Alle motorvarianten van de Volkswagen Crafter voldoen vanaf juni 2009 aan de Euro5-emissienorm. Ze zijn bovendien zuiniger dankzij de nieuwe versnellingsbak. De nieuwe Crafters maken gebruik van AdBlue-technologie die de uitstoot van stikstofoxide neutraliseert.
AdBlue berust op beproefde technologie die met succes wordt toegepast in trucks en bussen. Het is een oplossing die aan de uitlaatgassen wordt toegevoegd, zodat stikstofoxide uiteenvalt in de onschadelijke elementen stikstof en water. Dankzij AdBlue kan de uitlaatgasrecirculatie (EGR) iets worden beperkt, zodat de motor efficiënter draait. De voorraad AdBlue wordt in de auto meegenomen in een aparte 29-litertank. De eerste drie jaar wordt de tank indien nodig gratis bijgevuld door de dealer van Volkswagen Bedrijfswagens.
De nieuwe handgeschakelde zesversnellingsbak zorgt voor een iets lager toerental in de hogere versnellingen. Daardoor is het brandstofverbruik van de Crafter tot 0,9 l/100 km lager dan dat van de versie die aan de Euro4-emissienorm voldoet. Daarmee is de CO2-uitstoot tot wel 23 g/km lager. Alle vier TDI-motoren leveren, afhankelijk van de uitvoering, bovendien 7 tot 14 procent meer koppel. Dankzij de nieuwe techniek voldoet de Volkswagen Crafter niet alleen aan de Euro5-emissienorm, maar is hij ook gecertificeerd als Enhanced Environmentally friendly Vehicle (EEV). Dat is de hoogste emissiestandaard voor Europese trucks en bussen.