de Vrije Universiteit Amsterdam Jacob de Boer verklaart tegenover Het Parool dat de risico’s inderdaad beperkt zijn wanneer de adviezen trouw worden opgevolgd. Hij raadt aan om adembescherming te gebruiken en dat toepassing veilig is wanneer geschikte handschoenen worden gebruikt.
Maar omdat tijd geld is, zijn er tijdens de schoonmaak- en desinfectierondes veel mensen tegelijk actief in het vliegtuig. Niet alleen de schoonmakers, maar ook bemanning, cateringmedewerkers en medewerkers van de technische dienst. Omdat in sommige desinfectiemiddelen stoffen zitten die acuut giftig zijn bij blootstelling eraan, moet men hier voorzichtig mee zijn.
Arbeidsongeschikt
Het Parool heeft Toxicoloog Paul Scheepers van het RadboudUMC gevraagd om een reactie. Hij roept op om de regels na te volgen en altijd de ventilatie van de vliegtuigen aan te zetten. “Bij slechte ventilatie is er een kans dat niet-beschermde personen deze stoffen inademen of op hun huid krijgen.” Hij waarschuwt dat de gevolgen groot kunnen zijn. “Er is een kans dat klachten bij langdurig gebruik blijven bestaan. Een van de producten bevat stoffen die een allergische huidreactie kunnen veroorzaken. Als die zich tot blijvende overgevoeligheid ontwikkelt, kan dat leiden tot arbeidsongeschiktheid voor dit werk.”
Een van de fabrikanten, McGean, verklaart dat de middelen niet verboden zijn. Want de ingrediënten doorlopen momenteel Europese goedkeuring. De verwachting luidt dat deze middelen voor 2024 zijn goedgekeurd. In de tussentijd blijven de schoonmakers gevaar lopen.
Desinfectie nodig?
Tot slot rijst de vraag of de volledige desinfectie van de cabine wen nodig is. Het RIVM stelt namelijk dat reiniging volgens de standaardwerkwijze voldoende is. “Speciale maatregelen zijn niet noodzakelijk. Desinfectie van de gehele cabine is niet nodig.”